Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Titánok harca

2014. augusztus 09. - eszgbr

A hetvenes évek elején a hosszútávú versenyek fényének csökkenésével egy időben kezdett mind népszerűbbé válni a túraautózás. Európa versenypályáit a szakág történetének három legjelentősebb márkája, az Alfa Romeo, a BMW és a Ford uralta, utóbbi kettő pedig szabályos anyagcsatába lovalta magát az Európa-bajnoki cím megszerzése érdekében. A csúcspont az 1973-as esztendő volt, amikor mindkét gyártó sztárversenyzőket és addig nem látott erejű túrakocsikat bevetve igyekezett elhódítani a bajnoki címet.

Spa24h_start.jpgA Spa-i 24 órás verseny rajtja

Az Európa-bajnokság lebonyolításáról annyit érdemes tudni, hogy 1972-ig három géposztály futott egymás mellett, bajnoki címet viszont csak egyet osztottak. A versenyzők között értelemszerűen a legtöbb pontot gyűjtő pilóta lett a bajnok, a gyártók között pedig az a márka nyert, amely egy adott géposztályban a legtöbb pontot gyűjtötte. Ezt úgy kell érteni, hogy ha egy gyártó bajnok akart lenni, akkor nem csak a saját divíziójában kellett a pontverseny élén végeznie, de több pontot kellett gyűjtenie, mint a másik két divízió első helyezettje is. Ha egy márka több divízióban is rajthoz állt, a pontjai nem adódtak össze, hanem külön versenyt vívott minden géposztályban, de végtére is ugyanazért a bajnoki címért.

Divízió I-ben legfeljebb 1300 cm³-es motorral hajtott autók indulhattak, a Divízió II 1301-2000 cm³-ig tartott, a csúcskategória pedig a 2000 cm³ feletti Divízió III volt. A kicsiknél az Alfa Romeo egyeduralkodó volt, így szerezhette meg 1971-ben és 1972-ben is a gyártók bajnoki címét. Div. II-ben az Alfa, a BMW és a Ford is indult, a komoly konkurencia miatt szinte esélytelen volt, hogy innen kerüljön ki a bajnok. Div. III-ban indult a Ford gyári csapata és a komoly erőt képviselő BMW-s privát alakulatok.

1973-ra a Fordnak és a BMW-nek elege lett, hogy amíg egymást gyepálják, addig az Alfa Romeo simán behúzza a bajnoki címet, így addig tartották nyomás alatt az FIA-t, amíg az beadta a derekát és megszüntette a legkisebb divíziót. Így az olaszoknak maradt a 2 liter alatti kategória, ahol elvesztek a különböző fordos, BMW-s és egyéb gyártókat képviselő alakulatok között. A másik komoly fejlemény a BMW gyári csapatának visszatérése illetve az új fegyver, a 2800 CS-t váltó 3.0 CSL bemutatkozása volt. A Ford az elmúlt két évben is gyári támogatással futtatta a Capri RS2600-asokat, előbb Dieter Glemser, majd Jochen Mass meg is nyerte az egyéni bajnoki címet, így tulajdonképpen ők várhatták regnáló bajnokként az új szezont.

Ford_Capri_RS2600LW.jpgAz állóhelyzetben is lenyűgöző Capri RS2600 LW. Az autónak gyári színekben ez volt az utolsó éve, 1974-ben felváltotta az RS3100

Ahogy a bevezetőben már utaltam rá, a túraautózás egyre népszerűbb lett, nemcsak a gyártók, de a Formula-1-es pilóták között is, akik akkoriban még két nagydíjhétvége között előszeretettel próbálták ki magukat más kategóriákban. A Ford előnyösebb helyzetben volt, hiszen ekkor a Ferrari és a BRM kivételével minden istálló az ők Cosworth DFV erőforrásukat használta, így könnyebben nyerték meg a sztárokat egy kis túrakocsizásra.

Ford_Fittipaldi.jpgEmerson Fittipaldi készülődik a Nürburgringen

A Ford csapat gerincét olyan rutinos túraautósok alkották, mint Jochen Mass, Dieter Glemser, John Fitzpatrick és Hans Heyer, hozzájuk csatlakoztak ifjú titánok (Gerry Birrell, Klaus Ludwig) és F1-es kiválóságok, mint Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi vagy Jody Scheckter, illetve az inkább Le Mans-ból ismert Gérard Larrousse. A BMW hasonlóan erős névsort állított ki: Dieter Quester, Toine Hezemans, Brian Muir, Hans-Joachim Stuck, Chris Amon és Niki Lauda mellett Jacky Ickx, James Hunt, Vittorio Brambilla, Henri Pescarolo, Bob Wollek és Derek Bell is vezette a bajorok autóit.

Alpina_BMW_Lauda.jpgNiki Lauda az Alpina autójával

Niki Lauda rögtön a monzai szezonnyitón győzni tudott Brian Muirral, az év folyamán mégis leginkább Hans-Peter Joistennel osztozott az autón. Legnagyobb sikerük a bajnokságon kívüli nürburgringi 24 órás megnyerése volt.

Ford_Glemser_crash.jpgGlemser balesete a Nordschleifén

Dieter Glemser egymás után kétszer is győzelemre vezette a gyönyörű Caprit, a Salzburgringen John Fitzpatrickkel, a Mantorp Parkban pedig Jochen Mass-szal. A Nürburgringen viszont hatalmasat bukott és bár bordatöréssel megúszta, nélküle a Ford már nem tudott futamot nyerni. A versenyt Chris Amon és az ifjú Stuck nyerte.

Ford_Fittipaldi_Stewart.jpgFittipaldi és Jackie Stewart autója a Nürburgringen. A Ford hiába vonultatott fel Formula-1-es világbajnokokat, a győzelmeket a megszokott nevek szállították

Alpina_BMW_Muir.jpgBrian Muir az Alpina másik autójával

Brian Muir egy győzelmet aratva lett második a bajnoki pontversenyben, számos gyári versenyzőt megelőzve. Spa-ban viszont elvesztette váltótársát, Hans-Peter Joistent, amikor a német egy merész előzés után összeütközött két Alfa Romeóval. Joisten és a francia Roger Dubos életét vesztette. Később a szintén alfás Massimo Larini is halálos balesetet szenvedett, ez volt Spa-Francorchamps történetének legtragikusabb versenye.

BMW_Hezemans_Quester_Spa1st.jpgA Spa-i 24 órást megnyerő Hezemans-Quester autó

Toine Hezemans és Dieter Quester Spában kezdték meg nagy sorozatukat, a belga maratoni futam után győztek Zandvoortban és a Paul Ricardon is.

 Zakspeed_escort.jpgZakspeed Escort RS1600

A kisebb géposztályban fordulatos verseny zajlott, nem volt olyan csapat, amely egynél több futamot tudott volna nyerni. A Zakspeed autója Hollandiában végzett a kategória élén, de már ekkor sem volt kérdés, hogy a legjobb Escortokat Zakowskiék építik. 1974-ben minden versenyen megnyerték kategóriájukat.

BMW_Ford_BMW.jpgA szezon folyamán végig kiélezett verseny folyt a két márka között

Fitzpatrick_Larrousse.jpgDe a Ford versenyzői minden erőfeszítése ellenére alulmaradt a BMW-vel szemben

Az utolsó futamot Derek Bell és Harald Ertl nyerte az Alpina autójával, a bajnoki címet pedig Toine Hezemans hódította el meggyőző fölénnyel, pályafutása során már másodszor. A gyártók között a BMW végzett az élen.

Silv-1973-Hezemans.jpgA bajnok Hezemans

A szenzációs év után lejtmenetbe került az Eb, az olajválság hatása elérte az európai versenypályákat is. A két nagy gyári alakulat maradt, de már kisebb intenzitással versenyeztek, eközben a kisebbik kategóriában a Zakspeed minden futamot megnyert, Hans Heyer pedig bajnok lett. Spa kikerült a versenynaptárból, elsősorban az új, saját szabályainak köszönhetően, ami csak olcsóbb, lassabb autókat engedett indulni. Mindezek ellenére még elég érdekes volt ez az év is, 1975-ben viszont eltűntek a gyári csapatok, az Eb-t pedig a privát BMW-s alakulatok jó időre unalomba fullasztották.

A képek a touringcarracing.net oldalról származnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr886589019

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása