Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Loeb bajnokhoz méltóan zárta a szezont

2012. november 11. - eszgbr

Sébastien Loeb nyerte a mozgalmas Spanyol-ralit, feltéve ezzel a koronát idei teljesítményére. A kilencedik világbajnoki címét két futammal ezelőtt bebiztosító francia idén tizenhárom ralin kilenc győzelmet aratott. Latvala egy szoros második hellyel és egy világbajnoki bronzzal búcsúzik a Fordtól.

Habár a bajnoki címek már hetekkel ezelőtt elkeltek, mégis izgalmasan alakult a 2012-es Rali-világbajnokság záró futama, a Spanyol-rali. Már a csütörtöki időmérő edzésen is eléggé ramaty állapotban voltak a murvás utak, így a kvalifikációt megnyerő Loeb és a többi gyári versenyző inkább a hátsó rajthelyeket választotta. Pénteken viszont leszakadt az ég és a dagonyává váló szakaszok jobban kedveztek az előrébbről indulóknak.

Az első gyorsaságit ugyan még Latvala nyerte, de később Ott Tänak és Mads Ostberg kerültek a figyelem középpontjába. A második szakaszt azonos időt futva holtversenyben megnyerték, Tänak pedig átvette a vezetést összetettben. Eközben a verseny elkezdte szedni áldozatait: Latvala csak megpördült, Prokopnak viszont már műszaki gondjai is adódtak. A legrosszabbul mégis Petter Solberg járt, aki ugyanazt a követ találta el ami már tavaly is véget vetett versenyének. A norvég mellett Neuville és Andreas Mikkelsen is eltalálta az ominózus tereptárgyat, mindhárman feladni kényszerültek az aznapi küzdelmet. A harmadik gyorsot Loeb nyerte, összetettben pedig Ostberg vette át a vezetést, a helyiek kedvence, Dani Sordo viszont lecsúszott az útról és nem tudta folytatni a küzdelmet.. Ezt követően Jevgenyij Novikov is megvillant, az orosz helyét a hétvége erejéig a trinidadi John Powell vette át az M-Sportnál, Novikov az Autotek Motorsport Fiestájával és a kínai DMack gumigyártó abroncsaival indult Spanyolországban. A 44 kilométer hosszú (!) Terra Alta szakaszt másodszorra is Loeb nyerte, eközben Chris Atkinson is idő előtt befejezte a pénteki napot, Novikov pedig elakadt és visszaesett a nyolcadik helyre. Az élmezőnyben is történtek változások: Ostberg mögött a Tänak-Hirvonen-Loeb-Latvala sorrend Loeb-Latvala-Hirvonen-Tänakra módosult. A napot lezáró, mindössze két kilométeres gyorsot Hirvonen nyerte, Ogier pedig a kiváló hatodik helyről esett ki műszaki okokból. Az előbb említett vezető ötöst ekkor nem kis meglepetésre az SWRC mezőnyét vezető Craig Breen (Fiesta S2000), a Qatar WRT-hez beugró holland Hans Weijs Jr., a Prodrive második autójába beülő finn Jarkko Nikara, a szintén SWRC-s P-G. Andersson és Novikov követték a pontszerző helyeken.

Szombaton aszfaltra váltott a mezőny és itt is Latvala kezdett a legjobban, majd jött Loeb duplája, aki át is vette a vezetést miután Ostberg előbb a nem megfelelő gumiválasztás, majd a egy korlátnak ütközés miatt több mint 40 másodpercet veszített. A pénteken hibázók folytathatták a versenyt, közülük Sordónak ment a legjobban, aki a hazai közönség biztatásától fűtve megnyerte a következő két szakaszt, eközben Hirvonen átvette a harmadik helyet Ostbergtől. A napi utolsót Tänak nyerte, ezzel ős is megelőzte a norvégot. Összetettben tehát Loeb vezetett 27 mp-cel Latvala és több mint egy perccel a csapattárs Hirvonen előtt, őket Tänak, Ostberg, Weijs, Breen, Novikov, Nikara és Andersson követték, a csetlő-botlók közül Atkinson 11., Solberg 15., Neuville 16., Sordo 18. helyen állt.

A spanyol vasárnap is folytatta menetelését a pontszerző helyek felé, megnyerte mindhárom délelőtti gyorsaságit, majd Latvala tett egy utolsó kísérletet, hogy megelőzze Loeböt: behúzta a következő két szakaszt, amiből a második egyben a Power Stage is volt (itt Sordo lett a 2., Loeb a 3.). A 15. gyorson Weijs borult fel, a 16-on elveszítettük Ott Tänakot is, aki nekiütközött egy korlátnak. Az év utolsó gyorsaságija Dani Sordóé lett, Latvala 7 másodpercre megközelítette az erejét gondosan beosztó Loeböt, győznie ugyan nem sikerült, de második helyével átvette a pontverseny harmadik helyét Mads Ostbergtől. Az egész évben kiválóan teljesítő norvég titánnak meg kellet elégednie  a negyedik hellyel, őt a hétvége (egyik) meglepetésembere, Jarkko Nikara, az immár Super2000-es bajnok Breen, Atkinson, Andersson, a huszárosat hajrázó Sordo és Novikov követték a top10-ben, Petter Solberg épp, hogy lemaradt a pontszerzésről. Szardínia után ismét két S2000-es is a legjobb tízben végzett, a Mini pedig három autóval képviseltette magát az élmezőnyben.

SWRC-ben Craig Breen szenzációs teljesítménnyel nyerte a spanyolországi küzdelmet és ezzel együtt a bajnokságot is a gyári Protont vezető Per-Gunnar Andersson előtt. A 31 éves szaúdi Yazeed Al-Rajhi (Ford Fiesta RRC) az utolsó ralin és a pontversenyben is harmadik lett, a sokáig esélyes, tavalyi PWRC-bajnok Hayden Paddon (Skoda Fabia 2000) pedig negyedik.

PWRC-ben a 27 éves mexikói Benito Guerra (Mitsubishi Lancer Evo X) szezonbeli harmadik győzelmét és bajnoki címét ünnepelhette, 21 ponttal előzte meg a Spanyol-ralin is második helyen végző argentin Marcos Ligatót (Subaru Impreza WRX STi), az ukrán Valerij Gorban (Mitsubishi Lancer Evo IX) negyedik helyével pedig bebiztosította az összetett bronzot.

A WRC Akadémia küzdelmeit a helyi José Antonio Suárez nyerte, a svéd Pontus Tidemand előtt, a bajnoki címet viszont már korábban elhódította a hatból négy versenyt megnyerő walesi Elfyn Evans.

A Spanyol-rali végeredménye:

1. Loeb (FRA), Citroen DS3 WRC 4:14:29,1

2. Latvala (FIN), Ford Fiesta RS WRC + 7,0

3. Hirvonen (FIN), Citroen DS3 WRC + 1:46,8

4. Ostberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC + 1:56,4

5. Nikara (FIN), Mini JCW WRC + 16:07,9

6. Breen (IRL), Ford Fiesta S2000 + 18:10,4

7. Atkinson (AUS), Mini JCW WRC + 19:14,7

8. Andersson (SWE) Proton Satria Neo S2000 + 20:16,1

9. Sordo (ESP) Mini JCW WRC + 25:40,6

10. Novikov (RUS), Ford Fiesta RS WRC + 25:46,6

A világbajnokság végeredménye:

1. Loeb (FRA), Citroen 270 pont

2. Hirvonen (FIN), Citroen 213 pont

3. Latvala (FIN), Ford 154 pont

4. Ostberg (NOR), Ford 149 pont

5. P. Solberg (NOR), Ford 124 pont

6. Novikov (RUS), Ford 88 pont

7. Neuville (BEL), Citroen 53 pont

8. Tänak (EST), Ford, 52 pont

9. Prokop (CZE), Ford 46 pont

10. Ogier (FRA), Skoda (S2000) 41 pont

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr64901814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása