Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

A konstruktőri bajnokság margójára

2013. január 20. - eszgbr

Ha valaki rápillant a rali-vb konstruktőri ponttáblázatára, hamar szemet szúrhat neki, hogy a hat indulóból kettő-kettő gyakorlatilag ugyanaz. A Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team és az Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team egyaránt a Citroen, míg a Qatar M-Sport World Rally Team és a Qatar World Rally Team a Ford/M-Sport csapatát jelöli. Mellettük a Volkswagen Motorsport és a Lotos Team WRC szerepel még a listán, utóbbi egy Minivel induló alakulatot jelöl, tehát még csak nem is a márka neve szerepel, így gyakorlatilag nem konstruktőri vagy gyártó, hanem csapat világbajnokságról beszélünk. A dolog nem új keletű, az egész akkor kezdődött amikor csak a Ford és a Citroen maradtak mint gyártók.

A jelenlegi szabályok szerint egy csapat legfeljebb két autót indíthat, illetve kettőt nevezhet konstruktőri pontszerzésre. Ez még nem zárja ki, hogy több autót indítsanak, viszont a létszámon felüliek nem kaphatnak pontot, hacsak nem nevezik másik csapat nevében. Eddig a Ford rendszerint indított két gyári autót, a többi M-Sport néven, fiókcsapatként futott (a Citroennél ez Junior Team volt), de idén már nincs hivatalos gyári csapat, így mind az öt sofőr ugyanolyan technikát kap, ugyanazok a szponzorok, a festés, minden, mégsem egy kasszába gyűjtik a pontokat.

Felmerül a kérdés, hogy mégis mi a bajom ezzel? Az, hogy felesleges és nevetséges ugyanazon csapat által szerzett pontokat két részre osztani és gyakorlatilag egymással versenyeztetni őket. Az nyilván nem megoldás, hogy egy alakulat minden autója kapjon konstruktőri pontokat, mert pl. a négy-öt autót indító Ford jóval nagyobb előnyben lenne a csak két autót indító Volkswagennel szemben. Megoldásként szerintem még mindig az 1970-es években alkalmazott pontrendszer lenne a leginkább megfelelő. Akkoriban ugyanúgy a legjobb tíz kapott pontot mint most, de kategóriától függetlenül minden márka kaphatott. Manapság is megesik, hogy Super2000-es Skodák vagy N-es Subaruk a legjobb tízben végeznek, a régi rendszerben ezek ugyanúgy konstruktőri pontokat értek volna mint a WRC-k helyezései. A legnagyobb különbség az volt, hogy akkoriban minden gyártó csak a legjobb helyezést elérő autója után kapott pontot, viszont a többi autójával pontokat vehetett el a konkurensek elől. Például ha most az első három helyen Citroen érne célba, a negyedik-ötödik helyen két Ford, a hatodik helyen pedig egy Volkswagen, akkor a Citroen megkapná a győzelemért járó pontokat (most 25), a Ford viszont csak a negyedik helyért járó mennyiséget kapná (12), a VW pedig a hatodikért járót (8). Nyilván ez a rendszer is azoknak kedvez akik több autót indítanak, de nem alakulnak ki olyan nagy különbségek mint ha minden autó után kapnának pontot. Pl. a fenti esetben a Citroen 13 ponttal szerezne többet mint a Ford, ha minden autó után kapnának pontot ez 36 lenne.

Persze a régi rendszernek is megvoltak a hátulütői, elsősorban amiatt, hogy boldog-boldogtalan szerezhetett pontot, így egy évadban akár 15-20 gyártó is kaphatott világbajnoki pontot, bár akkor még több márka képviseltette magát a raliban. A mostani rendszernek viszont én nem látom értelmét, teljesen felesleges egy gyártónak két csapatot indítani.

A jelenleginél még az is jobb lenne, ha maradna a két autós pontszerzés, de mindig a két legjobb eredményt elérő autó után járna csak pont. Például ha a Ford első számú csapata (Ostberg és Novikov) harcban áll a bajnoki címért, de versenyzői egy futamon alulmaradnak az azonos technikával induló második csapat (Hänninen-Neuville-Al-Attiyah) pilótájával szemben, akkor jelenleg a második csapat kapna több pontot, ami egyet jelent az erőforrások felesleges megosztásával, javaslatom szerint viszont a Ford a legjobb két versenyzője után kapna pontokat.

Azt belátom, hogy a probléma nem eget rengető, de a rendszer logikája szerintem igenis megkérdőjelezhető, talán másnak is feltűnik a gyártónkénti két csapat felesleges indítása és megpróbálják ésszerűbbé tenni az autógyártók számára igenis fontos pontverseny lebonyolítását.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr625028090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása