Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

A Honda turbó első bevetése

2015. január 11. - eszgbr

A Honda először a hatvanas években próbálkozott a Formula-1-ben, akkor teljes gyári alakulatként öt év alatt mindössze két győzelmet tudtak szerezni. Sokkal nagyobb sikereket értek el a nyolcvanas-kilencvenes években motorszállítóként, akkor a Williamsszel és a McLarennel összesen öt egyéni és hat konstruktőri bajnoki címet ünnepelhettek. Ez a sikerkorszak viszont egy kis brit csapattal kezdődött a legnagyobb titoktartás közepette.

spiritf1_johansson_britishgp_83.jpgStefan Johansson, Spirit 201 Honda, Brands Hatch, 1983

A Spirit Racinget John Wickham és Gordon Cuppuck alapította 1981-ben, a Honda és a Bridgestone támogatásával és azzal a céllal, hogy megteremtsék az alapokat a Honda Formula-1-es visszatéréséhez. Cuppuck korábban a McLaren főtervezője volt, Wickhammel a March F2-es csapatánál dolgozott együtt. A csapat bázisát Sloughban, egy eredetileg a Honda 500 cm³-es versenymotorjai számára épített létesítményben rendezték be.

A McLarentől elcsábították John Baldwint, aki Cuppuckkal megtervezte a csapat első versenygépét, az F2-es 201-et. Az autóba a Honda kétliteres V6-os szívómotorja került. Az 1982-es Európa-bajnoki szezonra leigazolták a jövő nagy reménységének tartott Thierry Boutsent, a belga az előző szezonban a pontverseny második helyén zárt. A másik autót a korábban már az F1-ben is bemutatkozó Stefan Johansson kapta. Két ilyen pilótával és a Marlboro támogatásával bizakodóan vághattak neki az 1982-es idénynek és nem is szerepeltek rosszul. Ahogy az várható volt, Boutsen szállította inkább az eredményeket, három győzelmet aratva harmadikként zárt a bajnokságban Corrado Fabi és Johnny Cecotto mögött, Johansson egy dobogós eredménnyel a nyolcadik lett.

spiritf2_boutsen.jpgThierry Boutsen az F2-es Spirit 201-gyel 1982-ben

A következő szezonban nem volt esélyük javítani, mert a Honda nyomására feljebb léptek az F1-be. Az autót jelentősen áttervezték: a '82-es év után betiltották a szívóhatást alkalmazó autókat, így kisebb oldaldobozokkal és nagyobb szárnyakkal tervezték az új gépeket. Az igazi újdonság viszont a Honda vadiúj, RA163E jelzésű 1,5 literes V6-os turbómotorja volt. A csapat a lehető legnagyobb titokban készült a királykategóriás bemutatkozásra, a népszerű teszthelyszíneket kerülve, a kaliforniai Willow Springsben próbálgatták a 201C névre keresztelt új versenygépet. Sőt, a nagyobb felhajtást elkerülendő, Thierry Boutsent kirakták a csapatból, az egyetlen autót a kevésbé figyelemreméltó Johansson kapta.

Az autó 1983. április 10-én, a Brands Hatchben megrendezett bajnokságon kívüli Race of Champions futamon debütált. Az időmérőn Johansson egyedül a mért kört nem futó Schlessert előzte meg. A futam sem sikerült jobban, ugyan a svéd kiváló rajttal négy autót megelőzött, de a negyedik körben a motor megadta magát.

A világbajnoki debütálásra Silverstone-ban, a júliusi Brit Nagydíjon került sor. Az időmérőn Johansson 4,5 másodpercet kapott a ferraris Arnoux-tól, így a mezőny közepéről, egészen pontosan a 14. rajtkockából várhatta a rajtot a vasárnapi futamon, Keke Rosberg és Niki Lauda szendvicsében. Az autó öt kört bírt, ezúttal az üzemanyagpumpa ment tönkre. A továbbiakban Johansson rendre a középmezőnyből rajtolhatott, Hockenheimben motorhiba miatt kiesett, az Österreichringen már legalább a célig eljutott, két kör hátrányban 12-ként intették le.

spiritf1_johansson_germangp_83.jpgNémetországban és Ausztriában a nem túl látványos fehér festést használta a csapat

A brit-japán-svéd csomag Hollandiában érte el a maximumot, Johansson hetedik lett, így épp csak lemaradt a pontszerző helyekről. Ennél jobb eredményt már sem abban az évben, sem a Spirit Racing későbbi története során nem értek el. Monzában kiesett, Brands Hatchben 14. lett, a szezonzáró dél-afrikai versenyre pedig nem utazott el a csapat. Ebben az is közrejátszhatott, hogy a Honda október elején megállapodott a Williamsszel és nem is tétlenkedtek sokáig, Kyalamiban már a japán motorokat szerelték a grove-i alakulat autóiba. A vb-címvédő Rosberg ötödik helye bizonyította, hogy a Hondának érdemesebb erre a csapatra koncentrálnia.

spiritf1_johansson_dutchgp_83.jpgJohansson Zandvoortban érte el a Spirit-Honda legjobb eredményét, 7. lett. Az óriási középső szárnyat nem minden futamon alkalmazták

A Spirittel év végén szerződést bontott a Honda, hiába készült el év közben a 101-es modell, a csapat első, teljesen az F1 szabályai szerint tervezett autója, az már csak 1984-ben, a Hart turbómotorjával állhatott rajthoz. Johansson is távozott a csapattól, legközelebb a Tyrrellnél kapott lehetőséget, később megfordult a Ferrarinál és a McLarennél is. A Williams-Honda párosítás sokkal reménykeltőbb volt, Rosberg az 1984-es dallasi futamon megszerezte a Honda turbómotorok első győzelmét és töretlen fejlődést mutatva egyre jobb eredményeket értek el együtt. A nyolcvanas évek második felében a japán motorok erejük, kifinomultságuk és megbízhatóságuk révén a kulcsot jelentették a világbajnoki címhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr357059209

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása