Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Striezel Stuck, a bajor óriás

2015. február 14. - eszgbr

Régóta terveztem már, hogy valamilyen formában bemutatom egyik kedvenc versenyzőm pályafutását, akit ugyan élőben soha nem láthattam versenyezni, de megnyerő figurája és kivételes képességei révén rajongást ébresztett bennem. Ő nem más, mint Hans-Joachim Stuck, a hetvenes-nyolcvanas évek egyik legjobb túra- és sportautó versenyzője, aki letette névjegyét a Formula-1-ben és az Egyesült Államokban is. Hosszú pályafutása alatt rengeteg autót vezetett - többségük természetesen német volt - ezek közül igyekeztem bemutatni a legfontosabbakat.

koepchen_bmw02.jpg

FENT: Nem meglepő, hogy Stuck az autóversenyzés mellett kötött ki, sőt az lett volna meglepő, ha valamilyen más hivatást választ. Apja Hans Stuck, "A hegyek királya", a '30-as évek Grand Prix versenyeinek sztárja és korának egyik legjobb hegyi versenyzője volt, később pedig a Nürburgringen dolgozott vezetésoktatóként. Fia így első kézből ismerkedhetett meg a legendás pálya minden kanyarjával és már egészen fiatalon a ring mesterének számított. Még csak 19 éves volt, amikor 1970-ben Clemens Schickentanz-cal megnyerte a legelső Nürburgringi 24 órás versenyt. Autójuk a képen láthatóhoz hasonló BMW 2002 TI volt, amit Hans-Peter Koepchen csapata készített fel.

LENT: Bajor lévén, Stuck természetesen BMW-vel kezdte pályafutását, de első gyári szerződését a kölni Fordtól kapta. 1972-ben roppant sikeresen versenyzett a Capri RS2600-zal. A DRM-ben tíz futamból kilencet nyert, ezzel ő lett az új német túraautó-sorozat első bajnoka, Jochen Mass-szal pedig megnyerte a Spa-i 24 órás versenyt.

stuck_capri72_hockenheim.jpg

stuck_3_0csl73_nurburgring.jpg

FENT: Valószínűleg a leghíresebb kép, ami Stuckról készült. 1973-ban már a BMW gyári versenyzőjeként taposta a gázpedált az új 3.0 CSL-ben, a fotó természetesen a Nürburgringen született.

LENT: A sikeres túraautós pályafutás ellenére nem adta fel célját, hogy apja nyomdokaiba lépve az együléses versenyautókban is kipróbálja magát. A Formula-2-es Eb-n 1971-től kezdve állt rajthoz, a legsikeresebb éve az 1974-es volt, amikor a BMW-motoros March 742-vel a bajnokság második helyén végzett Patrick Depailler mögött.

stuck_march742_74.jpg

stuck_march741_74.jpg

FENT: Még abban az évben bemutatkozhatott a királykategóriában is, a March egész évben ülést biztosított számára. Harmadik futamán, Dél-Afrikában pontot szerzett (5. hely), Spanyolországban pedig 4. lett, évekig ez számított a legjobb eredményének. A hetvenes évek pilótái minden hétvégére kerestek valamilyen elfoglaltságot, F1, F2, túraautózás, minden jöhetett csak verseny legyen.

LENT: A BMW Észak-Amerikában is meg akarta vetni a lábát, így 1975-ben gyári csapatot indítottak az IMSA Camel GT bajnokságban. A GTO kategóriában induló 3.0 CSL-ek kemény ellenfélnek bizonyultak a porschés csapatok számára. Stuck Brian Redmannel, Sam Posey-val és Allan Moffattel győzött a Sebringi 12 óráson és egész évben a legjobbak között volt, de végül lemaradt a bajnoki címről. Ahogy akkoriban mondták, Stuckot könnyű volt felismerni verseny közben, mert az autója oldalán több elkenődött bogár volt, mint a szélvédőjén.

stuck_3_5csl75_sebring.jpg

stuck_bmw320_77.jpg

FENT: 1977-ben a DRM-ben bevezették a Group 5 autókat. "Striezel" Stuck csak három futamon indult a kétliteres divízióban a BMW 320-assal, de mindhármat megnyerte. A Striezel becenevet egyébként születésekor kapta nagymamájától.

LENT: '77-ben a March-tól a Brabhamhez szerződött és jól döntött. Bár az Alfa Romeo motorok rettentően megbízhatatlanok voltak, így is dobogóra tudott állni Hockenheimben és az Österreichringen, Watkins Glenben pedig vezetett az esőben, míg kuplunghiba miatt balesetet nem szenvedett. Ez volt pályafutása legjobb F1-es szezonja, de így sem maradhatott a csapatnál, Bernie Ecclestone a következő idényre Niki Laudát vitte a helyére.

stuck_brabhambt45b_77.jpg

stuck_atsd2_79_zolder.jpg

FENT: Formulaautós pályafutását 1979-ben zárta le. A Brabhamtől a Shadow-hoz, majd az ATS-hez igazolt, ahol a D2 (a képen) és a D3 modellekkel versenyzett. Utolsó futamán ötödik lett. Óriási, 194 cm-es termete miatt nehezen fért el a szűk együléses autókban, a nagyobb lábtérrel rendelkező túraautókban volt igazán elemében.

LENT: 1979-ben az F1 betétszériájaként indult el a BMW M1 Procar sorozat, amiből természetesen Stuck sem maradhatott ki. Az első évben másodikként zárt Lauda mögött. 1980-ban, bár már nem volt az F1-es mezőny tagja, továbbra is rajthoz állt a Procarban, ezúttal harmadik lett a pontversenyben.

stuck_bmwm1_79.jpg

stuck_bmw320turbo_80.jpg

FENT: 1980-ban visszatért a DRM-be, ahol a Schnitzer extrém 320 Turbóját vezette. Az 1,4-es motorból 560 lóerőt sajtoltak ki. Négyszer győzött, de az autó nem volt épp a legmegbízhatóbb, így csak második lett a bajnokságban.

LENT: A következő évben a csapat feljebb lépett a Divízió 1-be, ahol már közvetlenül a Porsche 935-ök ellen indultak harcba. Az új kihíváshoz új autó dukált, ez lett a BMW M1 Turbo. A 850 lóerős fenevaddal két futamot nyert Stuck, de a végletekig kihegyezett motor ritkán bírta végig a versenytávot, így a bajnoki cím sorsába nem tudott érdemben beleszólni. Érdemes összehasonlítani a korábbi Procar autóval, szembeötlő a különbség.

stuck_bmwm1turbo_81.jpg

stuck_shsc6_82.JPG

FENT: 1982-ben vezették be a sportautó világbajnokságon a C-csoportos prototípusok kategóriáját. Stuck ezzel a fantasztikus festésű Sauber SHS C6-tal versenyezte végig a szezont, de az autó pocsék megbízhatósága miatt mindössze egy futamot tudott befejezni.

LENT: 1983-ban főleg túraautó versenyeken indult egy A-csoportos BMW 635 CSi-vel. Az év fénypontja a nagy presztízsű makaói Guia futam volt, amit 1980 után ismét megnyert.

stuck_635csi_83_macau.JPG

stuck_962c_86_lemans.JPG

FENT: Stuck karrierje új lendületet vett, amikor 1985-ben bekerült a Porsche gyári csapatába. Még abban az évben Derek Bell oldalán megnyerte a sportautó világbajnokságot, 1986-87-ben pedig Bellel és Al Holberttel duplázott a Le Mans-i 24 óráson. A Porsche 962C-t kedvenc versenyautójának nevezte, nem csak azért mert ezzel érte el pályafutása legnagyobb sikereit, de azért is, mert tökéletesen ötvözte az erőt és a tapadást.

LENT: 1988-ban folytatta sportautós pályafutását, de visszatért a túraautózáshoz is, ezúttal a másik bajor márkával, az Audival. A raliból ismert quattro hajtással és öthengeres turbómotorjukkal felvértezett 200 quattrót az amerikai Trans-Am szériában indították. Az Audik hatalmas fölényben voltak az amerikai konkurenciával szemben és megnyerték a konstruktőri bajnokságot, egyéniben Stuck második lett csapattársa, Hurley Haywood mögött.

stuck_200quattro_88ta.JPG

stuck_90quattro_89.JPG

FENT: 1989-ben a 90 quattróval már az IMSA GT széria GTO géposztályában indultak. A 720 lóerős Audi jelentősen előrelépést jelentett elődjéhez képest, de ebben a bajnokságban az ellenfelek is komolyabbak voltak. A csapat kihagyta a szezon első két versenyét Daytonában és Sebringben, ez pedig a bajnoki címükbe került, az Audi második lett a konstruktőrök között, Stuck legjobb audisként harmadik.

LENT: 1990-ben az előzetes tervekkel ellentétben az Audi nem folytatta az amerikai programját, hanem zászlóshajójukkal, a V8 quattróval beszálltak a DTM-be, amely ekkor a világ legerősebb túraautó bajnokságának számított. Stuck hazai földön remekelt és hét győzelemmel megszerezte a bajnoki címet.

stuck_v8quattro_90.JPG

stuck_911turbo_93_lemans.JPG

FENT: A kilencvenes évek elején sokat versenyzett a Porsche 911 Turbo különböző változataival, a képen a 911 Turbo S LM látható, a '93-as Le Mans-i 24 óráson. Váltótársai az Audi amerikai programjából jól ismert cimborái, Walter Röhrl és Hurley Haywood voltak, de egy baleset során megsérült az autó motorja, így nem tudták befejezni a versenyt.

LENT: 1996-ban közel járt harmadik Le Mans-i győzelméhez, Thierry Boutsennel és Bob Wollekkel végül egy kör hátrányban a második helyre hozták be az új Porsche 911 GT1-et. Ugyanezzel az autóval és Boutsennel később megnyerte a BPR Global GT sorozat brands hatch-i és spa-i fordulóját.

911gt1_lemans_96.JPG

stuck_v12lm_98_lemans.JPG

FENT: 1998-ban visszatért a BMW-hez, így vezethette új Le Mans-i autójukat, a V12 LM-et. Utolsó fellépése a francia endurón nem sikerült jól: 60 kör után a hajtáslánc túlzott vibrációja miatt a Stuck-Soper-Kristensen trió feladta a versenyt.

LENT: Nagyobb sikert hozott nürburgringi visszatérése, 28 évvel első sikere után ismét győzni tudott a Zöld Pokolban rendezett viadalon. Ez volt az első alkalom, hogy dízelmotoros autó abszolút győzelmet tudott szerezni egy rangos 24 órás versenyen.

stuck_320d_98.JPG

stuck_m3gtr_04.JPG

FENT: Az új évezredben töretlen lendülettel folytatta a sportot, 2004-ben, 53 évesen harmadszor is győzött a Nürburgringen, ekkor már ismét benzines autóval, ezzel a 4 literes V8-as BMW M3 GTR-rel.

LENT: 2008-ban a Volkswagen motorsport igazgatójává választották, ennek apropóján két évig egy Scirocco GT24-gyel indult a Nürburgringen. Eddigi utolsó fellépésére 2011-ben került sor, amikor fiaival, Johannesszel és Ferdinanddal ült egy autóba, mert mondanom sem kell, a fiúk is folytatják a családi hagyományt. Lamborghini Gallardo LP600 GT3-asukkal az összetett 15. helyen zártak.

stuck_gallardogt3_11_nurburgring.JPG

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr157172305

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása