Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

A legújabb aranykor

2016. február 02. - eszgbr

Az ember nehezen veszi észre, ha valami igazán jónak a kellős közepén van és inkább csak akkor kezdi értékelni, amikor már túl van rajta. A hosszútávú versenyzés nem ilyen. Épp sokadik aranykorát éli a műfaj és aki kicsit is érdeklődik iránta, annak nyilvánvaló, hogy minden szinten kiváló verseny folyik.

Lassan már közhelyszámba megy, hogy a világbajnokság (WEC) és topkategóriája, az LMP1 a világ egyik leginnovatívabb és legdinamikusabban fejlődő sorozata illetve géposztálya. Az elmúlt három évben az Audi, a Toyota és a Porsche egyaránt nyert világbajnoki címet és bár idén a Nissan versenyprogramjának elkaszálásával és a két német márka büdzséjének visszanyesésével némi csorba esett a királykategória megítélésén, továbbra is érdekes és izgalmas futamokra számíthatunk.

esm_ligier_daytona16.jpgA 2016-os Daytonai 24 órást megnyerő Honda-motoros Ligier JS P2 (kép: motorsport.com)

A publicitás nagy részét az LMP1-esek kapják, jogosan, viszont egy szinttel lejjebb is legalább olyan, ha nem kiélezettebb küzdelem folyik. Az évek során az egykor nem sok tekintet vonzó LMP2 kategória a világ egyik legsokszínűbb és legkompetitívebb kategóriájává nőtte ki magát. Jelenleg öt gyártó hét márkanév alatt készült autói versenyeznek Le Mans-ban és a WEC-ben, sőt az amerikai egyesített sportkocsibajnokságban (USCC) is rajthoz állhatnak, ahol a daytonai prototípusokkal (DP) a csúcskategóriát alkotják. A P2-esek abszolút a csúcson vannak, az elmúlt hétvégén egy Ligier-Honda nyerte a Daytonai 24 órást, megszerezve ezzel a géposztály első abszolút győzelmét egy nagy hosszútávú versenyen.

P2-es autót jelenleg a francia Onroak (régi nyitott autói Morgan, az újabb kupék Ligier néven futnak), a szintén francia Oreca, a brit Gibson (ex-Zytek), a japán Dome és az orosz BR Engineering készít, az Alpine az Oreca némileg átépített autóját használja. A USCC-ben a Mazda a Multimatic által továbbfejlesztett régi Lola kasztnikat használja. Sőt, 2015-re a Honda amerikai részlege, a HPD is elkészítette új kupékarosszériás autóját, de az ARX-04b-t nem sikerült kigyógyítani gyermekbetegségeiből. Láthatjuk tehát, hogy gyártókban és érdeklődésben nincs hiány.

Épp ezért áll a világ döbbenten az FIA döntése előtt, a 2017-ben érkező új szabályok szerint tervezett P2-es autókat ugyanis kizárólag négy kiválasztott konstruktőr gyárthatja majd. Ezek az Onroak, az Oreca, a Dallara illetve a Riley és a Multimatic közös vállalkozása. A két francia érthető, a legtöbb P2-es megrendelést ők kapják, habár így is számos összeesküvés-elmélet látott napvilágot, mondván az FIA és a Le Mans-t szervező francia ACO a hazai gyártókat akarja megvédeni a konkurenciától. A Dallara világszerte számos sorozathoz épít autókat, többek közt az Indycarhoz is, de a USCC-ben induló Corvette DP versenyautók egy részét is ők építették (a többit a Coyote). A Riley-Multimatic szintén az amerikaiak miatt kerülhetett be, a Riley a DP-korszak legsikeresebb konstruktőre volt.

Az FIA ernyője alá tartozó sorozatokban, vagyis a vb-n, az európai (ELMS) és ázsiai (Asian LMS) bajnokságokban további korlátozásokat vezetnek be: minden csapatnak egyengumit és egyenmotort kell használnia 2017-től. A motortendert a Gibson nyerte. Az új P2-esek alapára nőni fog, a fenntartási költségeik viszont jelentősen csökkennek majd a tervek szerint, a szabványosítás célja hivatalosan a további költségcsökkentés.

Első hallásra mindenkit sokkolt az új tervezet, de ha belegondolunk, olyan sok minden nem fog változni. Az európai és világbajnoki mezőny nagy részét eddig is az Onroak és az Oreca autói adták, Gibson név alatt a Zytek kiöregedőben lévő autói futnak, a BR és  Dome pedig csak egy-egy csapatnak fejlesztett autót. A mezőny döntő többsége a Nissan 4,5 literes V8-as motorját használta, tehát az egységes erőforrás sem hoz jelentős változást, inkább maga a versenykorlátozás ténye bánt sokakat. Az egyengumiért azért kár, mert a P2 az egyetlen olyan kategória, amelyben jelenleg gumiverseny van. P1-ben és GTE-ben mindenki Michelin abroncsokat használ, P2-ben a többség a Dunlop mellett tette le a voksát, de akadnak michelines alakulatok is. A P2-ből kiszoruló gyártók a 2015-ben indult P3 vagy a P1 kategóriában köthetnek ki.

Érdekes a Nissan helyzete. A rendkívül sikeres P2-es motorjuk az új szabályok szerint nem lesz megengedett, ráadásul közben leállították a sikertelen P1-es programjukat is, így csak az LMP3 marad nekik, csakhogy a legkisebb prototípus kategória nem indulhat sem a vb-n, sem Le Mans-ban, sem a USCC-ben.

Amerika már keményebb dió. A bajnokságot nem az FIA és az ACO felügyeli, hanem az IMSA és az amerikaiak nem igazán akarnak részt venni az egységesítésben. Az Európában előszeretettel lenézett DP-knek az idei lesz az utolsó idénye, 2017-től ott is az új P2-es szabályok lépnek életbe. A Dallara és a Riley nyilvánvalóan a tengerentúliak kedvéért került be a kiválasztott konstruktőrök körébe. Mivel ott a DP és a P2 alkotja a csúcskategóriát, a gyártók is komolyabban veszik, mint Európában, a GM és a Mazda pedig hallani sem akar az egységes motorokról. Ott valószínűleg engedélyezett lesz a többféle erőforrás és más módosítások is, az amerikaiak számára fontos, hogy a versenyautóik emlékeztessenek az utcai típusokra (lásd Corvette DP). Kérdés, hogy ezek az autók indulhatnak-e majd Le Mans-ban?

Az LMP2-nek tehát az idei lesz az utolsó biztosan jó éve, de az új szabályoktól sem valószínű, hogy hirtelen összeomlana a kategória. Ami viszont továbbra is biztosan roppant izgalmas lesz, az a GTE, vagy ahogy Amerikában hívják, a GTLM kategória. A Ferrari, a Porsche, az Aston Martin és a Corvette mellé idén érkezett a Ford, plusz a USCC-ben indul még a BMW is, a gyári csapatok küzdelme legalább olyan izgalmas, mint az LMP1-ben. A különböző autók között az erőviszonyokat mesterségesen egyenlítik ki, emiatt persze mindig zúgolódik valamelyik gyártó, mert tökéletesen egyforma feltételeket nem lehet teremteni, de a rendkívül népszerű GT3-hoz hasonlóan itt is elég közel vannak egymáshoz a típusok.

Ha valaki tényleg érdekes és izgalmas versenysorozatok után kutat, akkor ne keressen tovább, megtalálta. A hosszútávú versenyzés rég nem volt ilyen jó, élvezzük és becsüljük meg, amíg még tart.

Megjegyzés: Az amerikai sorozat neve 2014-15-ben IMSA Tudor United SportsCar Championship volt, 2016-tól a főszponzor változása miatt IMSA Weathertech SportsCar Championshipnek hívják, én az egyszerűség miatt hivatkozok rá USCC-ként.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr558353244

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása