Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

A nap, amikor a Forma-1 kihívta az Olasz Légierőt

2022. január 01. - eszgbr

1981. november 21-ének ködös reggelén különös kísérlet tanúja lehetett az a több ezres tömeg, ami kilátogatott az Istrana katonai reptérre az északi-olaszországi Vistranóban. Az Aeronautica Militare 51. vadászszázadának Lockheed F-104S Starfighter vadászgépei különleges ellenfeleket kaptak négy F1-es versenyző és autóik képében.

gillesvsf104_1981.jpg

A legendásan gyors és notóriusan nehezen irányítható F-104-eseknek azonban ezúttal nem kellett, sőt tilos volt levegőbe emelkedniük. A megmérettetés egy gyorsulási verseny volt a Forma-1-es autók ellen ezer méteres távon, de a repülők a cél előtt nem emelkedhettek el a talajtól.

A négy ellenfél Gilles Villeneuve és turbómotoros Ferrari 126CK-ja, amivel a kanadai két bravúrgyőzelmet aratott ebben az évben, Bruno Giacomelli és az Alfa Romeo 179C, a friss világbajnok Nelson Piquet és a Brabham BT49C, illetve a frissen a Brabhamhez igazolt Riccardo Patrese volt. Patrese itt vezethette először a BT49-est.

A baráti pózolás után, amely során a vadászpilóták beülhettek a versenyautókba, a versenyzők pedig a repülőgépekbe, az indulók kigurultak a felszállópályára. Giacomelli volt az első, aki próbát tehetett egy négy póttartállyal felszerelt Starfighter legyorsulására és első nekifutásra sikerrel járt, 18,05 másodperc alatt teljesítette az egy kilométert, míg a vadászgép 19,26 másodperc alatt.

Villeneuve volt a következő, aki a kisebb légellenállás érdekében leszereltette a szárnyakat a Ferrariról. Ennek meg is lett az eredménye, 16,55 másodperces időt futott, míg az F-104-esnek ezúttal 20,05 másodpercre volt szüksége a táv teljesítéséhez.

Piquet következett, aki egy két póttartállyal felszerelt gép ellen indult, de így is sikerült megnyernie a futamát 17,45 másodperces idővel. Az F-104 18,26 másodperces időt futott.

Giacomelli a második futamát is megnyerte, ezúttal 17,75-ös idővel verte az ugyancsak két póttartállyal felszerelt Starfightert, ami a légierő addigi legjobb idejét futotta 18,25 másodperccel.

Villeneuve-nek fel volt adva a lecke második futamán, ezúttal egy póttartály nélküli géppel kellett megmérkőznie, de a kanadai ismét győzött, 17,80-as időt futva, 1,2 másodpercet verve az F-104-re.

Az utolsó futamon a légierő becsülete volt a tét és de Vincenti őrnagy ki is tett magáért, 18,05 másodperccel az addigi legjobb időt futotta a Starfighterek részéről, Patrese viszont csak 19,89-es időt tudott a Brabhammel, így egyedüliként az F1-esek közül kikapott ellenfelétől.

A népszerűsége csúcsán lévő Villeneuve tovább növelte hőstettei számát és nem okozott csalódást a nagyrészt miatta kilátogató tömegnek. Hasonló gyorsulási versenyt az elmúlt negyven évben többször is rendeztek vadászgépek és versenyautók vagy nagy teljesítményű utcai sportkocsik között, de valószínűleg ez volt az egyetlen alkalom, amikor négy aktív F1-es versenyző, köztük a regnáló világbajnok is részt vett a bemutatón.

A versenyre és Villeneuve-re emlékezve 1989-ben az Olasz Légierő a Ferrarinak ajándékozott egy vörösre festett Starfightert, ami Fioranóban, Enzo Ferrari egykori irodája mellett a mai napig megtekinthető.

f-104s_427_ferrari.jpgA Ferrarinak ajándékozott F-104S Starfighter (fotó: reddit.com)


A bejegyzéshez nagy segítséget nyújtott a Drivetribe cikke.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr9516800822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.01.02. 14:24:28

Óriási a sztori.
Sose hallottam róla!
Köszönöm!
süti beállítások módosítása