Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Ogier tarolt Svédországban

2013. február 10. - eszgbr

wrc-logo.jpegAz már Monte Carloban is látszott, hogy az új Volkswagen Polo WRC a kezdetektől fogva ütőképes lehet, de az extrém időjárási körülmények között Ogier még nem tudta megelőzni Loeböt. Svédországban ez is bekövetkezett, a két Sébastien csatájából ezúttal a fiatalabb került ki győztesként.

 

ogierSWE.jpgfotó: WRC

1. nap
Ogier az időmérő megnyerésével tudatosította mindenkiben, hogy a lendülete nem tört meg és a hagyományosan az északi versenyzők vadászterületének számító Svédországban is komolyan számolni kell vele. Este egy karlstadi szuperspeciállal elkezdődött a verseny is, ezt Loeb nyerte fél mp-et verve az azonos időt futó Novikovra és Latvalára. Utóbbi két versenyző alighanem most ki akart rukkolni a Montén elszenvedett bukta után, erre minden esélyük meg is volt, sem az oroszok sem a finnek nem arról híresek, hogy különösebben zavarba hozná őket a hó. Latvala egyébként már kétszer nyert itt, tavaly és 2008-ban, rajta kívül még két korábbi győztes volt a mezőnyben: a 2010-ben és 2011-ben első Hirvonen és a 2004-es versenyt megnyerő Loeb, aki ezzel első nem északiként tudott nyerni a havas-jeges klasszikuson. A kilencszeres bajnok idei naptárában kiemelt helyen állt a Svéd-rali, 2004-es győzelme idején ugyanis elég meleg volt, így a szokásosnál kisebb hómennyiséggel küzdve nem volt akkora hátrányban mint máskor, épp ezért szeretett volna egyszer igazi, kemény skandináv körülmények között is nyerni. A mezőnyben húsz WRC állt rajthoz, a Citroen csapatához csatlakozott Al-Qassimi, Al-Attiyah viszont betegség miatt nem tudott rajthoz állni, őt Matthew Wilson helyettesítette a Fordnál. A gyári pilóták mellett érdemes volt még odafigyelni a veterán Henning Solbergre, Jari Ketomaara, a prodrive-os Jarkko Nikarára és a mindössze 22 éves helyi Pontus Tidemandra is.

2. nap
Pénteken már tényleg a lovak közé csaptak, hét szakasz várt a mezőnyre. Ogier kezdett a legjobban és Ogier is folytatta a legjobban: megnyerte a nap első két szakaszát, majd egyet engedett Ostbergnek, a következő hármon viszont megint nem volt aki legyőzhette volna. A nap végén újra jött az 1,9 km hosszú szuperspeciál, amin Hirvonen és Neuville azonos időt autózva lettek elsők. De ne rohanjunk ennyire, volt esemény bőven nap közben! Hirvonen már az első gyorsaságin lecsúszott az útról és bár az autó nem sérült meg komolyan, beragadt a hóba és 24 percet veszített mire a nézők segítségével visszakapaszkodott az útra. Ezzel az elmúlt öt Svéd-ralin dobogón záró finn ki is írta magát a győzelemre, de még a pontszerzésre esélyesek közül is. Ogier tarolása mellett a fő témát Loeb és Latvala második helyért vívott csatája, illetve Tidemand adta. Előbbiek oda-vissza előzgették egymást, a nap végén Loeb 1,7 mp előnnyel térhetett nyugovóra. Az ifjú svéd életében először vezethetett versenykörülmények között WRC-t, de mintha beleszületett volna a Ford Fiestába, nap közben a negyedik helyen is állt, a nap végén pedig hatodik volt, 1 perc 22 mp hátránnyal Ogier mögött, tehát bőven partiban volt a rutinos gyári pilótákkal. A nap végén az első tíz sorrendje: Ogier, Loeb, Latvala, Ostberg, Novikov, Tidemand, Hänninen, Neuville, Henning Solberg és Prokop volt, a Montén harmadik Sordo a 11. helyen állt.

3. nap
A harmadik nap rögtön egy negatív meglepetéssel kezdődött, a fantasztikusan teljesítő Tidemand alatt megállt a Ford, így nem folytathatta, a szakaszt egyébként Ogier nyerte. A tízedik gyorson Latvala megszerezte idei első szakaszgyőzelmét, de Loeb szorosan tapadt rá, így nem tudta megelőzni, sőt elkerülendő, hogy a finn később bezavarjon, megpróbált ellépni tőle. Megnyerte a következő szakaszt, majd egy sprintszakaszt „átengedett” a felkapaszkodó Hirvonennek, de a következő gyorson már újra ő volt a leggyorsabb, azonos időt futva Ogier-vel. Innentől ismét az ifjabbik francia dominált, megnyerte a következő két szakaszt, miközben Latvala nem csak leszakadt Loebről, de Ostberggel szemben elbukta a harmadik helyet is. A nap végén még egy sprint várta a mezőnyt, ezt Loeb nyerte. A szombati veszteséglistára felkerült Ketomaa és Al-Qassimi is. Az utolsó nap előtt a pontszerző helyeken Ogier, Loeb, Ostberg, Latvala, Novikov, Neuville, Hänninen, Solberg, Prokop és Sordo álltak, Hirvonen 21. volt csaknem 27 perc hátránnyal.

4. nap
Vasárnap az első szakasz átvitte a mezőnyt Norvégiába
és a nap nagy részét itt töltötték. Loeb komoly hajrába kezdett, megpróbálta lefaragni 26,9 mp-es hátrányát, zsinórban három szakaszt megnyerve le is nyomta 20,7-re, de Ogier egy szakaszgyőzelemmel véget vetett a támadásnak. Novikov két szakasszal a vége előtt felborult és több mint tíz percet bukva visszaesett a kilencedik helyre, de be tudta fejezni a ralit, Sordo viszont nem volt ilyen szerencsés, lecsúszott az útról és kiesett. A 21. gyorson Ostberg nyert Ogier előtt, Loeb csak hatodik lett, hátránya 35,4 mp-re nőtt, így a Power Stage előtt bele kellett törődnie a második helybe. A Svédországban rendezett PS-t Ogier nyerte Latvala és Ostberg előtt, Hirvonen nagyon tepert, hiszen ez maradt az utolsó lehetősége, hogy pontot szerezzen, de csak negyedik lett, így pont nélkül távozott egy olyan versenyről, ahol favoritnak számított.

Sébastien Ogier tehát második franciaként nyert Svédországban, ezzel megszerezte a Polo R WRC első világbajnoki győzelmét és a Volkswagen első győzelmét azóta, hogy Kenneth Eriksson egy Golf GTI-vel megnyerte az 1987-es Elefántcsontpart-ralit. A többiek pedig felköthetik a felkötnivalót, mert ha a francia egy számára elvileg nem kedvező terepen is elgyepálta őket, akkor murván vagy aszfalton sem lesz könnyebb megfogni. De legalább Loeb mostantól nem indul egy ideig.

A német márka győzelmével véget ért a Ford hét éven át tartó veretlensége is, Grönholm, Hirvonen és Latvala egyaránt kétszer nyert Svédországban a kék oválos márka színeiben, 2009-ben pedig elmaradt a futam. Legutóbb tehát 2005-ban Petter Solberg nyert más márkával, egészen pontosan Subaruval. A tavaly év végén visszavonuló norvég egyébként rajthoz állt a versenyen és nyert is, mégpedig a klasszikus autók között, feleségével és Ford Escort RS1800-asával.

WRC-2-ben népes társaság gyűlt össze, a kategóriát némi meglepetésre a szaúdi Yazeed Al-Rajhi nyerte Forddal, a subarus Grondal és a skodás Wiegand előtt. WRC-3-ban senki nem nevezett a Svéd-ralira.

A Svéd-rali végeredménye:

1. Ogier (FRA), Volkswagen Polo R WRC 3:11:41,9

2. Loeb (FRA), Citroen DS3 WRC + 41,8

3. Ostberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC + 1:24,5

4. Latvala (FIN), Volkswagen Polo R WRC + 1:30,6

5. Neuville (BEL), Ford Fiesta RS WRC + 5:06,4

6. Hänninen (FIN), Ford Fiesta RS WRC + 5:43,1

7. Prokop (CZE), Ford Fiesta RS WRC + 11:25,4

8. H. Solberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC + 11:42,7

9. Novikov (RUS), Ford Fiesta RS WRC + 13:04,7

10. Al-Rajhi (KSA), Ford Fiesta RRC + 16:27,0

 

A pontverseny állása:

1. Ogier (FRA), Volkswagen 46 pont

2. Loeb (FRA), Citroen 43 pont

3. Ostberg (NOR), Ford 24 pont

4. Sordo (ESP), Citroen 15 pont

5. Latvala (FIN), Volkswagen 14 pont

 

Következik a Mexikó-rali március 8. és 10. között

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr505072888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása