Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

WRC szezonértékelő 2012 - I. rész

2012. november 13. - eszgbr

Vasárnap véget ért az idei rali-világbajnoki szezon, azon már senki nem lepődik meg, hogy Sébastien Loeb győzelmével. Véleményem szerint ez az év közel sem volt olyan izgalmas mint a tavalyi, de azért most is akadt bőven olyan esemény ami miatt érdemes visszapillantani rá, tesszük mindezt a legfontosabb szereplők szemszögéből.

Sébastien Loeb (38), Citroen DS3 WRC
Az immáron kilencszeres bajnok idén 13 futamból 9-et megnyert, ennél többet csak 2005-ben (10) és 2008-ban (11) sikerült, de akkoriban még több futam szerepelt a világbajnokság naptárában. A szezonnyitó, a vb-re idén visszatérő Monte Carlo-rali megnyerése után becsúszott egy hatodik hely Svédországban és akkor még azt gondolhattuk, hogy az idei év is olyan végletekig kiélezett lehet mint a tavalyi. De a portugáliai kiesést leszámítva Loeb sorra nyerte a versenyeket, Walesben már bőven elég volt a második hely is Latvala mögött, hogy a bajnoki cím kapujába kerüljön, amit végül otthon, Elzászban nyert meg, csakúgy mint két évvel ezelőtt. Az utolsó két, tét nélküli viadalon már megengedhette magának, hogy egy hiba után ne álljon vissza a versenybe (Szardínia), de a szezonzárót azért még behúzta, hogy szépen búcsúzzon az évtől és a világbajnoki címekért folytatott küzdelemtől. Loeb ugyanis részben visszavonul a ralitól, jövőre már csak néhány kiválasztott versenyen indul majd, természetesen a Citroen gyári csapat autójával.

Loeb12v.jpgfotó: www.facebook.com/WorldRally

Ez persze nem jelenti azt, hogy a spanyolországi volt az utolsó győzelme, hiszen rögtön januárban újra beül a DS3-ba, hogy jó eséllyel megnyerje a Montét. A pálya tehát az ifjaké, 2013-ban minden bizonnyal új világbajnokot avatunk, minden idők legsikeresebb ralisa pedig úgy vonul vissza, hogy rekordjait valószínűleg soha nem döntik meg és ez így is van jól. A sportnak ugyanis nem hiányzik még egy olyan időszak mint az elmúlt évtized volt. Loeb érdemei elvitathatatlanok, de az is igaz, hogy uralkodása alatt élte mélypontját a világbajnokság. Évekig egy-két ember és egy gyártó veszélyeztethette a címvédését, többnyire csak gyengébb technikával. Persze voltak így is izgalmas szezonok, Solberggel és Grönholmmal nagy csatákat vívott, majd Hirvonen, Latvala és Ogier szorongatták, de a norvégon kívül senki nem tudta megverni. Mindegy is, nem akarom Loeb érdemeit kisebbíteni, nem is tudnám egy ilyen írással, egyszer majd úgy is úgy gondolunk vissza ezekre az évekre, hogy szerencsésnek érezhetjük magunkat, mert láthattuk versenyezni a kilencszeres világbajnokot.
Loeb mérlege: 13 rajt, 9 győzelem, 10 dobogó, 72 szakaszgyőzelem, 270 pont, bajnoki cím

Mikko Hirvonen (32), Citroen DS3 WRC


Hirvonen12v.jpgfotó: www.facebook.com/WorldRally

Hirvonen ebben az évben azt hozta, amit vártam tőle miután bejelentették, hogy a Fordtól a Citroenhez igazol. Ezzel a szerződéssel gyakorlatilag kiírta magát a bajnoki címre esélyesek közül, mert azonos technikával egyszerűen nem tudja megverni Loeböt. Mikko Hirvonen egy rettentően megbízható versenyző, gyakorlatilag e tekintetben a legjobb a mai mezőnyben, jól példázza ezt, hogy egyedüliként minden versenyen célba ért és pontot is szerzett volna, ha Portugáliában nem zárják ki utólag az első helyről autója szabálytalansága miatt. A megbízhatóság azonban nem minden, mint ahogy a gyorsaság sem (ugye, Jari-Matti?), Loeb viszont azért tudott évekig a mezőny fölé tornyosulni, mert Michael Schumacherhez hasonlóan ő volt a legkomplettebb pilóta. Mindig annyit nyújtott amennyi kellett a győzelemhez vagy épp a megfelelő eredményhez, ha hibázott, akkor utána képes volt űrsebességre kapcsolni és ledolgozni hátrányát. Hirvonen ennyire nem jó versenyző. Ő egy tipikus második számú versenyző, aki megbízhatóan hozza a pontokat a csapatnak, ennek viszont a legjobb. A potenciális kihívók hiányának köszönhetően viszont az utóbbi években a Forddal többször is esélye nyílt, hogy a bajnoki címért harcolhasson és két alkalommal (2009-ben és 2011-ben) is csak hajszálon múlt a siker. Eddig a pillanatig úgy gondoltam, hogy jövőre nem sok esélye lesz a bajnokság megnyerésére, mert a pokolian gyors fiatalok lelépik, viszont ha ők elég alkalommal verik keresztbe egymást, a végén még akár Mikko is befuthat győztesként, ahogy idén befutott a második helyre. A jövő évi nagyjából végleges felállást nézegetve azt kell mondjam, irtózatosan jó év elébe nézünk!
Hirvonen mérlege: 13 rajt, 1 győzelem, 10 dobogó, 31 szakaszgyőzelem, 213 pont, 2. helyezés

 

Jari-Matti Latvala (27), Ford Fiesta RS WRC
Talán a legfontosabb dolog amit megállapíthatunk Latvala idei teljesítményével kapcsolatban, hogy idén sem tudott kilépni saját árnyékából. Gyors, rettenetesen, vegytiszta gyorsaságban talán csak Ogier hasonlítható hozzá és hosszú évek óta az első finn, aki aszfalton is szinte olyan jól megy, mint murván. Ugyanakkor még mindig nem tudott lehiggadni, egy világbajnoki esélyeshez mérten sokat hibázik és ezért komoly árat fizet. Míg tavaly a technikával is adódtak gondok, idén a Ford elég megbízható és gyors volt, hogy állja a sarat a Citroennel szemben, ez rögtön a Montén látszott, most viszont a versenyzőik nem tudtak konstans jó eredményt elérni.  Az első négy futamból háromszor nullázott, ez pedig elhomályosítja svédországi elsőségét is. Aztán jött a sajnálatos sérülése síelés közben, ami miatt ki kellett hagynia Argentínát és itt végleg el is szálltak bajnoki esélyei. A hátralévő nyolc versenyen hatszor végzett a dobogón, Walesben győzött is, de ez csak arra volt elég, hogy a rendkívül stabilan teljesítő Ostberggel szemben megszerezze a harmadik helyet a pontversenyben. Bevallom nehéz elfogulatlanul írni Latvaláról, mert annyira megnyerő a stílusa, annyira jó versenyző, hogy nem lehet nem szeretni, épp ezért aggódom is miatta egy kicsit, ha a Volkswagenhez igazolására és a 2013-as szezonra gondolok. Feltételezve, hogy a Polo R WRC a kezdetektől felveszi a versenyt a Citroenekkel, én Latvalát a vb egyik fő esélyesének tartom, de ismerve Ogier helyzetét a csapatban és a finn hullámzó teljesítményét, lehet, benne van a levegőben, hogy a francia hamar eldönti ki legyen az első számú versenyző. Persze Jari-Matti sem másodhegedűsnek igazolt a németekhez, hanem azzal a nem titkolt céllal, hogy elérje azt, amit a Forddal nem sikerült…
Latvala mérlege: 12 rajt, 2 győzelem, 7 dobogó, 59 szakaszgyőzelem, 154 pont, 3. helyezés

Latvala12v.jpgfotó: www.facebook.com/WorldRally

Mads Ostberg (25), Ford Fiesta RS WRC
Így rögtön az elején ki merem jelenteni, hogy ha nem lenne Loeb, akkor nem lenne kérdés, hogy ki volt idén a legjobb a WRC-ben, de még egy döntetlenre így is jó nálam Mads Ostberg. Kezdjük a negatívumokkal, abból úgy sincs sok: mi lett volna, ha… Ha nem egy privát csapat autójával versenyzett volna és elindulhat minden futamon? Monte Carlóban és Új-Zélandon nem állt rajthoz a források szűkössége miatt, a maradék 11 ralin viszont mindent bepótolt. Minden alkalommal célba ért, sőt az első ötben végzett, 9 alkalommal az első négyben, ergo valamelyik gyári versenyzőt megelőzte! A csúcs egyértelműen a portugál győzelem volt, amihez persze kellett Hirvonen kizárása is, de a győzelmet nem kell megmagyarázni. 19 év után ő volt az első, aki privát indulóként világbajnoki futamot nyert, ráadásul minden idők harmadik legfiatalabb győztese lett ezzel. Ami a legbiztatóbb, hogy még mindig csak 25 éves, tehát még bőven fejlődhet, párás szemmel már úgy tekintek a következő évek Ogier-Latvala-Ostberg küzdelmeire, mint a kilencvenes évek Sainz-McRae-Mäkinen csörtéire és ha még hozzájuk vesszük Hirvonent, Sordót, Neuvillet, Tänakot, Mikkelsent vagy Novikovot, akkor csak ismételni tudom magamat: rettentő jó idők elé nézünk!
Ostberg mérlege: 11 rajt, 1 győzelem, 3 dobogó, 10 szakaszgyőzelem, 149 pont, 4. helyezés

Ostberg12v.jpgfotó: www.facebook.com/WorldRally

Petter Solberg (37), Ford Fiesta RS WRC
A jó öreg Petter rajongói nagy lelkesedéssel várhatták az idei évet, mondván, kedvencük három szűk esztendő után újra gyári autót vezethet és megkísérelheti megismételni azt, amire a legbüszkébb lehet, nevezetesen, az elmúlt tíz évben egyedüliként megverte Loeböt és megnyerte a vb-t. A szezon első fele hirvonenesre, a második latvalásra sikeredett, a kezdeti megbízhatóságot felváltotta a hibázgatás, az utolsó három versenyen összesen öt pontot gyűjtött és az év eleji harmadik helyből végül ötödik lett. A legjobban mégis az fájhat Solbergnek, hogy egész évben hiányzott belőle az átütőerő, harmadiknál jobb eredményt nem ért el és gyakorlatilag nem volt olyan rali, amin komoly esélye nyílt volna a győzelemre. A gyári támogatás megvonásával az M-Sport nem valószínű, hogy megengedheti magának, hogy megtartsa, kivéve persze ha Solberg jelentős szponzori támogatást tud hozni a konyhára, így a futamgyőzelemre és főleg az újabb bajnoki címre egyre kevesebb esély látszik.
Solberg mérlege: 13 rajt, 5 dobogó, 44 szakaszgyőzelem, 124 pont, 5. helyezés

Solberg12v.jpgfotó: www.facebook.com/WorldRally

Egyelőre ennyit az élversenyzőkről, a második részben az epizodistákat veszem majd sorra.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr724906169

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása