Forma.Túra.Rali.

15 éve történt: az 1998-as Formula-1-es szezon

2013. július 24. - eszgbr

Új sorozat indul a blogon, amelyben az 1998-as F1-es szezont idézem fel. A bevezető poszt után egyesével újranézem a futamokat a legendás Murray Walker és Martin Brundle kommentálásában, majd itt a blogon összefoglalom az eseményeket, igyekszem majd kitérni az év közben bevezetett technikai újításokra és háttérsztorikra is. Hogy mégis miért teszem mindezt? Mert egy olyan szezon volt amelyre érdemes emlékezni. Két egyenlő erőt képviselő csapat és a mezőny két legjobb versenyzője feszült egymásnak. A szezon több futama azóta klasszikusnak számít, a két nagycsapat dominanciája ellenére a versenyeken is volt izgalom és akció. Nem utolsó sorban ez volt a második és az egyik legjobb szezon amit végig figyelemmel kísértem és nagyban hozzájárult a sport iránti rajongásom kialakulásához. Kezdésként tekintsük át a korabeli szabályokat és a holtszezon történéseit!

mp4-13-mcla-hakk-1998-1.jpg


Autók, motorok, gumik

1998-ban még nyoma sem volt a későbbi költségcsökkentést célzó intézkedéseknek, a csapatok és motorszállítók fejleszthettek és tesztelhettek, ahogy a csövön kifért. Az autókat 3 literes V10-es motorok hajtották, a motor- és váltócserét akkoriban még nem honorálták büntetéssel. A következő évtizedben elburjánzó kis terelőszárnyak még nem jelentek meg a kasztnikon, alkalmazásuk azért lett szükséges a későbbiekben, mert az FIA-nak már ekkor is a leszorítóerő csökkentése volt a vesszőparipája, az 1998-as autók keskenyebbek voltak a korábbiaknál és a slickek helyett bevezették a barázdált gumikat. Az első abroncsok három, a szélesebb hátsók négy barázdát kaptak, ezzel csökkentve a futófelület méretét és a tapadást. Az autók küllemében ennek ellenére nem történt olyan drasztikus változás mint 2009-ben, továbbra is arányos, szemet gyönyörködtető autók sorakoztak a rajtrácson. Újítás volt az autók tetejére szerelt T alakú kamera, korábban már volt hasonló készülék a topcsapatok autóin, de innentől minden kocsiról készülhetett belső kamerás felvétel is.

1998-grooved-tyre.jpg

A motorpalettán a legfontosabb változás a Renault kivonulása volt a sorozatból, a korábbi években a Williams-szel és a Benettonnal sikert sikerre halmozó francia gyártó hivatalosan már nem, de átcímkézett erőforrásokkal továbbra is ellátta két korábbi partnerét. A Williams motorjai Mecachrome, a Benettonéi Playlife néven futottak. A többi csapatnak a Ferrari (a Sauber esetében Petronas), a Mercedes, a Mugen-Honda, a Peugeot és a Ford szállította a motorokat, az Arrows hivatalosan saját tervezésű motort szerelt autóiba, de az egy évvel korábbi Yamaha motorokhoz hasonlóan ezek is a Hartnál készültek.

Gumifronton kiegyenlített volt az állás, a Bridgestone hat, a Goodyear öt csapatot látott el, mindkét gyártó kliensei között szerepelt nagy és kis csapat is, ahogy később látni fogjuk, a bajnoki címért vívott harcban a gumiszállítók is összemérték erejüket.

Csapatok, pilóták

Tizenöt éve még a dohánycégek is szabadon reklámozhatták termékeiket, működésük amennyire káros az emberi szervezetre, annyira áldásos volt a motorsportokban, a hat legerősebb csapatnak egyaránt egy dohánycég volt a főszponzora.

Williams
Autó: FW20, Motor: Mecachrome, Gumi: Goodyear, Főszponzor: Winfield

A grove-iak címvédőként várhatták a szezont, a Renault és a korábbi főszponzor Rothmans távozását talán még kiheverték volna, viszont a főtervező Adrian Newey is továbbállt a McLarenhez, ez pedig meglátszott új autójuk teljesítményén. A pilótafelállás nem változott, a címvédő Jacques Villeneuve mellett Heinz-Harald Frentzen terelgette Frank Williams autóit.

Ferrari
Autó: F300, Motor: Ferrari, Gumi: Goodyear, Főszponzor: Marlboro

A Ferrari '97-ben lemaradt mindkét bajnoki címről, ráadásul Michael Schumachert ki is zárták a bajnokságból miután a szezonzárón megpróbálta kiütni Villeneuve-öt. Az olaszokat ez a legkevésbé sem vetette vissza, az új szezonban is a bajnoki cím volt a céljuk. Schumacher csapattársa már harmadik éve Eddie Irvine volt.

ferrari_f300.jpg

Benetton
Autó: B198, Motor: Playlife, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: Mild Seven

Az 1995-ös bajnok istálló ugyan még nyert egy futamot '97-ben a veterán Gerhard Bergerrel, de az osztrák az év végén visszavonult és a másik rutinos pilóta, Alesi is távozott. A '98-as szezonban a Benetton végleg megszűnt nagycsapatnak lenni, Giancarlo Fisichella és Alexander Wurz nem tudta a top3-ban tartani az alakulatot.

McLaren
Autó: MP4-13, Motor: Mercedes, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: West

A McLaren Ayrton Senna távozása óta nem számított közvetlen vb-esélyesnek, de négy szűk esztendő után újra bombaformában voltak. A Häkkinen-Coulthard páros a legerősebb volt a mezőnyben, Newey pedig fantasztikus autót tett alájuk, amellyel a kezdetektől fogva rettentő gyorsak voltak.

Jordan
Autó: 198, Motor: Mugen-Honda, Gumi: Goodyear, Főszponzor: Benson & Hedges

Az év, amikor Eddie Jordan alakulata megérkezett a futamgyőztesek szűk elitjébe. Sikerült megszerezni az Arrows-tól elvágyódó világbajnok Damon Hillt, aki az ifjabbik Schumacherrel elég ütős párost alkotott és akivel Spában megszerezte a csapat történetének egyetlen kettős győzelmét. A két óriással ugyan nem vetekedhettek, de a Williams-szel nagy harcot vívtak a konstruktőri dobogó legalsó fokáért.

jordan_198.jpg

Prost
Autó: AP01, Motor: Peugeot, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: Gauloises

Alain Prost második éve próbálkozott egy olyan francia csapatot összerakni, ami végre képes megnyerni a világbajnokságot, de a biztató első év után katasztrofálisan szerepeltek. Pedig az autóit nem kutyaütők vezették: Olivier Panis és az ifjú Jarno Trulli egyaránt képes lett volna kiugró eredményt elérni, ha a technika alkalmas lett volna rá.

Sauber
Autó: C17, Motor: Petronas, Gumi: Goodyear, Főszponzor: Red Bull

Mindenki kedvenc középcsapata az Alesi-Herbert párossal sem robbantott, a szezonbeli egy dobogónál többre nem voltak képesek. Év végén a csapat addigi történetének legelőkelőbb konstruktőri helyezését érték el, de a középmezőnyből nem sikerült kitörniük.

Arrows
Autó: A19, Motor: Arrows, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: Danka, Zepter

Damon Hill távozott, helyére a finn Mika Salo érkezett, aki valljuk meg, nem ugyanazt a szintet képviselte, de legalább a jelentős anyagi háttérrel rendelkező Pedro Dinizt sikerült megtartani. A mogyoródi majdnem győzelemhez hasonló eredményről csak álmodhattak, viszont a középmezőnyben egyelőre még helytálltak.

Stewart
Autó: SF02, Motor: Ford, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: HSBC

Jackie Stewart megtartotta a Barrichello-Magnussen kettőst, de a dántól hét futam után megvált, helyére Jos Verstappen érkezett. Erősítést ő sem jelentett, pontot sem szerzett a hófehér versenyautóval, de kiugró eredményre Barrichello sem volt képes. A skót gárdának a következő szezonig kellett várnia az érdemi előrelépésre.

Tyrrell
Autó: 026, Motor: Ford, Gumi: Goodyear, Főszponzor: PIAA, Morse

A patinás Tyrrell istálló, mely fénykorát Jackie Stewarttal a fedélzeten a hetvenes évek elején élte, kínlódása végére ért. Az egykori világbajnok dicstelenül, pont nélkül fejezte be a '98-as szezont és F1-es pályafutását is. A brazil Ricardo Rosset többször még kvalifikálni sem tudta magát a versenyre, de a japán Takagi sem volt egy szupertehetség.

tyrrell_026.jpg

Minardi
Autó: M198, Motor: Ford, Gumi: Bridgestone, Főszponzor: Fondmetal

Klasszis pilóták a Minardinál sem tobzódtak, Sindzsi Nakano neve valószínűleg még sokaknak felsejlik, az argentin Tueróra viszont már csak a hardcore rajongók emlékeznek. Pontot ők sem szereztek, a Minardi egész szezonban a Prosttal és a Tyrrellel viaskodott a mezőny végén.


Versenynaptár

A szezon 16 futamból állt, ami a nyolcvanas-kilencvenes években sztenderdnek számított, viszont 1997-hez képest visszalépés volt. Nem rendezték meg ugyanis az Európa Nagydíjat, volt viszont Luxemburgi Nagydíj, ami kuriózum a Formula-1 történetében, összesen kétszer rendezték meg, mindkétszer a Nürburgringen, Németországban. A naptár ekkor még az európai gyökereket követte, a 16-ból 11 futam az öreg kontinensen került megrendezésre. Ma már fátyolos tekintettel gondolunk vissza azokra az évekre, amikor Hermann Tilkének és ázsiai pályáinak még nyoma sem volt (Malajzia egy évvel később debütált és a Hockenheimringhez sem nyúlt még hozzá a német tervező). A Magyar Nagydíj a 12. forduló volt és egészen augusztus közepéig kellett várni, hogy itthon is láthassuk a száguldó cirkuszt.

Hockenheimring_Earth.jpg

Bevezetésképpen ennyit, hamarosan következik az Ausztrál Nagydíj a melbourne-i Albert Parkból.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr875422729

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.