Forma.Túra.Rali.

A 40 kedvenc raliautóm: 21-30

2016. február 21. - eszgbr

Régi adósságomat törlesztem. Négy évvel ezelőtt elindítottam egy minisorozatot, amiben minden idők negyven legjobb raliautóját akartam bemutatni, de az első tízet felölelő poszt után rá kellett jönnöm, hogy ennek nem sok értelme van a folyamatosan változó eredmények miatt. Ehelyett úgy döntöttem, a negyven kedvenc raliautómat mutatom be.

30. Lada VFTS

lada_vfts_budai.jpg

A Ladák a mai napig nagy népszerűségnek örvendenek a hazai ralipályákon, egyszerű, őszinte hátsókerekes jószágok, amikkel látványosan lehet versenyezni. A csúcsot a VFTS-ek jelentették, még ha itthon az eredeti gyári VFTS ritka is volt, mint a fehér holló, szinte mindegyiket házilag rakták össze. Az eredeti 2105 alapú VFTS-ek Vilniusban, a legendás Stasys Brundza műhelyében készültek és bár a nyugati B-csoportos technikákkal nemigen vették fel a versenyt, a KGST országokban és Észak-Európában népszerűek voltak. Itt jegyezném meg: a VFTS eredetileg nem a Vilnius Fabrik Tuning Sport rövidítése, hanem a Vilnyusskaya Fabrika Transportnykh Sredstv-é.

29. Lancia Rally 037

lancia037.jpg

Sokak szerint a valaha készült legszebb raliautó, de emellett igen sikeres is volt. 1982-ben a Lancia a 037-tel tért vissza a világbajnokságra, a következő évben pedig megnyerte a gyártók pontversenyét. Legnagyobb hátránya, hogy csak hátsókerék-hajtású volt, így főleg az aszfaltos versenyeken volt esélye a győzelemre, igaz Walter Röhrl nyert vele az Akropoliszon és Új-Zélandon is. 1983 után már csak egy vb-futamot nyert, egyre nehezebben tartotta a lépést az Audikkal és Peugeot-kkal. Röhrl mellett olyan legendák versenyeztek vele, mint Markku Alén, Henri Toivonen és Miki Biasion.

28. Toyota Celica TCT

celicatct.jpg

A B-csoport éveiben a Toyota sok más gyártóhoz hasonló problémával küzdött: összkerékhajtás nélkül nem volt esélye az Audi ellen. Épp ezért ugyanazt a taktikát követte, mint a Peugeot egy évtizeddel korábban: főleg az afrikai hosszútávú versenyekre koncentrált, ahol a hátsókerekes autók is eséllyel indulhattak. Ráadásul a Celicának volt egy komoly előnye hasonszőrű vetélytársaival szemben: a 326 lóerőre képes 2,1 literes turbómotorja. Ez kellő teljesítményt biztosított, hogy Björn Waldegard és Juha Kankkunen 1983 és 1986 között összesen hat győzelmet arasson a vb pontversenybe beszámító Szafari- és Elefántcsontpart-ralikon.

27. Volkswagen Polo R WRC

vw_polorwrc.jpg

Az elmúlt három évben megrendezett 39 világbajnoki futamból 34-et a Polo WRC nyert meg, de elsősorban nem e pusztító fölény miatt kedvelem. Maga a Polo utcai változata is tetszik, a visszafogott, szögletes formájával és a WRC is megidézi a hetvenes-nyolcvanas évek versenyautóinak egyszerű karakterét. Plusz kedvenc ralisom, Jari-Matti Latvala is ezzel a típussal versenyez, így mindenképpen helye van a listán.

26. Audi Quattro

sport_quattro.jpg

Kétségkívül a legfontosabb raliautó ami valaha készült, így akár jóval előrébb is kerülhetett volna a listán, de ugye nem mindenkinek a Beatles a kedvenc zenekara. A nyolcvanas évek elején turbómotorja és összkerékhajtása olyan fölényt biztosított a Quattrónak, amivel az ellenfelek nem nagyon tudtak mit kezdeni. Megjelenésekor örökre átformálta a sport képét és kikövezte az utat, amelyen a mai napig fut a rali. Na és persze a hang, A HANG! Az Audi öthengeres turbómotorjához fogható élményt semmilyen autó nem nyújt a raliban.

25. Ford RS200

ford_rs200.jpg

Azt hiszem különösebb magyarázatra nem szorul, miért került a listára az RS200. A B-csoport egyik legbrutálisabb típusa volt és ahogy a ralikrossz és egyéb tuningolt példányai példáján láthatjuk, még bőven volt benne potenciál. Rövid világbajnoki pályafutása alatt viszont mindössze egy dobogós helyet szerzett és sokan inkább a portugáliai tragikus eseményeket kötik hozzá. A B-csoport betiltása miatt első éve az utolsó is volt, az autósport egyik nagy talánya, milyen eredményeket ért volna el, ha tovább pályán maradhatott volna.

24. Citroen Xsara Kit Car

xsara_kitcar.jpg

A kilencvenes évek végén a későbbi világhódító Xsara WRC előfutáraként fejlesztette ki a Citroen a Xsara Kit Cart. Az autó még sem összkerékhajtással, sem feltöltéses motorral nem rendelkezett, de aszfalton így is kiemelkedő teljesítményre volt képes. Olyannyira, hogy 1999-ben Philippe Bugalski az összes WRC-t megelőzve abszolút győzelmet aratott a Katalán- és a Korzika-ralin is. Az FIA gyorsan meg is változtatta a kétkerekes autókra vonatkozó szabályokat, nehogy még egyszer kellemetlen helyzetbe hozzák a királykategória szereplőit. Az ilyen történetek nagyon hiányoznak a mai raliból.

23. Lancia Fulvia HF

fulvia_1_6hf.jpg

A Lancia fantasztikus rali történelme ezzel a csinos kis kupéval kezdődött a hatvanas években. A Fulvia két szempontból is különleges volt, bár nem egyedi: az egyik az 1,3-as majd később 1,6-os motorjának V4-es hengerelrendezése, a másik pedig az elsőkerék-hajtása volt. A Fulvia korának egyik legütőképesebb autója volt, Harry Källström, majd Sandro Munari is megnyerte vele az Európa-bajnokságot, utóbbi győzött a Montén is. 1972-ben a Lancia megnyerte a világbajnokság elődjének tekinthető nemzetközi bajnokságot is, de mire a valódi vb elindult, a Fulvia már kiöregedett az élvonalból és hamarosan felváltotta a még sikeresebb Stratos.

22. Peugeot 206 WRC

peugeot_206wrc.jpg

A 206 WRC a kétezres évek elejének legfontosabb típusa volt, a Peugeot üstökösként robbant be a rali világába, amikor egy kezdő év után 2000-ben megnyerte a vb-t és Marcus Grönholmot is feltette a sport térképére. Ezt akkoriban annyira értékeltem, hogy onnantól az oroszlánosoknak szurkoltam a vb-n. A 206-os a következő két évben is bajnok lett és Grönholm is nyert még egy címet. Itthon Ifj. Tóth János négy bajnoki címet szerzett az autóval.

21. MG Metro 6R4

mgmetro6r4.jpg

Az Austin Rover és a Williams nem kisebb céllal készítette el a Metro 6R4-et, mint, hogy legendás szellemi elődje, a Mini sikereit megismételje. Az alapelgondolás nem is volt rossz: a lehető legkisebb autóba egy erős, középre helyezett motort szereltek, amely mind a négy kereket hajtotta. A 3 literes V6-os azonban sem megbízható nem volt, sem elég erős, hogy felvegye a versenyt a B-csoport nagyágyúival. Első világbajnoki futamán, az 1985-ös RAC Rally-n Tony Pond harmadik helyen végzett, később azonban sem ő, sem más nemigazán tudott a dobogó közelébe kerülni. Limitált sikerei ellenére hazájában népszerű volt és még évekig versenyeztek vele raliban és ralikrosszban egyaránt.

Az előző rész elérhető itt: 31-40.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr688362932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.