Forma.Túra.Rali.

Forma.Túra.Rali.

Az első Petit Le Mans

2016. október 01. - eszgbr

Az első Petit Le Mans 1998. október 10-én került megrendezésre a Georgia állambeli Road Atlanta versenypályán, a pályát birtokló Don Panoz szervezésében. Mint hamarosan kiderült, ez volt a legendás IMSA GT sorozat utolsó előtti futama, a bajnokság év végén megszűnt, helyét az American Le Mans Series vette át, szintén Panoz vezetésével. A PLM az évek során a bajnokság egyik bástyájává vált és ma már Le Mans, Daytona és Sebring után a negyedik legjelentősebb sportkocsi versenynek számít. A történelmi jelentősége mellett azonban egy legendás balesetről is emlékezetes az első alkalom.

liftoffbyrogerwarrick.jpgRoger Warrick képe Yannick Dalmas hírhedt "felszállásáról"

A versenytáv eredetileg 10 óra vagy 1000 mérföld volt, attól függően, hogy melyiket érték el előbb. Az ALMS és a Grand-Am összeolvadásával 2014-ben létrejött USCC-ben is kiemelt szerepe van a Petit Le Mans-nak, a hossza viszont 10 órára változott, függetlenül a megtett távtól.

Az első versenyen 31 autó vett részt, az IMSA mezőnye és az európai csapatok is szép számmal képviseltették magukat, ugyanakkor az eltérő szabályozás miatt nem kevesebb, mint hét kategóriát írtak ki, A nyitott prototípusok (WSC/LMP1) adták a mezőny harmadát és több autó győzelmi esélyekkel indult. A GT-knek kiírt öt csoportból (GT1, LMGT1, GT2, LMGT2, GT3) a GT1-esek sajnos elég kis számban voltak jelen, amerikai oldalról csak a Panoz Esperante GTR-1-esek, európai oldalról a Champion Racing egyéves Porsche 911 GT1-e és a gyári Porsche csapat Le Mans-győztes 911 GT1-98-asa állt rajthoz.

Ugyanakkor ezek az autók is komoly esélyesei voltak a versenynek. Olyannyira, hogy a gyári Porsche magabiztosan vezetett is, mígnem 235 kör után Yannick Dalmas egy hátra szaltót bemutatva a betonfalnak csapta. Az autó a Joest-féle Porsche LMP1-98 (korábbi nevén TWR WSC-95) szélárnyékában haladva egy emelkedőn elemelkedett a földről, miután a szél alákapott. A baleset kísértetiesen hasonlított arra a két esetre, ami egy évvel később Le Mans-ban esett meg előbb Mark Webber, majd Peter Dumbreck Mercedes CLR-jével. Dalmas sértetlenül szállt ki a rommá tört autóból.

A Panozok gyengélkedésének köszönhetően a győzelem a nyitott prototípusok között dőlt el, az első helyen végül a Doyle-Risi Racing Ferrari 333 SP-jét intették le a Taylor-van de Poele-Collard hármassal, mögöttük a Joest Porschével. A dobogó legalsó fokára legjobb GT1-esként felfért a Champion Racing 911 GT1-ese. A Porschének 2015-ig kellett várnia az első összetett győzelmére a Petit Le Mans-on.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr5211756147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása