Forma.Túra.Rali.

Dél-Amerika csendes, újra csendes – véget ért a 2013-as Dakar

2013. január 20. - eszgbr

Címvédés az autósoknál és motorosoknál, a quadosoknál uralkodó, a kamionosoknál visszatérő "dinasztia".

dakar13.jpg

Autók: Peterhansel egyeduralkodó

Tavaly először szerepelt Peru az útvonalban, akkor Limában volt a cél, most innen rajtolt el a több mint 8500 km-es verseny. A szokásoktól eltérően nem az újév első napján, hanem csak január 5-én kezdődött a sivatagi show, a célt január 19-én érték el a chilei Santiagóban. A leginkább figyelemmel követett mezőnyben a címvédő X-Raid Mini csapat volt idén is a fő esélyes, a Peterhansel-Roma-Novickij-Holowczyc négyes már jól ismerte tavalyról az autót. A 2012-es kizárása után most a hummeres fenegyerek Robby Gordon is csendesebb volt és a versenyben sem zavart túl sok vizet. Annál nagyobb lehetőség előtt állt viszont az új Qatar Red Bull Team, akik két vadi új Demon Jeffries buggyval vágtak neki a ralinak. Az autó a kétkerék-hajtású kategória szabályai szerint épült, így szélesebb nyomtávval és nagyobb kerekekkel rendelkezett mint a Minik, az erőforrása a Szalayék Opeljéből is ismert nyomórudas General Motors V8-as volt. A két autót a fejlesztésben is aktívan résztvevő Nasser Al-Attiyah és a sivatagba egy év kihagyás után visszacsábított Carlos Sainz vezették, tehát két korábban Volkswagennel győző versenyző állt a Minikkel szemben. A VW harmadik győzelmét szerző Giniel de Villiers tavaly meglepetést okozott a főleg a megbízhatóságra építő Toyotával, idén már titkos esélyesnek tartották a dél-afrikait.

A Red Bull Team számára álomszerűen kezdődött a verseny, Sainz megnyerte az első szakaszt amit a Dakar történetében először rögtön a sivatagban rendeztek meg. A legnagyobb vesztes Gordon volt, aki elakadt és tíz percet vesztett, de mivel az első nap háromszoros szorzóval bírt, rögtön félórás hátrányban találta magát. Másnap az első komoly szakaszon Peterhansel volt a leggyorsabb, ezzel összetettben is elfoglalta az első pozíciót, amit már nem is engedett ki a kezéből. Aztán Al-Attiyah is megindította a rohamot, megnyerve a következő két napot, Peterhansel két harmadik hellyel stabilizálta öt perc körüli előnyét. Az ötödik gyorsaságin Roma kelt át leggyorsabban Chilébe, megelőzve Peterhanselt és Gordont, eközben honfitársa Sainz csak küszködött, előző nap az üzemanyag-ellátó rendszerrel volt gondja ami miatt két órát vesztett, így elszállt minden esélye egy újabb Dakar-győzelemre. Másnap a buggyja motorja végleg bemondta az unalmast, így véget értek a Matador szenvedései. Csapattársa viszont szárnyalt, újra győzött és már csak 1 perc 18 mp volt a hátránya Peterhansellel szemben, de Villiers 42 perces hátrányban követte őket a harmadik helyen, így gyakorlatilag már az első héten kétesélyessé vált a küzdelem. Az Argentínába átvezető szakaszon Peterhansel nyert az elmúlt napokban egy SMG buggyval több jó időt elérő Guerlain Chicherit előtt és három perc fölé tornázta előnyét.

alattiyahdakar13.jpg

Ez a következő napon sem változott, ugyanis az áradást okozó esőzés miatt csak öt autós egység teljesítette a nyolcadik szakaszt. Chicherit nyert, a célba nem érők, így Al-Attiyah is az ötödik Peterhansel idejét kapták, a különbség tehát változatlan maradt. Vasárnap következett egy pihenőnap San Miguelben, hétfőn pedig már az argentin pampákon folytatódott a száguldás. A sivatagot elhagyva kijött az összkerékhajtású autók előnye, Roma nyert Peterhansel és a régi X-Raid BMW X3-assal versenyző hazai Orlando Terranova előtt, Al-Attiyah a tönkrement vízpumpa miatt feladni kényszerült a derbit. Peterhansel előnye így hirtelen igen megnyugtató, 49 és fél percre nőtt de Villiers előtt, őket Novickij követte még épp egy órán belül. Innen már tényleg csak a biztos célba érésre kellett játszania a tízszeres győztesnek, mögötte két csapattársa, Novickij és Roma küzdöttek a harmadik helyért. A 10. gyorsaságin Terranova első argentinként szakaszt nyert, a maradék négyen pedig Gordon és Roma osztoztak testvériesen, miközben a verseny végjátékára visszatértek Chilébe és az Atacama sivatagba. Roma ugyan egy napra átvette a harmadik helyet, de végül be kellett érnie a negyedik pozícióval Peterhansel, de Villiers és Novickij mögött. Stéphane Peterhansel ötödször nyert autóval, ezzel már egyeduralkodó a kategóriában, 6 motoros győzelmével pedig összesen 11-nél jár.

peterhanseldakar13.jpg

Végeredmény:

1. Peterhansel (FRA)/Cottret (FRA)     Mini All4

2. de Villiers (RSA)/von Zitzewitz (GER) Toyota Hilux

3. Novickij (RUS)/Zsilcov (RUS)             Mini All4

4. Roma (ESP)/Périn (FRA)                  Mini All4

5. Terranova (ARG)/Fiuza (POR)            BMW X3 CC

24. Szalay (HUN)/Bunkoczi (HUN)       Opel Mokka

73. Sebestyén (HUN)/Bognár (HUN)    Toyota Land Cruiser

75. Pócsik (HUN)/Farkas HUN)/Szaller (HUN) Toyota Land Cruiser


Szakaszgyőzelmek: Roma 4
; Al-Attiyah 3; Peterhansel és Gordon 2; Sainz, Chicherit és Terranova 1
Mini 6; Demon Jeffries 4; Hummer 2; SMG és BMW 1

szalaydakar13.jpg
Magyarok

Idén bőven volt kiért szorítani hazai szempontból is. Ahogy megszokhattuk, Szalay Balázs és Bunkoczi László most is ott voltak a sivatagban, ezúttal egy teljesen új Opel Mokkával. Sajnos idén sem tudták érdemben felvenni a versenyt a topcsapatokkal, számos műszaki probléma hátráltatta őket, főleg a kormányművel akadtak gondjaik. Ha ez nem lett volna elég, a 10. gyorson még karamboloztak is, először csak lecsúsztak az útról, amiből komoly bajuk nem származott, de a mögöttük érkező Stephan Schott kb. 50-nel belement az Opel hátuljába, szerencsére honfitársaink folytatni tudták a szakaszt. Legjobb eredményük az utolsó napon futott 17. hely volt, ezenkívül még kétszer végeztek a top20-ban, összetettben két napig 21-ek voltak, végül a 24. helyen csaknem 12 óra hátrányban fejezték be a 2013-as Dakart.
A Sebestyén Sándor/Bognár József egységünk a támogatóautóként indult Pócsik László/Farkas Nándor/Szaller Zoltán hármassal szorosan együttműködve teljesítette a távot. A két Toyota Land Cruiser legénységének egyértelműen a célba érés volt az elsődleges cél, amit el is értek. Sebestyénék legjobb részeredménye két 70. hely volt, Pócsikék ugyanekkor két 71. helyet értek el, végül a 73. illetve 75. pozícióban zártak.
Rajtuk kívül még Horn Albertért szoríthattunk, aki a kazah Andrej Cserednyikov navigátoraként indult egy G-Force Protóval, de sajnálatos módon az ötödik szakaszon feladni kényszerültek a versenyt.

sebestyendakar13.jpg
Szalay Balázsék balesete a 10. szakaszon:


Motorok
: Després ötödször

A motorosoknál az elmúlt hét Dakart felváltva nyerte Cyril Després és Marc Coma, de egy tavaly elszenvedett sérülés miatt a spanyol végül nem állt rajthoz Limában, pedig most ő következett volna a sorminta szerint. Després így egyértelmű favorit volt, de a rendkívül erős mezőnyben nem lazsálhatott. A KTM-nél a francia mellett ott volt a vízhordója, Ruben Faria, a tavalyi ötödik szlovák Stefan Svitko, a hazai pályán induló chilei Francisco López, a veterán norvég Ullevalseter és Juan Pedrero is. De erős volt a konkurencia is, a Husquarnánál Jordi Villadoms, Joan Barreda Bort, Paulo Goncalves és Alessandro Botturi, a Yamahánál egy sor francia: Olivier Pain, David Casteu, David Frétigné és a holland Frans Verhoeven, a Hondánál Helder Rodrigues és Gerrard Farres Guell, a Sherconál pedig Alain Duclos húzta a gázt.
„Chaleco” López kezdett a legjobban, az első hosszabb szakaszt viszont Barreda Bort nyerte Husquarnával, ez volt az első és utolsó alkalom, hogy a svéd márka vezette az összetettet. A harmadik napon a spanyol sok időt veszített és visszaesett a 18. helyre, míg López újabb szakaszt nyert, összetettben viszont csak második helyen állt az élre lopakodó Després mögött.. Másnap ismét Barreda Bort volt a leggyorsabb, de a főszerepet a meglepően jó Yamahák játszották, Pain és Casteu 2-3. helyükkel az összetett 1-2. helyére kerültek. Az ötödik szakaszon Casteu nyert, miközben Barreda Bort minden esélyét elveszítette a győzelemre, a hatodikon újra López, a hetediken pedig a Coma helyére beugró amerikai meglepetésember, a Dakar-újonc Kurt Caselli. Összetettben még mindig Pain vezetett, egészen az esős nyolcadik napig. Az autósokkal ellentétben a motorosok még átértek a kritikus szakaszon az áradás előtt, Barreda Bort elsőként, de megkavarodott a mezőny, Pain visszaesett a negyedik helyre, Casteu viszont élre állt nyomában Després-vel és Fariával. A következő napon végre a francia címvédő is megszerezte első győzelmét, de mellé kapott egy 15 perces büntetést is, így Faria állt az élre. Barreda Bort nem nyugodott és a 10. napon már a negyedik szakaszgyőzelmét aratta, a második Després pedig ténylegesen átvette a vezetést Faria és a harmadik helyre visszakapaszkodó López előtt. A maradék négy gyorsaságin Caselli, Verhoeven, López és Faria is nyert egyszer, de a biztosan vezető Després elsőségét már nem veszélyeztették, végül bő tíz perccel nyert Faria és 18 perccel López előtt. Ezzel megszerezte pályafutása ötödik motoros győzelmét, befogva az örökrangsorban Cyril Neveu-t, jövőre pedig a hatszoros győztes Peterhansel rekordját is beállíthatja.

despresdakar13.jpg
Végeredmény:

1. Després (FRA) KTM

2. Faria (POR)      KTM

3. López (CHI)      KTM

4. Jakes (SVK)     KTM

5. Pedrero (ESP)  KTM

Szakaszgyőzelmek: Barreda Bort és López 4; Caselli 2; Casteu, Després, Verhoeven és Faria 1
KTM 8; Husquarna 4; Yamaha 2

Quadok: újabb Patronelli győzelem

Ahogy a bevezetőben említettem, a quadosoknál ugyanaz a család uralkodik évek óta. Az elmúlt két alkalommal győztes argentin Alejandro Patronelli idén nem indult, ezzel testvérére, a 2010-es győztes Marcosra hárult a felelősség, hogy otthon tartsa a trófeát. Nem is okozott csalódást, az első öt gyorsaságiból négyet megnyerve több mint egy órás előnyt motorozott ki, amit a továbbiakban nemhogy megtartott, de a végére csaknem két órára növelt. A későbbiekben így a vert mezőny tagjai vitézkedhettek, a perui Seminario, a chilei Casele és Palma, a dél-afrikai van Biljon, a lengyel Laskawiec, az ausztrál Smith és az emirátusokbeli Sebastian Husseini is nyert szakaszt.

mpatronellidakar13.jpg
Végeredmény:

1. M. Patronelli (ARG) Yamaha

2. Casale (CHI)             Yamaha

3. Sonik (POL)             Yamaha

4. Bonetto (ARG)          Honda

5. Palma (CHI)             Can-Am

Szakaszgyőzelmek: M. Patronelli 4; van Biljon 3; Laskawiec 2; Seminario, Casale, Palma, Smith és Husseini 1
Yamaha 8; E-ATV 3; Honda 2; Can-Am 1

Kamionok: a "cárevics" visszafoglalta a trónt

A kamionosok élmezőnye nem változott tavalyhoz képest, a címvédő Gérard de Rooy számított most is az első számú esélyesnek, az Iveco csapata rajta kívül a 2007-es győztes Hans Staceyből, a kétszres rali-világbajnok Miki Biasionból és René Kuipersből állt. A Kamaznál az elmúlt években teljes generációváltás volt, a „Cár” Vlagyimir Csagin utódaként megjelölt Eduard Nyikolajev lett az első számú versenyzőjük, őt Ajrat Margyejev és Andrej Kargyinov segítették. A Tatránál Ales Loprais és Martin Kolomy vezették a gépeket és érdemes volt még odafigyelni az MAN-nel induló Peter Versluisra és Marcel van Vlietre is.
De Rooy esélyeshez méltóan kezdett és megnyerte az első három szakaszt. A negyediken Margyejev megszakította az ivecosok menetelését, de a hét további része is az olasz gyártó domonanciáját hozta, Stacey is nyert egyet, majd de Rooy újabb kettőt. Az elején még Loprais tartotta velük a lépést, egy napig vezetett is összetettben, de egyre inkább lemaradt, feljött viszont Nyikolajev és Kolomy. Közben Stacey bukott és a gépe annyira megsérült, hogy nem folytathatta, ahogy a tavaly harmadik helyen végző kazah kamazos Artur Ardavicsusz sem.

iveco2dakar13.jpg
A hírhedt nyolcadik szakaszon a kamionosokat már el sem indították, a kilencediken pedig jött az igazi dráma: de Rooy kamionjában elromlott a turbó és egy órás hátrányt szedett össze mire újra mozgásra tudták bírni a monstrumot. Innen már csak futhatott az eredmény után, ráadásul tempóban is akadtak akik felvették vele versenyt. A maradék öt szakaszból már csak egy jutott neki, a kamazos Kargyinov hármat nyert, a végén pedig Versluis is beköszönt. Eközben összetettben Nyikolajev lépésről lépésre növelte előnyét, Kolomyt pedig Margyejev és a hajrázó Kargyinov leszorították a dobogóról. A Kamaz hármas győzelemmel tért vissza a csúcsra, a mindössze 28 éves Nyikolajev pedig szakaszgyőzelem nélkül szerezte meg élete első Dakar-sikerét. De Rooy húsz percet tudott lefaragni hátrányából, ez a negyedik helyre volt elég.
A Szalay Balázsékat támogató Darázsi Zsolt/Vörös Ferenc/Szalai Norbert trió elsősorban az autós egység segítését tűzte ki célul, ráadásul tíz éves MAN-jük sem tartozott a legversenyképesebb technikák közé. Legjobb eredményük a zsinórban három napon elért 22. hely volt, összetettben a 30. helyen zártak.

Végeredmény:

1. Nyikolajev (RUS)/Szavosztyin (RUS)/Ribakov (RUS) Kamaz

2. A. Margyejev (RUS)/Belajev (RUS)/Mirnij (RUS)            Kamaz

3. Kargyinov (RUS)/Mokejev (RUS)/Devjatykin (RUS)        Kamaz

4. G. de Rooy (NED)/Colsoul (BEL)/Rodewald (NED)        Iveco

5. Kolomy (CZE)/R. Kilian (CZE)/D. Kilian (CZE)              Tatra

30. Darázsi (HUN)/Vörös (HUN)/Szalai (HUN)               MAN

Szakaszgyőzelmek: de Rooy 6; Kargyinov 3; Margyejev, Stacey, Loprais és Versluis 1
Iveco 7; Kamaz 4; Tatra és MAN 1

kamazdakar13.jpg

fotók: dakar.com

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr225028907

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.