Forma.Túra.Rali.

IndyCar gyorstalpaló kezdőknek

2015. augusztus 30. - eszgbr

Korábban nem sok figyelmet fordítottam a tengerentúli autóversenyzésre, de tavaly a USCC hosszútávú bajnokság, idén pedig Amerika első számú együléses sorozata, az IndyCar keltette fel az érdeklődésemet. Ma rendezik a bajnoki címet eldöntő utolsó futamot (igen, meglepő módon már nyáron véget ér a bajnokság), ezért úgy gondoltam készítek egy rövid összeállítást a legfontosabb tudnivalókról, amelyekre egy hozzám hasonló kezdő IndyCar nézőnek szüksége lehet. Talán kicsit megkésett a poszt, de a nagy része jövőre is ugyanúgy érvényes lesz.

IndyCar

Észak-Amerika legjelentősebb együléses autóverseny sorozata, nagyon leegyszerűsítve a Forma-1 amerikai megfelelője. Jelenlegi formájában 2008 óta létezik, ekkor egyesült a két rivális sorozat, a Champ Car és az Indy Racing League. A Champ Car lényegében a nagy hagyományokkal rendelkező CART volt más néven, az IRL pedig egy 1996-ban létrehozott konkurens bajnokság, ennek volt fő eseménye az Indianapolisi 500 mérföldes verseny.

Az IndyCar Series-ben háromféle pályán versenyeznek: az Amerika védjegyének számító oválon, az F1-es pályákhoz hasonló épített aszfaltcsíkokon és utcai pályákon. Bajnoki címet csak a pilótáknak és a motorgyártóknak osztanak, a csapatoknak nem.

Indy 500

A legfontosabb futam a naptárban, a Monacói Grand Prix és a Le Mans-i 24 órás mellett a világ legnagyobb presztízsű versenyeként tartják számon. Az 500 mérföldes (800 km-es) verseny története 1911-ig nyúlik vissza, idén rendezték a 99-et, amelyet Juan Pablo Montoya nyert.

borg_warner_trophy.jpgA Borg-Warner kupa, amire minden Indy 500 győztes arcképe felkerül

Dallara DW12

Az IndyCarban használt típus, a nagy hagyományokkal rendelkező olasz Dallara tervezte. Az IndyCar egy egyenautós sorozat, vagyis minden csapat ugyanazt a kasztnit használja. Idén némileg változott a helyzet, mert a két motorszállító, a Chevrolet és a Honda külön aerodinamikai csomagokat tervezhetett csapatainak. Két nagy csomag van, egy az oválpályákra és egy a többi pályára. A DW12 kód Dan Wheldonra és a bevezetés évére utal. Wheldon sokat tesztelte az autót a fejlesztési időszakban, de a 2011-es las vegasi szezonzárón halálos balesetet szenvedett, így élesben már nem próbálhatta ki. Emléke előtt tisztelegve a Dallara róla nevezte el az autót.

Push-to-pass

Az előzést segítő rendszer. A versenyző egy gomb megnyomásával extra motorerőre tehet szert, amellyel könnyebben küzdheti le ellenfelét a pályán. Ha F1-es párhuzamot kellene vonni, a korai KERS-hez hasonlíthatnánk.

IndyCar Triple Crown

A versenynaptár három 500 mérföldes versenyéből álló mini-sorozat. Bajnokságnak nem mondanám, mert nincs külön pontversenye, az nyeri a TC-t, aki megnyeri mindhárom nagy versenyt. A háromból kettő az indianapolisi és a poconói futam, a harmadik többször változott az idők során, jelenleg Fontana tölti be ezt a szerepet.

Roger Penske "A Kapitány"

Legendás csapatfőnök, különböző sorozatokban már számos bajnoki címet és jelentős versenyt nyert csapatával. A Team Penske a három nagy IndyCar istálló egyike, jelenleg a címvédő alakulat Will Powerrel és Montoya révén jó esélyük van az idei bajnokság megnyerésére is. Eddig 13 bajnoki címet és 16 Indy 500 győzelmet ünnepelhetett Penske.

castroneves_penske.jpgHélio Castroneves és Roger Penske

Chip Ganassi

A másik nagy múltú és egyszerre több sorozatban is érdekelt csapat, a Chip Ganassi Racing alapítója és vezetője. A két elődsorozatban és az IndyCarban eddig tíz bajnoki címet szerzett, legutóbb 2013-ban Scott Dixonnal. Az Indy 500-at négy alkalommal nyerte meg a csapat.

Michael Andretti

Egykori CART-bajnok, F1-es pilóta, a legendás Mario Andretti fia. Jelenleg az Andretti Autosport vezetője. A három nagy istálló közül egyedül Andrettiék használnak Honda motort. Ebben a csapatban versenyzett a múltheti futamon halálos balesetet szenvedő Justin Wilson is. Eddig négy bajnokot és három Indy 500 győztest adott az alakulat.

A.J. Foyt

Élő legenda, igazi texasi fenegyerek. Egyike annak a három versenyzőnek, akik rekordot jelentő négy alkalommal nyertek Indianapolisban (a másik kettő Al Unser Sr. és Rick Mears). Csapata jelenleg nem tartozik az élmenők közé, de korábban öt bajnoki címet szerzett, ebből hármat maga "Super Tex", az Indy 500-at pedig négyszer nyerte meg, Foyt négy elsőségéből hármat saját csapatában szerzett.

Bobby Rahal

Egy újabb CART-bajnok és Indy 500 győztes csapatfőnök, aki a Rahal-Letterman-Lanigan Racinget vezeti. A csapat eddigi legnagyobb sikere kapujában áll, Graham Rahal révén megszerezheti története első IndyCar bajnoki címét.

letterman_rahal.jpgDavid Letterman és Bobby Rahal

Juan Pablo Montoya (#2 Team Penske)

Azt hiszem őt nem nagyon kell bemutatnom, a veterán kolumbiai egy CART bajnoki cím és egy Indy 500 győzelem után a Forma-1-ben is letette a névjegyét. Amerikába visszatérve évekig a NASCAR-ban próbálkozott nem sok eredménnyel, majd tavaly visszatért az együlésesekhez. Idén újra megnyerte az Indy 500-at, ezenkívül még egy győzelme van és jelenleg 34 ponttal  vezeti a bajnokságot. Jó eséllyel ő lesz az idei bajnok.

jp_montoya_2015.jpgJuan Pablo Montoya

Graham Rahal (#15 RLL Racing)

Harmadik generációs autóversenyző, Bobby Rahal fia. Korábban mindössze egy győzelmet aratott, idén viszont a szezon második felében elért két első helyével Montoya első számú kihívójává lépett elő. Az egyetlen Honda pilóta, akinek még esélye van a bajnoki címre, hátránya 34 pont.

Scott Dixon (#9 Ganassi Racing)

Az új-zélandi a mezőny egyik legsikeresebb tagja, háromszoros bajnok és a 2008-as Indy 500 győztese. Idén két futamot nyert, az Indy 500-on viszont a pole-ból indulva csak negyedik lett. Negyedik címéhez 47 pontos hátrányt kellene ledolgoznia.

Will Power (#1 Team Penske)

A regnáló bajnok, aki idén mindössze egy győzelmet aratott eddig, az időmérőkön viszont ő teljesített a legjobban, 16 kvalifikációból 6-ot nyert meg, beleértve a tegnapit is. A címvédéshez 60 pontos hátrányt kellene ledolgoznia csapattársával szemben.

will_power_2015.jpgWill Power

Hélio Castroneves (#3 Team Penske)

A harmadik Penske versenyző, akinek még van esélye a bajnoki címre, ami már nagyon hiányzik a 40 éves brazilnak. Az Indy 500-at három alkalommal nyerte meg, a pontversenyben viszont még nem sikerült az élen zárnia. Az üdvösséghez 77 pontot kellene hoznia Montoyán, mindezt úgy, hogy idén még nem tudott futamot nyerni, így esélye erősen a matematikai kategóriába tartozik.

Josef Newgarden (#67 CFH Racing)

A fiatal amerikainak már tényleg csak matematikai esélye van, hiszen 87 pont a hátránya, az utolsó futamon pedig legfeljebb 92 pontot lehet ledolgozni. Newgarden idén robbant be igazán az élmenők közé, két győzelmet és még két dobogós helyet szerzett a CFH Racing autójával.

Marco Andretti (#27 Andretti Autosport)

Egyesek szerint csak azért van még az IndyCarban, mert apja csapatában versenyez. Ezzel persze lehet vitatkozni, hiszen jelenleg nagynevű csapattársa előtt áll a pontversenyben, de tíz év alatt elért két győzelme nyilvánvalóvá teszi, hogy nem örökölte apja és főleg nagyapja tehetségét.

Sébastien Bourdais (#11 KV Racing)

A szemüveges franciára az európai nézők is emlékezhetnek, hiszen versenyzett a Forma-1-ben és Le Mans-ban is, igazi sikereit azonban a tengerentúlon aratta. Négyszeres Champ Car bajnok, de miután otthagyta az F1-et, az IndyCarban csak lassan kezdtek jönni az eredmények. Tavaly egy, idén már két futamot nyert úgy, hogy nem valamelyik nagy csapat versenyzője.

sato_bourdais_rahal_2015.jpgSzato Takuma, Sébastien Bourdais és Graham Rahal

Tony Kanaan (#10 Ganassi Racing)

Castroneves mellett a másik brazil veterán, de honfitársával ellentétben neki nemcsak Indy 500 győzelme, de bajnoki címe is van. Idén háromszor állhatott dobogóra, de győznie nem sikerült.

Simon Pagenaud (#22 Team Penske)

A francia a Schmitt-Peterson Motorsportnál hívta fel magára a figyelmet, az elmúlt három évben mindig az első ötben végzett és összesen négy győzelmet szerzett, megváltva ezzel helyét Roger Penske csapatában. Idén valahogy nem jöttek az eredmények, mindössze kétszer állhatott fel a dobogóra, miközben mindhárom csapattársa esélyes még a bajnoki címre.

Ryan Hunter-Reay (#28 Andretti Autosport)

Sokan a jelenlegi mezőny legjobb amerikai versenyzőjének tartják és egyike annak a négy embernek, aki volt már bajnok és nyert Indy 500-at is. A legutóbbi három futamból kettőt megnyert, de túl későn kezdett hajrázni ahhoz, hogy esélye legyen a bajnokság megnyerésére.

Sage Karam (#8 Ganassi Racing)

Az idei év egyik legnagyobb port kavaró pilótája. Az újonc amerikai kétségkívül tehetséges, de több olyan kockázatos manővere volt már, amiért sok bírálatot kapott. Egy hete a Pocono Raceway-en az első helyen haladt amikor falnak csapódott és autója leszakadó orrkúpja fejen találta Justin Wilsont, aki másnap belehalt súlyos fejsérülésébe. Karam eddig egyszer állhatott dobogóra.

Fontana 500

Az idei bajnokság 11. fordulója, amely elképesztően szoros, látványos és izgalmas versenyt hozott, ugyanakkor komoly vitát váltott ki a rendkívül veszélyes versenyzés és nagy balesetek miatt. A jelenlegi és egykori versenyzők, csapatvezetők, újságírók és persze a rajongók is két táborra oszlottak. Az egyik szerint a fontanai ovál túl szűk és veszélyes ennyire gyors versenyzéshez, a másik tábor szerint ilyen izgalmas futamokra lenne szükség, hogy az IndyCar visszanyerje régi hírnevét. Ez volt az első futam amibe hosszabban belenéztem, mondanom sem kell, tökéletesen alkalmas volt arra, hogy berántsa az embert. A vitában nem foglalnék állást, de az igaz, hogy fantasztikusan izgalmas volt a befutó. Azt hiszem a jövőben még sok vitában lesz hivatkozási pont ez a verseny, amelyet egyébként Graham Rahal nyert. Az biztos, hogy Fontana nem fog szerepelni a jövő évi versenynaptárban.

A fontanai futam őrületes befutója, érdemes végignézni a teljes versenyt:

Grand Prix of Sonoma

Az év utolsó versenye, a kaliforniai Sonoma Raceway-en, amelyen eldől, ki nyeri a 2015-ös IndyCar bajnokságot. A pole-pozícióból az ausztrál Will Power rajtolhat, aki alighanem a legfőbb esélyese a futamnak, tekintve, hogy már három alkalommal nyert ezen a versenypályán. A többi bajnoki esélyes közül Dixont kétszer, Castronevest egyszer intették le elsőként. A szezonzárón az Indy 500-hoz hasonlóan dupla pontokat osztanak, így a győztes 100 ponttal gazdagodhat, plusz minden egyes kört vezető pilóta egy, a legtöbb kört vezető két pontot kap, de mivel minden induló legalább 10 pontot kap, így legfeljebb 92 pontos hátrány dolgozható le.

A sonomai futamot itthon a DigiSport 1 csatorna közvetíti 22.55-től.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr837744954

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.