Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Korszakok, autók és a feltartóztathatatlan fejlődés képekben

2013. február 03. - eszgbr

Az ember időnként el-elmerül egy-egy versenyszéria történetében és hajlamos azt kiragadni az autósport egészéből, így nem látja át az autóipar egészét érintő változásokat. Pedig érdemes összehasonlítani egy időszak formula és sportautóit, túra- és raliautóit és meglepődni mennyire egyszerűnek hat egy formula-1-es gép egy Le Mans-i versenyautó mellett és mennyire ósdinak tűnhet mellettük egy korabeli túrakocsi. 60, 50, 40 vagy 10 évvel ezelőtt ezek az autók nyerték a legfontosabb versenyeket, bajnokságokat:

1953

Ferrari_500.jpeg

Alberto Ascari 1952-53-ban egy ilyen, F2-es Ferrari 500-assal lett az első kétszeres F1-es világbajnok

jaguar_c_type.jpg

Jaguar C-Type, az első versenyautó amit négy tárcsafékkel szereltek fel, az eredmény: kettős győzelem a Le Mansi-i 24 óráson

porsche_356.jpg
1953 a rali történetében is mérföldkőnek számít, elindult az Európa-bajnokság, aminek első kiírását Helmut Polensky Porsche 356-ossal (a képen) és Fiat 1100-assal versenyezve nyert meg

1963

lotus_25.jpg

Jim Clark és Colin Chapman a Forma-1 történetének egyik legcsodálatosabb pilóta-tervező párosát alkották, a 25-ös volt a Lotus első világbajnok autója

ferrari_250p.jpg

A középmotoros forradalom az F1 után Le Mans-t is elérte, a Ferrari 250P volt az első olyan győztes típus aminek a motorja a sofőr mögött volt beépítve

volvo_amazon.jpg

Gunnar Andersson Volvo-legenda a PV544 mellett egy ilyen Amazon kormányát tekergetve lett másodszor Európa legjobb ralisa

jaguar_mk2.jpg

A túraautózás hajnalán a Jaguar Mk II volt az egyik legjobb versenyautó, Peter Nöcker is ezzel a típussal nyerte '63-ban az első Eb-t

 

1973

tyrrell_006.jpg

A '60-as évek végén elkezdtek szárnyakat építeni a szivar alakú F1-es gépekre, az aerodinamika pedig robbanásszerű fejlődésnek indult. Jackie Stewart a Tyrrell 006-ossal nyerte harmadik világbajnoki címét

matra-simca_ms670b.jpg

A '70-es években Le Mans épp egy csendesebb időszakát élte, a versenyautók a '90-es évek eleje mellett ekkor mutatták a legtöbb rokonságot a forma-1-es autókkal. Az évtized elején a hazai Matra-Simca istálló uralta a versenyt, zsinórban háromszor nyertek

alpine_a110.jpg

A raliban is a franciák domináltak, az elsőként, egyelőre még csak a gyártóknak kiírt világbajnokságot az Alpine-Renault nyerte a gyönyörű A110-zel

bmw_3.0csl.jpg

Szárnyak, mindenütt szárnyak! Toine Hezemans egy BMW 3.0 CSL "Batmobillal" nyerte a túraautó Eb-t

 

1983

brabham_bt52.jpg

A '80-as években minden a turbóról szólt. Nelson Piquet a nyíl alakú BMW motoros Brabham BT52-vel nyerte az 1983-as bajnokságot

porsche_956.jpg

Le Mans ebben az évtizedben élte eddigi utolsó aranykorát, a C-csoportos autók népszerűsége az F1-esekével vetekedett, a Porsche pedig dominált a 956-tal

audi_quattro.jpg

Igazából nem csak Le Mans, az egész autósport az aranykorát élte a '80-as években. Az Audi forradalmasította a ralit az összkerékhajtású, turbómotoros Quattróval. A képen Hannu Mikkola világbajnok autója

bmw 635csi.jpg

Az előző évtized végére teljesen unalomba fulladt a túraautózás, az új szabályok viszont felpezsdítették ezt a sorozatot is. Az év bajnoka: Dieter Quester és a BMW 635 CSi

 

1993

williams_fw15c.jpg

A '80-as évek egyik legjobb pilótája, Alain Prost egy év kihagyás után 1993-ban negyedszer is világbajnok lett, majd végleg visszavonult. A Williams-Renault nélküle is a legjobb konstrukció maradt a mezőnyben

peugeot905.jpg

A '93-as Le Mans-i 24 órás volt a C-csoport hattyúdala. A Peugeot hármas győzelmet aratott a 905 Evo 1B-vel, majd a Formula-1-re kezdett összpontosítani, de ott már közel sem volt ennyire sikeres

toyota_celica turbo 4wd.jpg

A rali világ trónján a Toyota váltotta a tízszeres bajnok Lanciát. Három év alatt három különböző versenyző vezette győzelemre a Celica Turbót, 1993-ban Juha Kankkunen

bmw_318i.jpg

1988 után befuccsolt a túraautó Eb, de a műfaj népszerűsége töretlen maradt, köszönhetően a német DTM-nek és a brit bajnokságnak. Utóbbit '93-ban Joachim Winkelhock nyerte egy BMW 318i-vel

 

2003

ferrari f2003-ga.jpg

2003 a Ferrari uralom kellős közepe volt, Michael Schumacher egy szoros bajnokság végén megnyert hatodik bajnoki címével megdöntötte Juan Manuel Fangio rekordját

bentley_speed8.jpg

Az új évezredben összesen két olyan év volt amikor nem az Audi nyerte a Le Mans-i 24 órást, 2003 pont ilyen volt, de a Bentley Speed 8 karosszériája is Audi technikát rejt

subaru_impreza_wrc2003.jpg

Eddig 2003 volt az utolsó év amikor még nem Loeb nyerte a rali-vb-t, Petter Solberg neve összefonódott a Subaru Imprezával, mint az utolsó ember aki le tudta győzni a francia nyerőgépet

alfaromeo_156gta.jpg

2000-ben újraindult a túrakocsi Eb, 2005-re pedig már világbajnoksággá avanzsált, az utolsó előtti Európa-bajnok Gabriele Tarquini volt egy Alfa Romeo 156 GTA-val

Idén újabb autókkal bővül a lista, legkésőbb tíz hónap múlva már azt is tudjuk majd melyekkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr885060515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása