Az ember időnként el-elmerül egy-egy versenyszéria történetében és hajlamos azt kiragadni az autósport egészéből, így nem látja át az autóipar egészét érintő változásokat. Pedig érdemes összehasonlítani egy időszak formula és sportautóit, túra- és raliautóit és meglepődni mennyire egyszerűnek hat egy formula-1-es gép egy Le Mans-i versenyautó mellett és mennyire ósdinak tűnhet mellettük egy korabeli túrakocsi. 60, 50, 40 vagy 10 évvel ezelőtt ezek az autók nyerték a legfontosabb versenyeket, bajnokságokat:
1953
Alberto Ascari 1952-53-ban egy ilyen, F2-es Ferrari 500-assal lett az első kétszeres F1-es világbajnok
Jaguar C-Type, az első versenyautó amit négy tárcsafékkel szereltek fel, az eredmény: kettős győzelem a Le Mansi-i 24 óráson
1953 a rali történetében is mérföldkőnek számít, elindult az Európa-bajnokság, aminek első kiírását Helmut Polensky Porsche 356-ossal (a képen) és Fiat 1100-assal versenyezve nyert meg
1963
Jim Clark és Colin Chapman a Forma-1 történetének egyik legcsodálatosabb pilóta-tervező párosát alkották, a 25-ös volt a Lotus első világbajnok autója
A középmotoros forradalom az F1 után Le Mans-t is elérte, a Ferrari 250P volt az első olyan győztes típus aminek a motorja a sofőr mögött volt beépítve
Gunnar Andersson Volvo-legenda a PV544 mellett egy ilyen Amazon kormányát tekergetve lett másodszor Európa legjobb ralisa
A túraautózás hajnalán a Jaguar Mk II volt az egyik legjobb versenyautó, Peter Nöcker is ezzel a típussal nyerte '63-ban az első Eb-t
1973
A '60-as évek végén elkezdtek szárnyakat építeni a szivar alakú F1-es gépekre, az aerodinamika pedig robbanásszerű fejlődésnek indult. Jackie Stewart a Tyrrell 006-ossal nyerte harmadik világbajnoki címét
A '70-es években Le Mans épp egy csendesebb időszakát élte, a versenyautók a '90-es évek eleje mellett ekkor mutatták a legtöbb rokonságot a forma-1-es autókkal. Az évtized elején a hazai Matra-Simca istálló uralta a versenyt, zsinórban háromszor nyertek
A raliban is a franciák domináltak, az elsőként, egyelőre még csak a gyártóknak kiírt világbajnokságot az Alpine-Renault nyerte a gyönyörű A110-zel
Szárnyak, mindenütt szárnyak! Toine Hezemans egy BMW 3.0 CSL "Batmobillal" nyerte a túraautó Eb-t
1983
A '80-as években minden a turbóról szólt. Nelson Piquet a nyíl alakú BMW motoros Brabham BT52-vel nyerte az 1983-as bajnokságot
Le Mans ebben az évtizedben élte eddigi utolsó aranykorát, a C-csoportos autók népszerűsége az F1-esekével vetekedett, a Porsche pedig dominált a 956-tal
Igazából nem csak Le Mans, az egész autósport az aranykorát élte a '80-as években. Az Audi forradalmasította a ralit az összkerékhajtású, turbómotoros Quattróval. A képen Hannu Mikkola világbajnok autója
Az előző évtized végére teljesen unalomba fulladt a túraautózás, az új szabályok viszont felpezsdítették ezt a sorozatot is. Az év bajnoka: Dieter Quester és a BMW 635 CSi
1993
A '80-as évek egyik legjobb pilótája, Alain Prost egy év kihagyás után 1993-ban negyedszer is világbajnok lett, majd végleg visszavonult. A Williams-Renault nélküle is a legjobb konstrukció maradt a mezőnyben
A '93-as Le Mans-i 24 órás volt a C-csoport hattyúdala. A Peugeot hármas győzelmet aratott a 905 Evo 1B-vel, majd a Formula-1-re kezdett összpontosítani, de ott már közel sem volt ennyire sikeres
A rali világ trónján a Toyota váltotta a tízszeres bajnok Lanciát. Három év alatt három különböző versenyző vezette győzelemre a Celica Turbót, 1993-ban Juha Kankkunen
1988 után befuccsolt a túraautó Eb, de a műfaj népszerűsége töretlen maradt, köszönhetően a német DTM-nek és a brit bajnokságnak. Utóbbit '93-ban Joachim Winkelhock nyerte egy BMW 318i-vel
2003
2003 a Ferrari uralom kellős közepe volt, Michael Schumacher egy szoros bajnokság végén megnyert hatodik bajnoki címével megdöntötte Juan Manuel Fangio rekordját
Az új évezredben összesen két olyan év volt amikor nem az Audi nyerte a Le Mans-i 24 órást, 2003 pont ilyen volt, de a Bentley Speed 8 karosszériája is Audi technikát rejt
Eddig 2003 volt az utolsó év amikor még nem Loeb nyerte a rali-vb-t, Petter Solberg neve összefonódott a Subaru Imprezával, mint az utolsó ember aki le tudta győzni a francia nyerőgépet
2000-ben újraindult a túrakocsi Eb, 2005-re pedig már világbajnoksággá avanzsált, az utolsó előtti Európa-bajnok Gabriele Tarquini volt egy Alfa Romeo 156 GTA-val
Idén újabb autókkal bővül a lista, legkésőbb tíz hónap múlva már azt is tudjuk majd melyekkel.