Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Pabst 500 Road America

2013. november 16. - eszgbr

_Road_America-1981-08-23.jpgAz 1981-es Road America-i 500 mérföldes verseny egészen zseniális plakátja

Nagyon jól visszaadja a korabeli versenyautók festését, a minták kimerültek a különböző szélességű csíkokban, a színek viszont végtelen széles skálán mozogtak. Balról jobbra: egy March 81P, vagy ahogy a BMW-nél hívták: M1C, egy Lola T600 és egy Chevrolet Corvette C3.

"200 mérföld" Nürnbergben

Az alábbi videó egy kis ízelítő a DRM 1978-as norisringi hétvégéjéről. A Divízió 1-es és 2-es versenyek után összeeresztették a két mezőnyt egy bajnoki pontokkal nem honorált versenyre. A futam a 200 Meilen von Nürnberg nevet viselte, de a versenytáv mindössze 142 km volt.

A rajtnál szembetűnő, mekkora különbség volt a két kategória között, a 2.8, 3.0 vagy 3.2-es turbómotorral szerelt Porsche 935-ösök gyorsan leszakították a főleg BMW 320-asokból álló div.2-es üldözőbolyt. A BMW-k többségében ekkor még a 2 literes szívómotor dolgozott, de egyre több csapat váltott 1.4-es turbóra.

A norisringi futam mindig az év egyik csúcspontja volt, így olyan autók is rajthoz álltak, amik egyébként nem. Az egyik a Martini Racing 935/78 "Moby Dick"-je, amit a Le Mans-i 24 órásra építettek, azon kívül csak ritkán állt rajthoz. Nürnbergben Jacky Ickx terelgette a szalagkorlátok között, egészen addig, míg a fékek fel nem mondták a szolgálatot. (A videón 1:43-tól.)

A másik unikum a BMW gyári színeit viselő, 2 literes turbómotorral szerelt 320-as, amit a McLarennel közösen indítottak a bajorok az amerikai IMSA GT bajnokságban és ekkor az egyetlen autójuk volt, ami úgy-ahogy állta a sarat a 935-tel szemben. A tengerentúlon és ezen a futamon is David Hobbs vezette az autót, ami váltóhiba miatt szintén kiesett. (5:44-től)

Ekkor már ott volt a mezőnyben a következő évek legfontosabb autója is, a Zakspeed Capri Turbo a zseniális Hans Heyerrel, de mind a div.2-es, mind az össznépi futamon elvérzett (5:00-tól a kiesés). A futamot egyébként Bob Wollek nyerte, természetesen Porschével, a legjobb div.2-es Marc Surer lett egy szívómotoros BMW-vel.

Massa a Williamsnél folytatja, Magnussen váltja Pérezt

Formula-1

A mai napon a Williams ismertette 2014-es pilótafelállását, mely szerint Pastor Maldonadot Felipe Massa váltja, míg az idén első szezonját teljesítő Valtteri Bottas továbbra is a csapat kötelékében marad. A brazil szerződésének részletei egyelőre nem kerültek nyilvánosságra, de minden bizonnyal több évre írt alá a grove-i istállóhoz. Massa nyolcadik éve versenyez a Ferrarinál, plusz 2003-ban már tesztpilótaként szolgálta a maranelloiakat, akikkel 11 győzelmet aratott az F1-ben.

Maldonado jó eséllyel pályázik a Lotus egyik ülésére, a korábbi híresztelések szerint Nico Hülkenberggel kell megküzdenie a második autóért, Romain Grosjean - bár hivatalosan még nem erősítették meg - marad a csapatnál.

A Williams bejelentése után már csak 7 szabad hely van a jövő évi rajtrácson. A Caterhamnél Pic helye biztosnak tűnik, mellette van egy szabad hely, a Force Indiával egyelőre még senki sem szerződött le 2014-re, a Lotusnál van egy hely, ahogy fentebb említettem, a Marussia és a Sauber szintén egy-egy szerződtetett versenyzővel rendelkezik (Bianchi illetve Szirotkin), az utolsó hely pedig a McLarennél van, ahol egyelőre még nem döntötték el, hogy megtartják-e Sergio Pérezt.

A Williams-szel egy napon a McLaren is tisztázta kikkel képzeli el a közeljövőt: Jenson Button csapattársa a Formula-Renault 3.5 szériát idén megnyerő Kevin Magnussen lesz. A 21 éves dán a McLaren Young Driver Programme-ban nevelkedett, ahogy annak idején Lewis Hamilton is, így nem olyan meglepő, hogy rá esett Martin Whitmarshék választása. Érdekesség, hogy Kevin édesapja, Jan Magnussen is a McLarennél kezdte Formula-1-es pályafutását 1995-ben, de ő csak egy futamon vezethette a már akkor is Mercedes motorral hajtott McLarent.

WRC

A rali-vb mezőnye is mocorog már, a bajnokságban jelenleg második helyen álló Thierry Neuville egy év után elhagyja a Fordot és a visszatérő Hyundai csapatában versenyez 2014-ben. A koreaiak két másik autó indítását is tervezik és a gyári támogatás csábító lehet sok versenyzőnek, főleg azok után, hogy a Ford idén elveszítette a gyári támogatását, illetve a Citroen kénytelen megosztani forrásait két vb-programja között, hiszen jövőre már a WTCC-ben is rajthoz állnak.

A franciák két autó indítását tervezik 2014-ben, illetve bizonyos versenyeken még egyet Khalid Al Qassimi számára. Felmerült, hogy az egyik DS3 WRC-t a WRC-2 bajnokságot megnyerő Robert Kubica vezetheti majd, de a lengyel neve szóba jöhet a túraautó programmal kapcsolatban is.

A Volkswagennél feltehetően marad az igen ütős idei felállás, az újdonsült világbajnok Ogier-vel, a második helyre még esélyes Latvalával és a fiatal Mikkelsennel.

süti beállítások módosítása