A világ első, kifejezetten a Forma-1-es világbajnokság számára épített pályája három évtized alatt a kontinens legjobban kihasznált versenyhelyszínévé nőtte ki magát, a felvonultatott nemzetközi bajnokságok számát és minőségét tekintve.
fotó: formula1.com
A hétvégén rendezik a Hungaroring Classicot, amellyel tovább bővül Magyarország első számú versenypályájának repertoárja. Ennek kapcsán ütött szöget a fejemben, hogy a Hungaroring valószínűleg Európa élvonalában van, ha az ide látogató nemzetközi versenyszériákat számba vesszük, de arra gondolni sem mertem, hogy ennyire jól jöhet ki egy összehasonlításból.
Formula-1, Túraautó Világbajnokság (WTCC), DTM, TCR International Series, Kamion Európa-bajnokság, Blancpain GT Series. Mind Európa és a világ vezető autósport szériái közé tartoznak és a Hungaroring az egyetlen helyszín, ahol idén mind a hat megfordul. De ez csak a felszín, a mogyoródi pálya ennél jóval több programot kínál, nézzük is csoportokra bontva, szigorúan a 2017-es versenynaptárak szerint!
Forma-autós sorozatok
A 2017-es Magyar Nagydíj rajtja. fotó: f1fanatic.com
A legfontosabb természetesen a Forma-1-es Magyar Nagydíj, 1986 óta a Hungaroring minden évben része volt a száguldó cirkusz naptárának, ezt csak Monaco és Monza mondhatja még el magáról. Az F1-gyel hagyományosan jönnek a betétsorozatai is, az idei évtől GP2 helyett Forma-2-nek nevezett nevelőszéria, az eggyel alsóbb szinten lévő GP3 és a Porsche nemzetközi márkakupája, a Mobil1 Supercup.
Ugyanakkor ez csak a mi szemszögünkből tűnhet természetesnek, számos olyan F1-es helyszín van, ahová ezek a betétszériák nem látogatnak el, idén például Monaco sem rendezett GP3-as futamot. Barcelona, a spielbergi Red Bull Ring, Silverstone, Spa és Monza látja vendégül mind a négy bajnokságot, egyben ezek a helyszínek a Hungaroring legnagyobb ellenfelei a legjobban kihasznált pálya címért folyó versenyben.
A 2015-ig World Series by Renault néven futó rangos utánpótlás-széria jelentősen veszített presztízséből, amikor két éve a Renault Sport visszalépett a támogatásától, a GP2-vel vetekedő 3,5 literes kategória különvált és sajnos ide már nem látogat el, de a kisebb, 2 literes autók idén ott voltak a Hungaroringen. Velük együtt érkezett a Forma-3-as autókkal futó Euroformula Open bajnokság is.
Persze ha F3-ról beszélünk, akkor az FIA által felügyelt Európa-bajnokság jelenti a csúcsot. Az elmúlt években még inkább megnőtt a jelentősége, miután Max Verstappen és Lance Stroll megmutatták, hogy nem feltétlenül kell végigjárni a GP3-GP2 szamárlétrát, hogy valaki az F1-be jusson és a Forma-3 Eb-ről is lehetséges a királykategóriába jutás. A bajnokság tavaly a WTCC, idén a DTM kísérőszériájaként érkezett hazánkba.
Túraautó bajnokságok
Hazai szurkolók a WTCC magyarországi hétvégéjén. fotó: fiawtcc.com
A Hungaroring hagyományosan erős túraautós felhozatalban, a hazai márkakupák mellett több nemzetközi sorozatot is vendégül látott már a múltban. Az FIA világbajnoksága, a WTCC évek óta visszajár ide, felvezetőként pedig idén érkezett vele az Európa-kupa (ETCC) is. A jelentős magyar jelenlét miatt ez a hétvége kiemelt figyelmet kapott a hazai szurkolóktól.
A 2015-ben a WTCC konkurenseként indult TCR International Series is ellátogatott hozzánk idén és nem kevesebb, mint hét magyar indulónak szoríthattunk, köztük az elsősorban a WTCC-ben vitézkedő Michelisz Nortbertnek és a TCR pontversenyét jelenleg vezető Tassi Attilának, aki mindkét hungaroringi futamot megnyerte.
A kihasználtság szempontjából nem vettem figyelembe a nemzeti bajnokságokat, de népszerűsége, kimagasló színvonala és a Németországon kívüli fordulók száma miatt mindenképpen itt a helye a DTM-nek. Idén kilenc versenyhétvége közül négyen nem Németországban indulnak a technikai szempontból más osztályt képviselő, de hagyományosan a túraautók közé sorolt DTM gépek. Moszkva, Zandvoort és a Red Bull Ring mellett a Hungaroringre is ellátogatott a túlzás nélkül nemzetközinek nevezhető mezőny.
2015-ben indult a DTM utánpótlás-szériájaként az Audi TT márkakupa, amely idén Moszkvát és Mogyoródot kihagyta, de ha a DTM hosszú távra tervez Magyarországon, akkor előbb-utóbb itt is feltűnhet. Már csak azért is érdemes figyelemmel követnünk a sorozatot, mert Keszthelyi Vivien személyében magyar indulója is van.
GT és hosszútávú versenyzés
A Blancpain GT Series mezőnye a Hungaroringen. fotó: blancpain-gt-series.com
Ha a Hungaroringnek van valahol lemaradása, az egyértelműen a hosszútávú versenyzés. A csúcsot jelentő FIA WEC (World Endurance Championship) naptárába borzasztó nehéz bekerülni, idén a kilenc futamból mindössze négyet rendeznek Európában. Le Mans kirobbanthatatlan, így a maradék három helyért a magyar pályának olyan, sokkal nagyobb sportautós hagyományokkal bíró helyszínekkel kellene megküzdenie, mint Silverstone, Spa-Francorchamps és a Nürburgring. Reálisabb cél lehetne a European Le Mans Series-be bekerülni, ez 2013-ban már sikerült a Hungaroringnek.
GT-k terén már jobban állunk, idén Európa vezető GT3-as bajnoksága, a Blancpain GT Series is meglátogatta a Hungaroringet, csakúgy, mint a konkurens International GT Open.
Kamion Európa-bajnokság
Kiss Norbert vezeti a Kamion Eb mezőnyét a Hungaroringen. fotó: MTI
A látványos kamionos Eb évről évre visszatér a Hungaroringre, kétszeres bajnokunk, Kiss Norbert miatt pedig a szurkolók is előszeretettel látogatják a monstrumok versenyeit. Talán nem olyan rangos, mint egyes autós szériák, de mindenképp színesíti a Hungaroring felhozatalát.
MotoGP és Superbike vb
A két vezető pályamotoros világbajnokságot csak érdekességképpen vettem bele az összehasonlításba, a Hungaroringet egyik sorozat sem látogatja. De az autó- és motorsport eltérő igényei miatt elég kevés pálya mondhatja el magáról, hogy két- és négykerekű világbajnokságnak is otthont ad. Az idei európai Forma-1-es helyszínek közül csak Barcelona, Spielberg és Silverstone rendez MotoGP futamot is, a Superbike vb pedig teljesen más utakon jár.
A motoros világbajnokságokat is beszámítva 20 nemzetközi sorozatot vettem figyelembe, ezek közül pedig 14 megfordul 2017 folyamán a Hungaroringen. Ezzel a mogyoródi pálya Monzával holtversenyben a legjobban kihasznált versenyhelyszín. Spa és Silverstone 13, a Red Bull Ring 11, a Nürburgring 10, Barcelona pedig 9 bajnokságot lát vendégül idén. Összehasonlításképpen a legjobban szereplő nem európai helyszín, a bahreini Szahír 5 bajnokság naptárában szerepel (F1, F2, Formula V8 3.5, TCR és WEC), ugyanakkor hozzá kell tenni, hogy a vizsgált bajnokságok mind Európa-centrikusak, nagy részük nem is hagyja el a kontinenst, az amerikai illetve ázsiai bajnokságokat nem vettem figyelembe, így ezt inkább csak érdekességként említem meg.