Forma.Túra.Rali.

Forma.Túra.Rali.

Porsche 70: A Porsche 550 és 718

2018. május 29. - eszgbr

A mai formájában ismert Porsche márka idén 70 éves, így a 2018-as év a visszatekintésről, ünneplésről és a német mérnöki teljesítmény méltatásáról szól. Én is igyekszem kivenni a részem belőle és egy rövid bejegyzéssorozatban bemutatom a Porsche néhány korai, talán kevésbé ismert versenyautóját. Az első részben az 550-es és 718-as sportkocsikról lesz szó.

p550_sebring56.jpgHans Herrmann / Wolfgang von Trips, Sebring, 1956 (6. hely, kategóriagyőzelem) (fotó: supercars.net)

Nem sokkal azután, hogy 1948-ban a Porsche elkészítette első autóját, hamarosan megjelent a versenypályákon is, 1951-ben pedig már kategóriagyőzelemmel térhetett haza a Le Mans-i 24 órás klasszikusról. Az ötvenes évek és a hatvanas évek eleje a 356 bűvkörében telt, de mellette megjelentek kifejezetten a versenypályára fejlesztett típusok is. Ezek első képviselője az 550-es sorozat volt.

Az alapötlet nem házon belül született. Walter Glöckler frankfurti műhelye már 1950-ben elkészült az első Porsche-motoros versenyautójával, amibe a 356 boxer négyhengeres erőforrása került, de az utcai autóval ellentétben nem a hátsó tengely mögé, hanem elé. Az ötletet átvették a gyár mérnökei is és a szűkös erőforrások ellenére elindult az első középmotoros Porsche versenyautó fejlesztése. A motor fejlesztését Ernst Fuhrmann, a karosszériáét Wilhelm Hild vezette. Az autót mindenképp indítani akarták az 1953-as Le Mans-on, így idő hiányában a futóművet és a fékeket a 356-ostól vették át.

glockler_porsche_nr1.jpgWalter Glöckler első Porsche-motoros versenyautója

Végül a motor sem készült el időben, így a 356 Superből kölcsönzött 1,5 literes motorral szerelték fel az autót. Első versenyét megnyerte a Nürburgringen. Az első példány nyitott karosszériával készült, de a második darabhoz hasonlóan kupé kasztnit kapott a Le Mans-i versenyre. A két autó ugyanannyi kört teljesítve az abszolút 15-16. helyen ért célba, a másfél literes géposztályt pedig könnyedén nyerte.

Időközben elkészült Fuhrmann 547 kódjelű négy vezérműtengelyes motorja, amit a harmadik, roadster karosszériás 550 kapott meg. A hivatalos bemutatója az őszi Párizsi Autószalonon volt, ahol bejelentették, hogy 550 RS Spyder néven sorozatgyártásba kerül az autó, így úrvezetők is versenybe szállhatnak majd a futamgyőzelmekért.

Év végén a két kupét elindították a széles körben a világ legveszélyesebb versenyének tartott Carrera Panamericanán, az egyik természetesen megszerezte a kategóriagyőzelmet. Egy évvel később megismételték a sikert, ennek emléket állítva került a Carrera név a 356 Fuhrmann-motoros változataira.

porsche_carrerapanamericana53.jpgA Porsche különítménye az 1953-as Carrera Panamericanán. Meglepő módon a németeket guatemalai indulók képviselték a mexikói versenyen. A 152-es és 154-es rajtszámú autó a két 550 Coupe, a 153-as egy 356 SL

Az 550 RS Spyder hatalmas siker lett, 1954-ben és '55-ben is elhozta a kategóriája első helyét Le Mans-ból, utóbbi alkalommal már az összetett 4-5-6. helyén végeztek. A privát versenyzők között is nagy népszerűségnek örvendett az agilis kis sportgép, ismertségén mégis talán egy tragédia lendített a legtöbbet. Hollywood fiatal csillaga, James Dean egy 550 Spyderrel szenvedett halálos balesetet 1955 szeptemberében.

A töretlen sikerek ellenére 1956-ban idejét látták a típus felfrissítésének. Az 550A legjelentősebb újdonsága a térhálós váz volt, amely könnyebb felépítést és merevebb karosszériát eredményezett. Az autó átdolgozott futóművet és erősebb motort is kapott, két Weber karburátorral. Az 550A megnyerte kategóriáját a világbajnokság nürburgringi futamán, majd Le Mans-ban is, utóbbi versenyen ismét kupé karosszériával. A legnagyobb áttörést mégis az '56-os Targa Florio hozta, Umberto Maglioli és Huschke van Hanstein vezetésével a Porsche először aratott abszolút győzelmet egy rangos sportkocsi versenyen. Ez volt az első, a Porsche rekordot jelentő tizenegy győzelméből a szicíliai viadalon. Hegyi versenyeken különböző prototípusokat is kipróbáltak, például készült 1,6 és 1,7 literes verzió is.

p550a_targa56.jpgA látszólagos káosz ellenére a Porsche kiváló versenyt futott, az 550A győzelmet aratott az '56-os Targa Florión. A következő években még tíz hasonló siker követte ezt

1957 viszont igazi változásokat hozott. A továbbfejlesztett verzió még alacsonyabb, még áramvonalasabb alumínium karosszériát kapott. Az átdolgozott első futóműnek köszönhetően a váz elülső része szemből nézve K betűt formált, innen kapta az RSK elnevezést. Ezt összeolvasztva az autó gyári kódjával, megszületett a 718 RSK, ami sok szempontból emlékeztetett az 550-re, mégis új típusnak tekinthető.

A 718 RSK Le Mans-ban debütált, két 550A-val alkotta a gyári csapat flottáját. Az új autó teljesítménye nem felelt meg maradéktalanul az elvárásoknak, a futam közepén baleset miatt fel is kellett adnia a küzdelmet. Az egyetlen állva maradt 550A azért megnyerte az 1,5 literes kategóriát. Az év hátralévő része nagyrészt az autó reszelésével telt, kicserélték az első és hátsó futóművet, illetve ebben az autóban is kipróbálták a nagyobb hengerűrtartalmú motorokat. A 718 érdekessége volt már a kezdetektől, hogy a kormánymű az autó közepére került, így komolyabb módosítások nélkül együlésessé lehetett alakítani az autót. Ezt kihasználva a Porsche Forma-2-es versenyeken is indította a 718-at, a sikerei pedig oda vezettek, hogy 1960-ban elkészítették a 787-est, a márka első, kifejezetten együléses versenyekre szánt típusát. Egy évvel később a Forma-1-ben 1,5 literben maximalizálták a motorok hengerűrtartalmát, így a 787 már a királykategóriában is rajthoz állhatott. A Porsche F1-es vállalkozásáról külön bejegyzésben írok majd.

Visszatérve a hosszútávú versenyekre: 1958-ban már nagyszerűen teljesített a 718 RSK. Le Mans-ban Jean Behra és Hans Herrmann egy 1,6-os autóval összetett harmadik lett és megnyerte a kétliteres kategóriát, Edgar Barth és Paul Frére az 1,5-össel pedig negyedik lett és ugyancsak első a géposztályában. Behra Giorgio Scarlattival második lett a Targa Florión, a rengeteg kanyarral tarkított pálya kimondottan feküdt a kezes kis Porschéknek. 1959-ben sikerült még feljebb lépni a dobogón, Barth és Wolfgang Seidel első lett a Targán és sikerült dobogóra állni Sebringben és Goodwoodban is, Le Mans viszont kiábrándító eredménnyel ért véget a németek szempontjából. A három gyári és két privát nevezésű autóból egy sem bírta végig a 24 órát.

p718rsk_targa59.jpgEdgar Barth és Wolfgang Seidel győztes 718 RSK-ja az 1959-es Targa Florión

1960-ban jelentősen átdolgozták az autót, amely onnantól 718 RS60 néven futott. A sportkocsikra vonatkozó új szabályok szélesebb utasteret és magasabb szélvédőt követeltek, így a Porsche szélesített a vázon és kissé megnövelte a tengelytávot is. Ettől az évtől kezdve a privát alakulatok számára is elérhetővé tették az 1,6 literes motort. A módosítások egyáltalán nem vetették vissza az autót, Sebringben nagy meglepetésre kettős győzelmet aratott. Hans Herrmann Joakim Bonnierrel megvédte a Porsche elsőségét a Targán, a nürburgringi második hely pedig azt jelentette, hogy a szezonzáró Le Mans-i 24 órás előtt a Porsche vezette a világbajnokságot. A francia egynaposon viszont a Ferrari tarolt és pontazonosság mellett több harmadik helyének köszönhetően behúzta újabb világbajnoki címét. A legjobb 718 11. lett, megnyerte kategóriáját, de még a csapat által indított 356B Carrera is megelőzte.

1961-62-ben csökkentett intenzitással folyt a fejlesztés a sportkocsi részlegnél, a forrásokat a Forma-1-es projektre kellett koncentrálni. Ebben a két évben a Porsche nem is tudott abszolút győzelmet szerezni a világbajnokságon, a kategóriagyőzelmek viszont folytatódtak és azért új változatok is készültek a 718-ból. A legfontosabb újítás a 771-es kódjelű motor volt, egy kétliteres nyolchengeres boxer, ami a 804-es F1-es autó 753-asa alapján készült 1962-ben. A motort a 718 két változatában használták, a W-RS a nyitott, a GTR a kupékarosszériás változatot jelölte.

p718rs61_lemans61.jpgMasten Gregory és Bob Holbert kategóriagyőztes és  összetett 5. helyezett 718 RS61-e Le Mans-ban, 1961-ben

Az 547-es motor utoljára 1961-ben szolgált a gyári csapat autóiban, a 718 RS61-ben 1,6, 1,7 és 2,0 literes változatban is alkalmazták. '62-ben ezek az autók már csak kisebb csapatoknál versenyeztek, a gyári alakulat a 356 Abarth által tuningolt változatait és a 718 nyolchengeres verzióit indította. A GTR harmadik volt a Targán (első a kétliteres osztályban), a W-RS a Nürburgingen ismételte meg ezt az eredményt, mindezek ellenére Le Mans-ba nem vitték el egyiket sem. Hozzá kell tenni, hogy a világbajnokságon 1962-től előtérbe kerültek a GT-k, így érthető módon a Porsche megosztotta erőit a 356 és a 718 szerepeltetése között.

1963-ban a Porsche kivonult a kevés sikerrel kecsegtető és drága Formula-1-ből és minden erejét újra a sportkocsi versenyzésre fordította. Még ebben az évben elkészült az új négyhengeres 904, ami teljes generációváltást jelentett. Az új autót eredetileg a GT kategóriában tervezték indítani a 356 utódjaként és amúgy is csak őszre készültek el az első példányok, így a 718 nyolchengeres változatai tovább versenyezhettek kiemelt futamokon. A GTR májusban megnyerte a Targa Floriót (a W-RS 7. lett), a Nürburgringen viszont mindkét autó kiesett. Végre Le Mans-ban is bemutatkozhattak, a nyitott verzió pedig elvitte a lassan már kötelezőnek tekinthető kategóriagyőzelmet a kétliteres autók között, összetettben a tiszteletreméltó 8. helyen zárt. A GTR egy baleset miatt kieséssel zárta pályafutását. A W-RS még aratott két győzelmet hegyi versenyeken Edgar Barthtal a volánnál, de ezután testvérmodelljéhez hasonlóan visszavonult. 1964-ben a prototípusok között a 904 hat- és nyolchengeres változataival indult a Porsche, de ezekről majd egy másik alkalommal...

p718gtr_targa63.jpgA győztes 718 GTR az 1963-as Targa Florión, pilótái: Joakim Bonnier és Carlo Maria Abate (fotó: favcars.com)

A bejegyzés megírásában óriási segítséget jelentettek az ultimatecarpage.com cikkei.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr3914010560

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.04. 17:30:39

öööö, a 70 év nem pont az utcai modellekről szól? Akko' miért má' megint a Le Mans? :P

Na jó csak szívatlak, remek poszt mint mindig. Élvezet volt elolvasni.

Pont a múlt héten jutott ki nekem ezekből rendesen, jó lenne elnézni ez évben is a stuttgarti gyári múzeumba.

eszgbr 2018.06.04. 19:49:26

@Ződ2000: A gyáriak is Le Mans-ban ünnepelnek majd két 911 RSR-rel, náluk tessék reklamálni. :DD

Ződ2000 · http://egzostive.com 2018.06.04. 20:16:02

@eszgbr: nos eddig úgy gondoltam letudom az évet Spában ( egzostive.com/spa-classic-2018-en/ ), de azt nem mondanám hogy 962 túladagolásom lett. Ha ennyire komolyan veszik, akkor lehet hogy kerülök még egyet a nyáron, de azért Le Mans nem igazán esik útba, Zuffenhausen inkább.

Az utcai autókról a nagy kiállításokon kellene megemlékezniük, de ez az év eléggé soványka.
süti beállítások módosítása