Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Loeb nyerte a 80. Monte Carlo-ralit

2012. január 22. - eszgbr

Sébastien Loeb címvédőhöz méltóan kezdte az évet és végig uralva a versenyt, nagy fölénnyel nyert. Mini a második helyen, Latvala kiesett.

1. nap
Már szerdán elkezdődött a szokásosnál hosszabb, 5 napos verseny és Loeb rögtön be is árazta ellenfeleit. Egyedül a kimondva-kimondatlanul legfőbb kihívójának tekintett Jari-Matti Latvala tartotta vele a lépést. A finn tavaly rengeteget fejlődött aszfalton, ez a második szakaszon meg is mutatkozott: a 30 km-es szakasz céljában Loeb is csak pisloghatott, amikor meglátta, hogy 52,7 mp-et kapott a fordostól. Latvala ezzel át is vette a vezetést az első szakaszt megnyerő franciától és a következő gyors után is megtartott fél percet a fórjából, a napi utolsón viszont lecsúszott az útról és oldalára borította a Fiesta WRC-t. A rendezők úgy döntöttek, hogy nem alkalmazzák a versenyen a Rally 2 szabályt, így Latvala hiába nem törte össze jelentősen az autót, véglegesen feladni kényszerült a ralit. Loeb már a harmadik szakaszát nyerte és legnagyobb ellenfele kiesése után egy perces előnnyel zárta a napot a minis Sordo és Petter Solberg előtt. Sordo egy korlátot, Hirvonen a falat találta el, míg Solberg havas gumival indult el a száraz aszfalton, így az első nap végére gyakorlatilag lemondhattak a győzelemről.
Kiváló teljesítménnyel indított a Volkswagen alkalmazásában álló, de egyelőre még egy Skoda Fabia S2000-essel versenyző Sébastien Ogier, a 4. szakasz végére az összetett negyedik helyéig jött fel, számos WRC-t maga mögé utasítva.

2. nap
Csütörtökön következett a leghosszabb nap, összesen 132 km várt a mezőnyre, egyelőre még száraz körülmények között. Péntekre viszont havat jósoltak, Loeb tehát úgy gondolta, jobb lesz minél előbb dűlőre vinni a dolgokat és biztos előnye ellenére nem vett vissza a tempóból. A hat szakaszból ötöt megnyert, egyet ugyan átengedett Sordónak, de akkor is csak 0,2 mp-et kapott. A nap végére újabb 37 másodpercet tett hozzá előnyéhez. A spanyol eközben nem unatkozott, Petter Solberggel felváltva birtokolták a második pozíciót, a nap végén 3,7 mp-cel előzte meg a norvégok világbajnokát. Ogier a 9. szakasz után a még mindig bravúros hatodik helyen állt, az utolsó gyorsaságin azonban egy nyújtott balosban eldobta a vasat. A 4. helyért Hirvonen és a meglepően gyors Novikov küzdött, a nap végén az orosz fordos hátránya 11 másodperc volt. Ogier kiesésével az M-Sport és a román kormány jóvoltából visszatérő 49 éves veterán Francois Delecour örökölte meg a hatodik helyet. 1993 vb-ezüstérmese elégedetten nyilatkozott az új WRC-kről, méltatta a Fiesta agilitását.

3. nap
Megnyugtató előnye tudatában Loeb már inkább csak a célba érésre koncentrált, így a 11. szakaszon előretörtek a fordosok, kisajátítva az első négy helyet. Solberg nyert, köszönhetően, hogy slick gumikkal vágott neki a napnak, ennek viszont a következő gyorson itta meg a levét, a jeges úton alig volt tapadása, 1 perc 46 mp-et kapott az első szakaszgyőzelmét arató Hitvonentől. Ez egyben azt is jelentette, hogy Sordo is ellépett tőle egy perccel és lassan már Hirvonent is megkapta a nyakára. A finn a 13. gyorson is nyert, míg Solberg defekttel fejezte be a napot és öt szakasszal a vége előtt csak 23,8 másodperc előnye volt az újdonsült citroenessel szemben.

4. nap
Legendás útvonalon folytatódott a Monte Carlo-rali az utolsó előtti napon. A Moulinet és La Bollene-Vésubie között található meredek sziklafalak mellett kígyózó, hajtűkanyarokkal tűzdelt Col de Turini hágón rendezett gyorsot Hirvonen nyerte, a következő szakaszon azonban Solberg visszavágott és a második helyen tanyázó Sordo után vetette magát. Sötétedés után ismét következett a Col de Turini, ahol ismét nem tudta senki megfogni a nagy kedvvel versenyző norvégot, így Petter Solberg nyerte a „Hosszú kések éjszakáját”.  Ezek után valószínűleg már senki nem lepődött meg azon, hogy a szombati utolsó gyorsot is Petter nyerte.

5. nap
Vasárnap már csak az 5,16 km hosszú Power Stage várt a mezőnyre, komoly izgalmakra azonban felesleges volt készülni, a pontszerző helyeken akkora különbségek alakultak ki, amekkorát ilyen rövid távon nem lehetett ledolgozni. Egyedül a 9-10. helyeken történhetett volna helycsere a cseh Martin Prokop és a portugál minis Armindo Araújo között (+2,9 mp), de a fordos növelni tudta előnyét, így az élbolyban nem történt változás. A szakaszgyőzelemért járó 3 ponttal Loeb gyarapodott, Hirvonen bejött másodiknak, Novikov pedig harmadiknak.

Loeb tehát jókora fölénnyel nyert, az aszfaltspecialista Sordo hozott egy második helyet a Mininek, remélhetőleg ez megnyitja majd a szponzorok pénztárcáit is és sikerül megnyugtató hátteret teremteni a legkisebb gyári csapatnál. A Fordhoz visszatérő Solberg Latvala kiesése után menthette a menthetőt, de a Fordnál fel kell kötnie a felkötnivalót, mert a Citroen két nagyon megbízható versenyzővel bír, akik nem arról híresek, hogy elszórnák a pontokat. Svédország hagyományosan az északi versenyzők  játszótere, így a Ford visszavághat, de a franciáknál is ott van már Hirvonen, aki az elmúlt két évben megnyerte a havas viadalt.

A Super2000-esenél jól szerepelt a másik „Volkswagen” Fabiát vezető Kevin Abbring, a 23 születésnapját pénteken ünnepelő holland tehetség végül legjobb nem WRC-sként a 12. helyen zárt. Az SWRC kategóriába is benevezők közül mindössze ketten értek célba, a tavalyi WRC Akadémiát megnyerő Craig Breen 14., a Monte tavalyi győztese, Bryan Bouffier pedig 15. lett. Felemásan kezdte az évet a Proton csapata, Basso már az első szakaszon kitörte a Satria Neo kerekét, Per-Gunnar Andersson viszont nagyszerűen ment, összetettben a 9. helyen állt, de a 16. gyorson ő is kiállni kényszerült. A PWRC-ben nevezettek közül csak ketten értek célba, a lengyel Kosciuszko a 30. helyre hozta be az Evo X-es Mitsubishi Lancert, Louise Cook pedig a legutolsó, 54. helyen zárt Ford Fiesta ST-jével.

A Monte Carlo-rali végeredménye:
1. Loeb (FRA), Citroen DS3 WRC 4:33:39,9
2. Sordo (ESP), Mini JCW WRC +2:45,5
3. P. Solberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC +3:14,2
4. Hirvonen (FIN), Citroen DS3 WRC +4:06,8
5. Novikov (RUS), Ford Fiesta RS WRC +6:03,4
6. Delecour (FRA), Ford Fiesta RS WRC +7:47,9
7. Campana (FRA), Mini JCW WRC +8:31,4
8. Tanak (EST), Ford Fiesta RS WRC +10:34,6
9. Prokop (CZE), Ford Fiesta RS WRC +16:10,7
10. Araújo (POR), Mini JCW WRC +16:16,6

Az élmezőny állása a verseny után (helyezésért kapott pontok + Power Stage pontok):
1.    Loeb (FRA), Citroen 25+3p
2.    Sordo (ESP), Mini 18p
3.    Solberg (NOR), Ford 15p
4.    Hirvonen (FIN), Citroen 12+2p
5.    Novikov (RUS), Ford 10+1p

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr883710410

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása