Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Dél-Amerika csendes, újra csendes – véget ért a 2013-as Dakar

2013. január 20. - eszgbr

Címvédés az autósoknál és motorosoknál, a quadosoknál uralkodó, a kamionosoknál visszatérő "dinasztia".

dakar13.jpg

Autók: Peterhansel egyeduralkodó

Tavaly először szerepelt Peru az útvonalban, akkor Limában volt a cél, most innen rajtolt el a több mint 8500 km-es verseny. A szokásoktól eltérően nem az újév első napján, hanem csak január 5-én kezdődött a sivatagi show, a célt január 19-én érték el a chilei Santiagóban. A leginkább figyelemmel követett mezőnyben a címvédő X-Raid Mini csapat volt idén is a fő esélyes, a Peterhansel-Roma-Novickij-Holowczyc négyes már jól ismerte tavalyról az autót. A 2012-es kizárása után most a hummeres fenegyerek Robby Gordon is csendesebb volt és a versenyben sem zavart túl sok vizet. Annál nagyobb lehetőség előtt állt viszont az új Qatar Red Bull Team, akik két vadi új Demon Jeffries buggyval vágtak neki a ralinak. Az autó a kétkerék-hajtású kategória szabályai szerint épült, így szélesebb nyomtávval és nagyobb kerekekkel rendelkezett mint a Minik, az erőforrása a Szalayék Opeljéből is ismert nyomórudas General Motors V8-as volt. A két autót a fejlesztésben is aktívan résztvevő Nasser Al-Attiyah és a sivatagba egy év kihagyás után visszacsábított Carlos Sainz vezették, tehát két korábban Volkswagennel győző versenyző állt a Minikkel szemben. A VW harmadik győzelmét szerző Giniel de Villiers tavaly meglepetést okozott a főleg a megbízhatóságra építő Toyotával, idén már titkos esélyesnek tartották a dél-afrikait.

Tovább

A konstruktőri bajnokság margójára

Ha valaki rápillant a rali-vb konstruktőri ponttáblázatára, hamar szemet szúrhat neki, hogy a hat indulóból kettő-kettő gyakorlatilag ugyanaz. A Citroen Total Abu Dhabi World Rally Team és az Abu Dhabi Citroen Total World Rally Team egyaránt a Citroen, míg a Qatar M-Sport World Rally Team és a Qatar World Rally Team a Ford/M-Sport csapatát jelöli. Mellettük a Volkswagen Motorsport és a Lotos Team WRC szerepel még a listán, utóbbi egy Minivel induló alakulatot jelöl, tehát még csak nem is a márka neve szerepel, így gyakorlatilag nem konstruktőri vagy gyártó, hanem csapat világbajnokságról beszélünk. A dolog nem új keletű, az egész akkor kezdődött amikor csak a Ford és a Citroen maradtak mint gyártók.

A jelenlegi szabályok szerint egy csapat legfeljebb két autót indíthat, illetve kettőt nevezhet konstruktőri pontszerzésre. Ez még nem zárja ki, hogy több autót indítsanak, viszont a létszámon felüliek nem kaphatnak pontot, hacsak nem nevezik másik csapat nevében. Eddig a Ford rendszerint indított két gyári autót, a többi M-Sport néven, fiókcsapatként futott (a Citroennél ez Junior Team volt), de idén már nincs hivatalos gyári csapat, így mind az öt sofőr ugyanolyan technikát kap, ugyanazok a szponzorok, a festés, minden, mégsem egy kasszába gyűjtik a pontokat.

Tovább

Loeb nyerte a csonka Monte Carlo-ralit

A szokásosnál is feszültebb figyelem várta a szezonnyitó Monte Carlo-ralit, miután újabb gyári csapattal bővült a világbajnoki mezőny. A Volkswagen nem okozott csalódást, bár a „levezető” Loeböt nem tudták legyőzni. Az első hely sorsa lényegében már az első napon eldőlt, később is csak az időjárás miatt kellett izgulni.

loebmonte13.jpgfotó: WRC

Tovább

Beharangozó a 2013-as WRC szezonhoz

Dél-Amerikában még javában zajlik a Dakar-rali, fél szemünket viszont már érdemes újra Európa felé fordítani, holnap ugyanis elrajtol a 81. Monte Carlo-rali és az idei rali-világbajnokság. Előtte vessünk egy pillantást az új szabályokra és csapatfelállásokra, hiszen eléggé megkeveredett a mezőny, aminek csak örülhetünk, hiszen jó eséllyel az utóbbi évek legjobb idénye áll előttünk.

A sorozat korábbi promótere, a North One Sport gondjai miatt a bajnokság szervezőinek új partner után kellett nézniük, amit a Red Bull House Media képében meg is találtak. Tavaly megesett az a szégyen, hogy egy komoly televíziós csatorna sem közvetítette a bajnokság eseményeit (összefoglalók, Power Stage-ek), az Eurosport az IRC-re, idéntől pedig az Eb-re váltott, remélhetőleg 2013-ban már ez a probléma is megoldásra kerül.

R-csoport
Az FIA újra belecsapott a lecsóba, ezúttal a topkategóriához nem nyúltak hozzá, minden máshoz viszont igen. Az eddigi Super2000, Super1600, N- és A-csoport kategóriákat megszüntették, többé már nem homologizálnak autókat ezen csoportok szerint, a már rendszeresített típusok persze még ugyanúgy futhatnak tovább. Az egészet felváltja az ún. R-csoport, ami számos alosztállyal próbálja meg lefedni a WRC kategóriától lefelé az összes raliautót.

Tovább
süti beállítások módosítása