Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Roma végre autóval is győzött - Dakar-rali 2014

2014. január 19. - eszgbr

A négy kategória egyikében sem volt címvédés az idei Dakaron, amely január 5-én rajtolt az argentin Rosarióból, hogy ezúttal Bolíviát is érintve a chilei Valparaísóban érjen véget január 18-án.

terranova1.jpgOrlando Terranova, Mini

Autók

Az X-Raid Mini csapat számított idén is a fő esélyesnek, a 11-szeres győztes Peterhansel, Roma és Holowczyc mellett helyet kapott a tavaly BMW-vel jól teljesítő Orlando Terranova és a korábban Volkswagennel nyerő Nasser Al-Attiyah is, a teljes mezőnyben nem kevesebb, mint 11 Mini állt rajthoz. Carlos Sainz idén a francia SMG műhely buggy-jával indult, Giniel de Villiers maradt a dél-afrikai Imperial csapat által felkészített Toyotánál, ahogy Robby Gordon is ragaszkodott a Hummer H3-ra hajazó buggy-jához, de jelentősen áttervezték, az új autó kompaktabb lett a korábbi évek monstrumainál.

Az első szakaszon viszont nem a fent felsorolt sztárok, hanem a Great Wall gyár Haval terepjárójával induló Carlos Sousa nyert, így először vezette kínai márka az összetettet. A második szakaszon úgy tűnt helyre áll a világ rendje, a címvédő Peterhansel nyert és át is vette a vezetést, de nem maradt ott sokáig, másnap Nani Roma volt a leggyorsabb és az összetett élére állt.

chabot1.jpgRonan Chabot, SMG

A negyedik gyorson Sainz jelezte, hogy nem kíván asszisztálni a Minik házi versenyéhez és ahogy eddig minden nap, a szakaszgyőztes az összetett vezetést is átvette. A Matador mögött Roma és Al-Attiyah álltak dobogós helyeken, de az ötödik napon ismét komoly fordulatot vett a verseny: Sainz egy órát veszített a gyorsaságin a győztes Romához képest és ha ez nem lett volna elég, még egy órát hozzácsaptak az idejéhez büntetésként, amiért egy időmérőpontot kihagyott, hasonlóan járt Al-Attiyah is. Roma visszavette a vezetést a hazai pályán derekasan küzdő Terranovát és Peterhanselt megelőzve. A szünnap előtti utolsó szakaszt a francia nyerte, ezzel feljött a második helyre, hátránya 33 perc volt. De Villiers szokás szerint inkább megbízhatóan, mint villámgyorsan versenyzett, így lopakodott fel egészen a harmadik helyig.

Vasárnap a motoros és quados mezőny átkelt Bolíviába, az autósok és kamionosok viszont maradtak még egy napig Argentínában, mielőtt a 8. szakaszon mindenki chilei földre lépett volna. Ezt a két szakaszt a két büntetett, Sainz illetve egykori volkswagenes csapattársa, Al-Attiyah nyerte, de nem rájuk, hanem Peterhanselre volt érdemes odafigyelni, aki napról napra közeledett Romához. A 9. gyorson győzni is tudott, hátránya 12 percre olvadt, a 10. szakaszon pedig újabb tíz percet adott spanyol márkatársának. Ezt a szakaszt Al-Attiyah nyerte, ezzel már az összetett harmadik helyén állt, 46 perc hátránnyal, büntetése nélkül tehát majd negyedórával vezetett volna. Carlos Sainz sajnos bukott és feladni kényszerült a versenyt.

peterhansel1.jpgStéphane Peterhansel, Mini

A 11. szakaszt Terranova nyerte Roma előtt, a spanyol 5 perc fölé tudta tornázni előnyét és ekkor jött az az utasítás, amit sem a versenyzők, sem a szurkolók nem szeretnek hallani: az X-Raid vezetősége utasította a versenyzőket, hogy ne támadják egymást, tartsák a pozíciójukat és a Mini 1-2-3-at. Másnap viszont Roma egy defekt miatt 9 percet veszített, Peterhansel nyert és átvette a vezetést, az utolsó, 157 km-es gyorsasági előtt 26 másodperc (!) volt az előnye. Az utolsó szakaszon aztán nem gördített akadályt a csapat akarata és Roma győzelme elé, lassított és Roma mögött 6 perccel ért célba. A zárószakaszt Giniel de Villiers nyerte.

Roma így tíz évvel azután, hogy KTM-mel győzött a motorosok között, végre megszerezte első autós elsőségét is, ezzel Hubert Auriol és Stéphane Peterhansel után ő a harmadik, aki két kategóriában is tudott Dakart nyerni. Persze valószínűleg nem így szerette volna ünnepelni a győzelmet, ha neki nem is, Peterhanselnek biztosan keserű ízt hagy a szájában az utolsó három szakasz és akkor mit szóljon Al-Attiyah, aki 57 perc hátránnyal lett harmadik...

roma1.jpgJoan "Nani" Roma, Mini

Végeredmény:

1. Roma (ESP)/Périn (FRA), Mini All4
2. Peterhansel (FRA)/Cottret (FRA), Mini All4
3. Al-Attiyah (QAT)/Cruz (ESP), Mini All4
4. de Villiers (RSA)/von Zitzewitz (GER), Toyota Hilux
5. Terranova (ARG)/Fiuza (POR), Mini All4
...
47. Sebestyén (HUN)/Bognár (HUN)/Ungvári (HUN), Toyota Land Cruiser

Szakaszgyőzelmek: Peterhansel 4, Roma, Sainz, Al-Attiyah 2-2-2, Souza, Terranova, de Villiers 1-1-1

Mini 9, SMG 2, Haval, Toyota 1-1


Motorok

A verseny előtt a legnagyobb szenzáció az volt, hogy a címvédő és ötszörös győztes Cyril Despres otthagyta a KTM-et és átnyergelt Yamahára, csapattársai Olivier Pain és Michael Metge voltak. A KTM-nél az első számú versenyző a tavalyi versenyt kihagyó Marc Coma volt, mellette a tavalyi Dakar 2-3-4. helyezettje: Ruben Faria, Francisco "Chaleco" López és Ivan Svitko, valamint Jordi Viladoms, a Yamahát elhagyó David Casteu és a norvég Ullevalseter reménykedhetett egy jó helyezésben. A Honda is évről évre erősödik, idén Joan Barreda, a két portugál, Goncalves és Rodrigues, az argentin Pizzolito és Sam Sunderland húzták a gázt a gyári gépeken, a Sherco Duclos mellé szerződtette a tavalyi ötödik Joan Pedrerot.

coma1.jpgMarc Coma, KTM

A Honda kezdett a legjobban, versenyzői megnyerték az első három szakaszt, Barreda-Sunderland-Barreda sorrendben, három nap után a spanyol vezette is az összetettet, mögötte a két korábbi győztes, Despres és Coma állt. A negyedik szakaszon Pedrero is villant a Shercóval, Despres viszont visszaesett, az ötödik szakaszon pedig minden esélye elszállt, egy és háromnegyed órát veszített, plusz kapott egy óra büntetést is. Ezen a szakaszon Barreda is szenvedett, majd háromnegyed órát kapott a győztes Comától és visszacsúszott az abszolút második helyre. Coma pedig van olyan jó motoros, hogy ekkora előnyt be tudjon osztani, a következő napokon nem is erőltette a szakaszgyőzelmet, ugyanakkor mindig az első háromban végzett. Duclos, Barreda és Despres is nyert, majd a kilencediken ismét Coma volt a leggyorsabb, előnye ekkor már majd' egy óra volt Barreda és csaknem két óra a harmadik Viladoms előtt. Innentől Coma már tényleg csak a célba érésre koncentrált, Barreda rohamozott és megnyerte a 10. és az utolsó szakaszt (a közte lévő két napot Despres nyerte), de mindhiába, az utolsó előtti szakaszon lerobbant a Hondája, így még a dobogóról is leszorult, hetedik lett.

Marc Coma negyedszer nyert, így ismét ott lohol közvetlenül örök vetélytársa, Despres mögött, 2015-ben egyenlíthet.

Végeredmény:

1. Coma (ESP), KTM
2. Viladoms (ESP), KTM
3. Pain (FRA), Yamaha
4. Despres (FRA), Yamaha
5. Rodrigues (POR), Honda
...
54. Dési (HUN), KTM

Szakaszgyőzelmek: Barreda 5, Despres 3, Coma 2, Sunderland, Pedrero, Duclos 1-1-1

Honda 6, Yamaha 3, KTM, Sherco 2-2


Quadok

A Patronelli testvérek közül idén ismét csak Marcos állt rajthoz, ő 2010-ben és 2013-ban győzött, 2011-12-ben a fivére, Alejandro bizonyult a legjobbnak. Szokás szerint a Yamaha számított favoritnak, a hangvillások színeiben indult Patronelli mellett Ignacio Casale, Rafal Sonik és Sergio La Fuente is, a Honda legerősebb versenyzője Sebastian Husseini volt.

casale1.jpgIgnacio Casale, Yamaha

A chilei Casale az első napon jelezte, hogy véget akar vetni az argentin uralomnak, de a második szakaszon Patronelli visszavágott és átvette a vezetést. Sokáig azonban nem örülhetett megszerzett előnyének, a harmadik napon az Andokban egy különösen szűk ösvényről lecsúszva járműve szakadékba zuhant és totálkáros lett, a címvédő még időben leugrott, így nem esett komoly baja, de a versenyt fel kellett adnia. A lengyel Sonik nyert és átvette a vezetést, amit másnap is megtartott annak ellenére, hogy Husseini gyorsabb volt nála. Az ötödik nap az uruguayi La Fuente napja volt, abszolútban is élre állt és húzta magával Casalét is. Sonik visszaesett a harmadik helyre. Casale még a pihenőnap előtt megindította elsöprő rohamát, megnyerte a szakaszt, ahogy a következő kettőt is. A sorozatát az orosz Szergej Karjakin szakította meg, majd Husseini is nyert még egyet, de az utolsó három napon ismét Casale volt a leggyorsabb. A 11. szakaszon La Fuente a második helyről feladta a versenyt, így Casale csaknem másfél órás előnnyel, ellentmondást nem tűrően győzött Sonik és a dobogóra felkapaszkodó Husseini előtt.

Végeredmény:

1. Casale (CHI), Yamaha
2. Sonik (POL), Yamaha
3. Husseini (NED), Honda
4. Abu-Issa (QAT), Honda
5. Gallegos (CHI), Honda

Szakaszgyőzelmek: Casale 7, Husseini 2, M. Patronelli, Sonik, La Fuente, Karjakin 1-1-1-1

Yamaha 11, Honda 2


Kamionok

A kamionok mezőnyében nem változtak jelentősen az erőviszonyok, idén is a Kamazok és Gérard de Rooy Ivecója számított favoritnak. Az oroszok öt monstrumot indítottak, a címvédő Nyikolajev vezette a Margyejev-Kargyinov-Sibalov-Szotnyikov összeállítású alakulatot. De Rooy szokás szerint egy csőrös Ivecóval állt rajthoz, csapattársai, a korábban MAN-nel nyerő Stacey, Vila és Adua pedig sima homlokfalú autóval. A Tatra és az MAN is erős felállással nevezett, egyaránt 3-3 autót indítva, a cseheknél Ales Loprais, Martin Kolomy és Jan Tomanek, a bajor márka csapatában három holland, Peter Versluis, Marcel van Vliet és Rene Kuipers voltak a sofőrök.

karginov2.jpgAndej Kargyinov, Kamaz

Az első szakaszt Margyejev nyerte, így egy napig vezette az összetettet, másnap viszont de Rooy szakaszgyőzelmével előzött és nem is nagyon akarta átengedni másnak az abszolút első helyet. Margyejev rögtön a harmadik napon kizúgott, amikor tetővel lefelé landolt egy árokban, Andrej Kargyinov viszont megnyerte a napot a Kamaznak. A negyedik gyorsaságin de Rooy egy győzelemmel erősítette meg első helyét, ekkor még van Vliet számított közvetlen üldözőjének, de ő a következő napokban fokozatosan hátracsúszott.

Az 5. szakaszon Szotnyikov megszerezte első szakaszgyőzelmét, ezt Versluis és az MAN egyetlen idei részsikere követte, majd a tavaly Vlagyimir Csagin utódjának kikiáltott Nyikolajev győzött, neki is ez volt az első szakaszgyőzelme, tavaly anélkül végzett az összetett első helyén, hogy egyetlen napon is a leggyorsabbnak bizonyult volna.

Közben Kargyinov folyamatosan lopta a távolságot de Rooy mögött, megnyerte a 8. és a 9. szakaszt is, ezzel negyedórán belülre került a hollandhoz képest. A 10. szakaszt Loprais nyerte, Kargyinov és de Rooy előtt, a következő napon pedig újra az orosz volt a leggyorsabb, negyedórát vert de Rooyra, aki üldözöttből üldözővé vált. Az utolsó előtti napon győzelmével is mindössze 31 másodpercet tudott faragni hátrányából, maradt még 7 perc 25 mp, tehát minden a utolsó napon dőlt el. De Rooy bejött másodiknak Loprais mögött, Kargyinov csak hetedik lett, de így is megtartott 3 percet előnyéből és pályafutása során először megnyerte a Dakar-ralit. Gérard de Rooy volt az egyetlen, aki tartani tudta a lépést az orosz szörnyekkel, második lett, mögötte a három másik talpon maradt Kamazt intették le.

Végeredmény:

1. Kargyinov (RUS)/Mokejev (RUS)/Devjatykin (RUS), Kamaz
2. G. de Rooy (NED)/Colsoul (BEL)/Rodewald (NED), Iveco
3. Nyikolajev (RUS)/Szavosztyin (RUS)/Ribakov (RUS), Kamaz
4. Szotnyikov (RUS)/Mizsjukajev (RUS)/Aferin (RUS), Kamaz
5. Sibalov (RUS)/Amjatics (RUS)/Kisamjev (RUS), Kamaz

Szakaszgyőzelmek: Kargyinov 4, de Rooy 3, Loprais 2, Margyejev, Szotnyikov, Versluis, Nyikolajev 1-1-1-1

Kamaz 7, Iveco 3, Tatra 2, MAN 1

derooy1.jpgGérard de Rooy, Iveco


Magyarok

desi1.jpgIdén rutinos Dakar-résztvevőink, Szalay Balázsék az Africa Race-en indultak, de a Dakar sem múlt el magyar részvétel nélkül. A motorosok között Dési János harmadik Dakarjának vágott neki 450-es KTM-je nyergében és becsülettel helytállt, sőt abszolút 54. helyével egyéni legjobb eredményét érte el, 2007-ben még Afrikában nem ért célba, 2009-ben pedig 61. volt. Idén a legjobb eredményét a 4. szakaszon ért el, 45. helyen ért célba.

Az autósok mezőnyében a Sandlander Team idén csak egy autóval állt rajthoz, de ez látszólag nem vetette vissza őket, sőt, Sebestyén Sándor és Bognár József Ungvári Miklóssal kiegészülve az összetett 47. helyen végeztek! Legjobb eredményük is egy 47. hely volt az 5. szakaszon.

A quadosok mezőnyében Somfai Mátyás egy E-ATV motorral vágott neki élete első Dakarjának. Az első napon a nagyszerű 9. időt motorozta, a másodikon 37. lett, ezzel összetettben is 37. helyen állt, amikor a harmadik napon feladni kényszerült a viadalt. A hírhedt andoki szakaszon a címvédő Marcos Patronellihez hasonlóan az ő járműve is szakadékba zuhant, Somfai az utolsó pillanatban le tudott ugrani a gépről, így zúzódásokkal megúszta. Az éjszakát terepen töltötte, a helikopteres mentők csak másnap tudták elszállítani, mert előbb a súlyosabb sérülteket kellett kimenteni a szakaszról.

Fotók forrása: dakar.com

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr805770836

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása