Sokak örömére a Porsche idén végre visszatér Le Mans-ba, egészen pontosan az összetett győzelemre esélyesek közé. A németektől kimondva kimondatlanul győzelmet várnak, amihez nem elég legyőzni a távollétükben tizenöt év alatt tizenkét győzelmet arató Audit és a sokadszorra favoritként induló, de még mindig első sikerét hajszoló Toyotát, hanem a saját múltjuk által rájuk nehezedő teherrel is meg kell birkózniuk.
A Porsche az ötvenes évek végétől kezdve már összetett győzelmekre is esélyes volt a sportautó világbajnokságon, elsősorban a több száz kanyarral tarkított Targa Florión, de Le Mans-ban is szép eredményeket ért el. Első 24 órás győzelmükre 1968-ig kellett várni, amikor a 907-es típusuk rögtön hármas győzelmet aratott Daytonában.
Itt kapcsolódunk be a Porsche sportsikereinek történetébe és tekintjük át azokat a típusokat, amelyek páratlan örökséget hagytak az idén bemutatott 919 Hybridre.
A 935 K3-ról és a WSC-95-ről csak említés szintjén írok, ugyan ez a két típus is nyert Le Mans-ban, de sikereik inkább csak privát vállalkozások kiváló eredményeinek tekinthetők, hiszen mind 1979-ben, mind 1996-97-ben indult gyári Porsche csapat a versenyen, más kérdés, hogy alulmaradtak a privát autókkal szemben.
907
A 907 a 906/910 felváltására készült, az 1967-es idény közben, épp Le Mans-ban debütált. A bemutatkozás nem sült el rosszul, a kétliteres autó 5. lett a sokkal erősebb Fordok és Ferrarik mögött. Az igazi áttörésre 1968. február 4-ig kellett várni, e napon intették le a Daytonai 24 órás versenyt, ami a Porsche totális fölényét hozta. A 907 hármas győzelmet aratott, megszületett a németek első 24 órás győzelme. Ezután megnyerte a Sebringi 12 órást és elődeihez hasonlóan (904/906/910) a Targa Floriót, majd Le Mans-ban – immár privát színekben – 2. lett, megelőzve az újabb 908-ast is.
A daytonai dobogósok
908
Az 1968-as szezonra készült el, a külsőleg a 907-re nagyon hasonlító 908, a karosszéria azonban az új 3 literes, 8 hengeres motort rejtette, ami már valóban minden pályán győzelemre esélyessé tette az autót. Első évében győzött a Nürburgringen és Zeltwegben, majd jött 1969 és az első abszolút világbajnoki cím a prototípusok között. Le Mans-ban már az újabb 917-esek számítottak esélyesebbnek, de műszaki problémáik után Hans Herrmann és Gérard Larrousse 908-asa maradt a Porsche első számú autója. Végül drámai csatában, mintegy 120 méteres hátránnyal másodikak lettek Jacky Ickx és Jackie Oliver Ford GT40-e mögött.
1969-ben ennyi választotta el a győztest és a vesztest
917
A hatvanas évek második felében a Porsche ontotta magából az egyre gyorsabb versenyautókat, a 917 1969-ben debütált. Le Mans-ban mindhárom nevezett autó kiesett, év végén viszont megszületett a típus első győzelme Zeltwegben. 1970-re alaposan átdolgozták az autót, megszületett a rövidebb farrésze után 917K-nak (Kurzheck) keresztelt változat. Az új autó feltartóztathatatlan volt, 1970-ben megnyerte a világbajnokságot és végre Le Mans-ban is összejött a győzelem, 1971-ben pedig a címvédés mellett egy olyan távolsági rekordot is felállított, amit csak 39 évvel később tudtak megdönteni.
Az első Le Mans győztes Porsche
936
Az 1972-es szabályváltozások után eltűnt a 917 és maga a Porsche gyári csapat is a topkategóriából, de 1976-ban újabb szabálymódosítások után visszatért az immár turbómotoros 936-tal. Az autó első évében megnyerte a nyitott prototípusok világbajnokságát és Le Mans-t is, utóbbi sikert megismételte egy évvel később is. Utolsó komoly sikere 1981-ben jött el, amikor harmadszor is győzött a La Sarthe-on, ekkor már a fejlesztés alatt álló 956 motorját is élesben tesztelték vele. Jacky Ickx igazi mestere volt a típusnak, hat Le Mans-i győzelméből hármat ezzel ért el.
Porsche 936/77, háttérben a korszakos ellenfél Renault-Alpine
956
Már a 917K és a 936 is rendkívül sikeres volt, de a 956 emelte abba a magasságba a Porsche nevet, ahol ma is található. 1982 és 1984 között három világbajnoki cím és három győzelem Le Mans-ban, sőt 1985-ben az újabb 962-t legyőzve zsinórban negyedszer is megnyerte a 24 órást, erre korábban csak az Alfa Romeo 8C és a Ford GT40 volt képes, azóta pedig egy típus sem*. A szakértők és a rajongók jelentős része minden idők legjobb Le Mans-i versenyautójának tartja.
Az Audikat futtató Reinhold Joest csapata Porschével nyert először Le Mans-ban
962C
A 956 nem felelt meg az amerikai IMSA szabályainak, így a zuffenhauseniek elkészítették a hosszabb tengelytávú változatát, a 962-t. Ennek, az Európában és a világbajnokságon érvényben lévő C-csoport szabályaihoz igazított változata volt a 962C, amely méltó módon folytatta a 956 hagyományait. 1985-86-ban világbajnokságot, 1986-87-ben Le Mans-t nyert és 1988-ban is csak kicsivel maradt le a harmadik győzelemről. Az autónak készült utcai változata is, Dauer 962 LM néven, ami újra versenyruhába bújtatva még 1994-ben is győzni tudott Le Mans-ban.
1988-ban a fantasztikus Shell festésű 962C alulmaradt a Jaguarral szemben
911 GT1
A kilencvenes években a C-csoport megszűnése után a zárt GT1-es és a nyitott WSC/LMP autók küzdöttek a világ legnagyobb versenyének első helyéért. A 911 GT1 bár győzelemmel debütált a BPR GT szériában, a folyamatos fejlesztések ellenére sem tudott bajnoki címet szerezni a versenysorozatban és az utódjának tekinthető FIA GT bajnokságban sem. Le Mans-ban sem jött ki a lépés az első két évben: ’96-ban 2-3., ’97-ben 5. helyen végzett, végül 1998-ban, a Porsche 50. jubileumának évében megszerezte a márka tizenhatodik és máig utolsó győzelmét. Ezt követően a Porsche visszavonult a csúcskategóriából és nem is tért vissza oda egészen 2014-ig…
A 911 GT1 kettős győzelemmel búcsúzott Le Mans-tól
919 Hybrid
Furcsán hangzik, de most a Porsche számít rutintalan, újonc csapatnak. Az Audi 1999 óta folyamatosan ott van Le Mans-ban, azóta tizenkét győzelmet arattak és most is címvédőként várhatják a versenyt. Érdekes, de a verseny történetének két legeredményesebb márkája még soha nem versenyzett egymás ellen. A favoritnak a Toyota tűnik az 1000 lóerős TS040-nel, de párszor előfordult már, hogy az esélyesnek tartott japán csapat végül lecsúszott a győzelemről. A Porsche idén egy pole-pozíciót és egy dobogót tud felmutatni a világbajnokságon, a pontversenyben így is az Audi előtt állnak. Az, hogy nem ők számítanak elsőszámú esélyesnek, talán csökkenti a rájuk nehezedő hatalmas nyomást, így kizárólag a céljukra összpontosíthatnak, ami nem lehet más, mint a győzelem.
A 919 az évszázad versenyét vívhatja az Audival és a Toyotával
*Update: azóta az Audi R18 zsinórban negyedszer is győzött Le Mans-ban.