Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

A Matador autói

2014. december 20. - eszgbr

Carlos Sainz pályafutása nem csak a számos rekord és a kilencvenes évek többi nagyágyújával vívott küzdelmei miatt emlékezetes, hanem a spanyol gyakori csapatváltásai okán is. A "Matador" mindig a legversenyképesebb autót kereste, de a csapatok is előszeretettel alkalmazták, hiszen minden technikából képes volt kihozni a maximumot és szinte mindig a bajnokság esélyesei között forgott a neve. Tizenegy alkalommal végzett a vb első három helyezettje között, többször, mint bárki más, ennél szemléletesebben semmi nem mutatja képességeit. Alább az ő versenyautóiból válogattam.

c_sainz_87.jpg

FENT: Sainz pályafutásában az 1987-es év hozta meg az áttörést, a Ford Sierra RS Cosworth-tal megnyerte a spanyol ralibajnokságot és bemutatkozhatott a világbajnokságon is. Három futamon indult, legjobb eredménye a Korzikán elért 7. hely volt (a képen).

LENT: '88-ban maradt a Sierránál és megvédte címét hazájában. A vb-n négy futam erejéig beülhetett a gyári autóba és minden alkalommal az 5-7. helyek valamelyikén ért célba, év végén 11. helyen zárta a bajnokságot.

c_sainz_88.jpg

c_sainz_89.jpg

FENT: 1989 pályafutása legfontosabb váltását hozta, a Toyota leszerződtette gyári csapatába. Hét vb-futamon kapott lehetőséget, de az első négy alkalommal nem tudott célba érni. Az év második felében viszont háromszor is dobogós helyre kormányozta a Celica GT-Fourt.

LENT: 1990 már teljes mértékben az akkor 28 éves spanyolról szólt. Az Akropolisz-ralin megszerezte élete első világbajnoki győzelmét, amit még három követett az évben. Két futam kivételével mindig a dobogón végzett, év végén pedig fölényesen hódította el a világbajnoki címet. Sainz volt az első, aki az A-csoportos időszakban le tudta győzni a Lancia versenyzőit, az ő sikerével kezdődött a japán gyártók felemelkedése a WRC-ben. A vb mellett megnyerte az Ázsia-óceániai bajnokságot is.

c_sainz_90.jpg

c_sainz_91.jpg

FENT: 1991 kiemelkedő év a pályafutásában abból a szempontból, hogy öt győzelmet soha többé nem tudott gyűjteni egy idényen belül, de a bajnokságban alulmaradt a szintén ötször nyerő Juha Kankkunennel szemben.

LENT: 1992 a generációváltás éve volt a Toyotánál, az ST165-öt felváltották az ST185-ös Celica Turbo 4WD-vel. Sainz a szezon negyedik futamán, a Szafari-ralin megszerezte az autó első győzelmét (a képen), a továbbiakban pedig még háromszor győzött, így visszahódíthatta a világbajnoki koronát.

c_sainz_92.jpg

c_sainz_93.jpg

FENT: Az újabb világbajnoki cím ellenére Sainz elhagyta a Toyotát és a Lancia gyári csapatának kivonulását követően az olaszok első számú alakulatává előlépő Jolly Clubhoz igazolt. A Delta HF Integrale a fejlesztések hiányában nem tudta tartani a lépést a Toyotával, ami az ex-Lancia versenyzőkkel dominált. Egyetlen dobogós helyezését, egy második helyet, az Akropoliszon szerezte, a bajnokságban mindössze a nyolcadik helyen zárt.

LENT: A sikertelen olasz kitérő után újra egy japán márkához szerződött, 1994-ben a Subaru pilótája lett. A váltás kiválóan sikerült, az Impreza 555-tel ismét győzött Görögországban és másodikként zárt a pontversenyben, igaz, a toyotás Auriol mögött. Viszont a jövő a Prodrive által felkészített kék autóké volt, csakhogy a sikersorozatnak már nem Sainz volt a főszereplője. 1995-ben Colin McRae megszerezte a Subaru első világbajnoki címét, Sainz a második helyével bebiztosította a konstruktőri elsőséget, de nyilvánvalóvá vált, hogy váltania kell.

c_sainz_95.jpg

c_sainz_96.jpg

FENT: 1996-ban visszatért a Fordhoz, a szenvedő csapatnak pedig pont rá volt szűksége. Két év után újra futamot nyert nekik az egzotikus Indonéz-ralin, év végén pedig megcsípte a vb harmadik helyét. De az Escort RS Cosworth felett eljárt az idő.

LENT: 1997-ben az Escortot WRC-ként is homologizáltatták. Sainz kétszer is győzelemre vezette az autót, a pontversenyben pedig ismét megszerezte a harmadik helyet. Az együttműködés inkább a Ford számára volt előnyös, így amikor a visszatérő Toyota hívta, Carlos a váltás mellett döntött.

c_sainz_97.jpg

c_sainz_98.jpg

FENT: Az új Corolla WRC egész évben jól muzsikált, Sainz győzött Monte Carlóban és Új-Zélandon is, de amiről igazán emlékezetes maradt ez az év, az a szezon legutolsó gyorsaságija. Mäkinen kiesése után mindenki biztosra vette, hogy Sainz a kényelmes negyedik helyével megszerzi harmadik bajnoki címét. A kiemelkedő megbízhatóságáról ismert Corolla viszont 300 méterrel a cél előtt megadta magát, ezzel Sainz és a Toyota is bukta a világbajnoki címet.

LENT: az 1999-es egy gyengébb év volt a Matador pályafutásában, nem sikerült futamot nyernie és öt év után leszorult a bajnoki dobogóról is. Mi több, kikapott csapattársától, Didier Aurioltól. A Toyota megnyerte a konstruktőri bajnokságot, így nyugodtan vonulhattak ki a raliból, hogy a Formula-1-re összpontosíthassanak.

c_sainz_99.jpg

c_sainz_02.jpg

FENT: A Toyota kivonulása után a Fordnál kötött ki, már harmadszor, csapattársa pedig ismét Colin McRae lett. A bombaerős páros szoros csatákat vívott, az együtt eltöltött három év alatt Sainz kétszer végzett a skót előtt a bajnokságban. De a Focus WRC (a kép a 2002-es Montén készült) nem volt elég erős a bajnoki cím elhódításához, Sainz a három év alatt csak két futamot tudott nyerni. Két újabb bajnoki bronzzal 2002 végén a távozás mellett döntött.

LENT: 2003-ra McRae-vel együtt a Citroenhez igazolt, de a prímet nem ők, hanem egy feltörekvő csillag, Sébastien Loeb vitte. Az all-star csapat megszerezte a francia gyártó első konstruktőri címét, Sainz egy győzelemmel a harmadik helyen végzett Solberg és Loeb mögött. 2004-ben Sainzra már csak afféle hátvédként számítottak, az új favorit Loeb volt. Argentínában megszerezte pályafutása utolsó világbajnoki győzelmét, szám szerint a 26-at, ez akkor rekordnak számított. Utolsó teljes szezonjában a negyedik helyen zárt. 2005-ben még visszatért két verseny erejéig a gyengélkedő Duval helyén és a világbajnokságtól egy harmadik hellyel búcsúzott, hol máshol, mint az Akropoliszon.

c_sainz_04.jpg

c_sainz_10.jpg

FENT: A WRC-nek búcsút intve, Sainz 2006-ban csatlakozott a Volkswagen ambiciózus tereprali programjához. A cél természetesen az időközben Dél-Amerikába áttelepült Dakar-rali megnyerése volt. Erre a sikerre 2010-ig kellett várnia, amikor győzelemre vezette a Race Touareg 2-t, megvédve a Volkswagen előző évben kiharcolt első helyét.

LENT: A győzelem után további egy évig maradt a német csapatnál, majd egy év kihagyás és két év privátként való indulás után 2015-re leszerződött a legendás versenyre visszatérő Peugeot-hoz. Új autója, a 2008 DKR a jövő évi verseny favoritjának számít.

c_sainz_14.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr986979987

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Autocar · http://autocar.tumblr.com 2014.12.21. 21:17:20

Jó kis írás volt, köszi! :)

Üdv, egy rendszeres olvasó
süti beállítások módosítása