A mérnöki zsenialitás időről-időre olyan megoldásokban ölt testet, amelyek amellett, hogy versenyelőnyhöz juttathatják a felhasználó csapatokat, új lendületet adhatnak a fejlesztéseknek és új irányba terelhetik magát a sportot is. Alább olyan típusokat mutatok be, amelyek újdonságnak számító technikai megoldásaik miatt kiemelkedő szereppel bírtak a Formula-1 történetében. Fontos megjegyezni, hogy voltak olyan újítások, amelyeket az F1-es mérnökök is más kategóriákból vettek át, itt most kifejezetten az F1-es bemutatkozásukra koncentrálok.
1954 Lancia D50 - az első autó, amelybe a motor teherviselő elemként került beépítésre
1955 Cooper T40 - az első középmotoros autó
1962 Lotus 25 - az első monocoque köré tervezett autó
1968 Lotus 49B - az első terelőszárnyakkal felszerelt autó
1970 Lotus 72 - az első autó, amelyet oldalt elhelyezett hűtőkkel terveztek
1977 Lotus 78 - az első ground effect autó
1977 Renault RS01 - az első turbómotoros autó
1979 Brabham BT48 - az első megbízható karbon fékekkel felszerelt autó (magát a technológiát már két évvel korábban alkalmazta a Brabham)
1981 McLaren MP4/1 - az első karbonszálas monocoque-kal készült autó
1983 Lotus 92 - az első autó aktív felfüggesztéssel
1989 Ferrari 640 - az első félautomata sebességváltóval felszerelt autó
1990 Tyrrell 019 - az első megemelt orrkúppal tervezett autó
2009 BMW F1.09, Ferrari F60, McLaren MP4-24 és Renault R29 - az első KERS-szel felszerelt autók