Régi adósságomat törlesztem. Négy évvel ezelőtt elindítottam egy minisorozatot, amiben minden idők negyven legjobb raliautóját akartam bemutatni, de az első tízet felölelő poszt után rá kellett jönnöm, hogy ennek nem sok értelme van a folyamatosan változó eredmények miatt. Ehelyett úgy döntöttem, a negyven kedvenc raliautómat mutatom be.
10. Ford Escort RS Cosworth
Habár elődei sikerét nem tudta megismételni (nem nyerte meg a vb-t), az Escort RS Cosworth mégis a kilencvenes évek megkerülhetetlen típusa lett. Az ember nem nagyon tudott kinyitni úgy egy autós újságot, hogy egy tesztben, verseny összefoglalóban vagy reklámban ne tűnt volna fel a rali vagy az utcai változata. A különleges hátsó spoiler mágnesként vonzotta a tekinteteket, a korszak egyik legvagányabb kocsija volt a Cossie.
9. Subaru Impreza WRC
Gyerekkorom nagy kedvence volt Kiss Ferenc és Büki Ernő piros-fehér-zöld Subaruja, amivel 1998-99-ben két abszolút bajnoki címet szereztek idehaza. Az Impreza a világbajnokságon is hasított, különböző generációi összesen 46 versenyt nyertek, amivel a Lancia Deltával holtversenyben csúcstartó. Nem vállalok nagy kockázatot, ha kijelentem: az elmúlt húsz év legnagyobb ralilegendája a típus.
8. Toyota Celica Turbo 4WD ST185
Az utolsó kupé, amely sikeres tudott lenni a rali világában. Minden adott volt számára, hogy ikon legyen: gyönyörű forma, kiemelkedő teljesítmény és olyan legendás pilóták, mint Kankkunen, Sainz és Auriol. Mindhárman nyertek vele világbajnokságot és két konstruktőri cím is összejött, ezzel a Toyota véget vetett a Lancia egyeduralmának és kitaposta az utat a többi japán márka számára is.
7. Mitsubishi Lancer Evo VI
A méltán legendássá vált Lancer Evolution sorozatból is magasan kiemelkedik az Evo VI. A Mitsubishi hosszú évek alatt felhalmozott tapasztalata öltött benne testet. Jelképes, hogy a sportban is ez az autó jelentette számukra a csúcsot: Tommi Mäkinen '99-ben megnyerte vele negyedik világbajnoki címét, onnantól viszont hanyatlásnak indult a japánok rali programja. Ha nem lenne a lista első helyezettje, ki merném jelenteni, ez a tökéletes raliautó.
6. Alpine A110
Mai szemmel nézve hihetetlennek tűnhet, de ez a gyönyörű kis kupé korának legjobb raliautója volt. Az évek során egyre nagyobb hengerúrtartalmú Renault motorok kerültek a hátuljába, így évekig ott tudott maradni az élvonalban. A hetvenes évek elején volt a csúcson, ha úgy tetszik még a "történelem előtti" időkben, de épp időben indult el a világbajnokság, hogy az Alpine utolsó jó évében még meg tudja nyerni az első kiírását.
5. Ford Escort RS1600
A Ford ezzel a típussal alapozta meg hírnevét a raliban. Korának egyik legjobb murvás kocsija volt, uralta a RAC és az 1000 Tó-ralit, de a gyári csapat nem indult elég futamon ahhoz, hogy esélye legyen a világbajnoki címre. A fantasztikus hangú 1,6-os Cosworth BDA motor és a barátságos formája miatt ma is rengeteg rajongója van a jócskán veterán korú típusnak.
4. Fiat 131 Abarth
A hetvenes évek végén óriási csatákat vívott a Ford és a Fiat a világbajnoki címért és többnyire az olaszok kerültek ki győztesen. A 131 Abarth három gyártói címet szerzett a torinóiaknak és Markku Alén illetve Walter Röhrl révén két egyéni cím is az övék lett. Legtöbb riválisával szemben aszfaltos és murvás terepen egyaránt kiváló teljesítményt nyújtott. Az olaszok kihozták a maximumot a szögletes formából, a tekintélyt parancsoló megjelenést pedig csak fokozták a különböző látványos festések.
3. Peugeot 205 T16
Amikor 1984-ben megjelent a 205 T16, alighanem az addig egyeduralkodó Audinál is nyeltek egy nagyot. A németekkel szemben a Peugeot maximálisan kihasználta a szabályok adta lehetőségeket és egy középmotoros fenevadat készített, amely csak külsőleg emlékeztetett valamennyire az utcai autóra. Ari Vatanen pedig elkezdte sorozatban nyerni a versenyeket, mígnem Argentínában csaknem életét vesztette egy balesetben. Ezt követően Timo Salonen és Juha Kankkunen is világbajnok lett az autóval. Már az alapváltozat is brutális volt, de a hatalmas szárnnyal felszerelt Evo 2 volt az igazi szörnyeteg, ami a Quattro S1 és a Delta S4 egyenrangú társaként a B-csoport emblematikus típusa lett.
2. Lancia Stratos HF
Mire a lista végére értem, eléggé elkoptattam a fenevad, szörnyeteg és vadállat jelzőket, pedig a rali igazi tyrannosuarusa a Lancia Stratos volt. Sem előtte, sem azóta nem volt semmi hozzá fogható. A Bertone stúdió tervezte hihetetlenül lapos és szűk karosszériába valahogy belepasszíroztak egy 2,4-es V6-os Ferrari motort, hogy a pillekönnyű autó a lehető legnagyobb teljesítménnyel bírjon. A típussal egyetlen célja volt a Lanciának: megnyerni a rali világbajnokságot, a 280+ ló pedig repítette is az aprócska autót, zsinórban megnyert három bajnoki címig.
1. Ford Escort RS1800
Ha a tökéletes jelzőt mellőzzük, akkor is kijelenthetjük, hogy az Escort RS1800 az ideális raliautó. Egyszerű, strapabíró és gyors. Fénykorában az egyik legütőképesebb típusnak számított, de sok helyen a mai napig aktívan és sikeresen versenyeznek vele, nem véletlen, hogy a legtöbb világbajnok garázsában ott áll legalább egy példánya. Az RS1800 a Ford számára meghozta az áttörést, 1979-ben végre megnyerték a világbajnokságot. Ugyanebben az évben Björn Waldegard, két évvel később Ari Vatanen az egyéni pontversenyt is megnyerte, de talán mindennél jobban mutatja kiválóságát, hogy bemutatása után tíz évvel még mindig ott volt a világbajnokságon, a jóval erősebb turbómotoros és összkerékhajtású autókkal szemben.