Forma.Túra.Rali.

Brundle és Horner a mai F1-es autókról

2017. szeptember 15. - eszgbr

A Sky Sports ma Szingapúrban készített egy videót, amit sajnos egyelőre nem tudok megosztani itt, mert Magyarországon nem engedélyezett a tartalom, de az F1 Insider facebook oldalán visszakereshető.

Most nem fogom szóról szóra leírni, hogy mit mondtak, de a lényeget összefoglalom. Martin Brundle szerint rettenetesen néznek ki a jelenlegi autók, a legrondábbak, amiket valaha látott (ezzel mondjuk lehetne vitatkozni, khm 2012, khm...). Szerinte a Forma-1-es autóknak a leggyorsabbaknak, legijesztőbbeknek és egyben a legszebbeknek kellene lenniük, túl sok biszbasz lóg rajtuk, amiknek alig van szerepe, cserébe rontják az összképet, baleset esetén pedig fél napig tart leseperni a pályáról a darabkákat. Vissza kellene térni az igazi vadállat motorokhoz, nem ezekkel a V6-osokkal bohóckodni.

Christian Horner közbeveti, hogy "Ricciardo most zúzta össze a pályacsúcsot", mire Brundle rávágja, hogy "kit érdekel?". És tökéletesen igaza van. Az F1 nem lesz sem izgalmasabb, sem jobb, sem nézhetőbb, ha az autók körönként 3-4-5 vagy akár 10 másodperccel gyorsabban mennek, ezért is volt részben hülyeség az idei szabályváltoztatás. Azzal egyetértek, hogy jelentsen nagy kihívást a pilótáknak az autók vezetése és ezt el is érték többé-kevésbé a leszorítóerő növelésével. Ugyanakkor a célkitűzés másik része, hogy körönként átlagosan 5 másodperccel gyorsuljanak az autók, teljesen felesleges volt, mert önmagában ekkora gyorsulást nem vesz észre a néző, legfeljebb azt lehet elmondani, hogy megdőlt egy pályacsúcs, de ettől még nem lett érdekesebb a verseny.

Brundle szerint ha az autók nem mozognak, akkor nem látszik, hogy gyorsan mennek. Itt a mozgást arra értette, hogy nem csúszkálnak össze-vissza, nem kell velük úgy gépészkedni, mint a nyolcvanas évek közepén, amikor ő bekerült az F1-be.

Horner egyetért vele és reméli, hogy 2019-re meg lehet tisztítani az autókat ezektől a fejlesztési szempontból sokba kerülő, de magához a versenyhez keveset vagy semmit nem adó terelőelemektől (a leszorítóerőhöz nyilván hozzáadnak, de most nem erről van szó).

Brundle visszatér a motorokhoz: semmi nem indokolja, hogy az F1 ne térhetne vissza az extrém motorokhoz, hiszen a sportkocsigyártók még mindig V12-eseket építenek csúcsgépeikbe, az elektromos és hibrid hajtással való bajlódást meg kellene hagyni másoknak.

Horner szokás szerint szofisztikáltabban fogalmaz, szerinte válaszút előtt áll az F1, a Formula-E most ott van azoknak a gyártóknak, akik az elektromos hajtással akarnak foglalkozni, az F1-nek viszont a kerék-kerék elleni csatákról, a kihívásról, a szuper autókról és szuper hangról kellene szólnia.

Ekkor közbeszól a Sky Sports riportere, hogy nem fognak-e elpártolni a gyártók az F1-től, ha elveszti relevanciáját a közúti fejlesztésekkel kapcsolatban. Erre mondja Horner - és maximálisan egyetértek vele -, hogy zéró kapcsolat van a Forma-1-es fejlesztések és a közúti autók között. Se a motoroknak, az aero fejlesztéseknek meg pláne nincs köze ahhoz, hogy milyen technika kerül a személyautókba. A Forma-1 a szórakoztatásról szól, az emberek azért kapcsolják be a tv-t, hogy a legjobb versenyzőket lássák a legjobb autókban. (Ezt még mindig Horner mondja, én csak bólogatok.)

Aztán Brundle rákérdez, hogy mikor jön a bejelentés a Porschével kapcsolatban, utalva a pletykákra, hogy a németek 2021-ben visszatérhetnek az F1-be és akár tokkal-vonóval felvásárolhatják a Red Bull Racinget. Horner erre válaszul elmondja, hogy nem lesz Red Bull-Porsche, de hamarosan jön egy bejelentés a 2018-as motorszállítójukkal kapcsolatban. Ez egybecseng azzal, hogy a Renault szabadulna az RBR-től, most, hogy a franciáknak van saját gyári csapatuk is. Horner szerint a bejelentés nem a Renault-val, nem a Porschével és nem is a Toro Rossóval frissen összebútorozó Hondával lesz kapcsolatos, hanem egy olyan gyártóval, amellyel jelenleg is kapcsolatban állnak. Ez valószínűleg az Aston Martin, de elég nehezen elképzelhető, hogy a britek teljes titoktartás mellett kifejlesztettek egy F1-es motort 2018-ra, szóval lehet, hogy csak valamiféle átcímkézésről van szó. De ez csak a legvége a beszélgetésnek, habár mindenki erre ugrott rá és rögtön találgatni kezdett, így elsikkadt a többi része.

Pedig számomra ez fontosabb, végre egy csapatvezető is kimondta, hogy az F1-nek választania kell, marad-e a jelenlegi úton és halad az elektromos zümmögés felé vagy visszatér az üvöltő benzinmotorokhoz, a kompromisszummentes autókhoz és az igazi versenyhez.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr3812841076

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.