Hivatalosan ma kezdődik a 2012-es Monte Carlo-rali, ezzel együtt pedig az idei rali-világbajnoki szezon is. Lássuk tehát, mi vár ránk az elkövetkezendő 10 hónapban!
A tavalyi átfogó szabályváltoztatások után idén csak néhány ponton nyúltak bele a szabálykönyvbe: a gumiszállítók ezentúl két gumikeveréket szállíthatnak versenyenként a csapatoknak, miután a tavalyi Ausztrál-ralin számos kritika érte a Michelint az alacsony tapadás miatt, azonban ezekből versenyenként csak 35-öt és a hivatalos teszten 5-öt használhatnak el (az eddigi 45 és 6 helyett). A SupeRally szabályt ezentúl Rally 2-nek hívják és az adott rali szervezői döntik el, hogy alkalmazzák-e a versenyre (Monte Carlóban nem lesz Rally 2, tehát aki kiesett egyszer, annak nem lesz lehetősége másnap újraindulni). Szintén sok kritika érte a szabályokat, amiért a murvás és havas versenyeken az elsőnek induló versenyző (a bajnoki tabella aktuális első helyezettje) az első napon jelentős hátrányba kerül, mivel neki kell "takarítani" a pályát. Idéntől a shakedown-nal egybekötve rendeznek egy kvalifikációt is, amelyen eldől, hogy az 1-es és 2-es prioritású versenyzők milyen sorrendben indulnak. A kvalifikációt ezredmásodperc pontossággal fogják mérni, akárcsak a Power Stage-et, miután a tizedmásodperces mérés alapján tavaly többször adódott holtverseny.
Csapatok
A világbajnok Citroen Loeb mellé leigazolta a tavalyi második helyezett Mikko Hirvonent, így ő pótolhatja majd a Volkswagenhez távozó Ogiert. Harmadik versenyzőnek szerződtették Nasser Al-Attiyaht, aki azonban csak Svédországtól csatlakozik a francia gárdához, mivel az elmúlt két hétben a Dakaron próbálta megvédeni tavalyi elsőségét, sikertelenül. A Ford a 2003-as világbajnok Petter Solberggel pótolta Hirvonent, így ő lesz az első számú versenyzővé előlépett Jari-Matti Latvala csapattársa. A Mininél sokáig kérdéses volt az idei indulás, végül késve ugyan, de leadták a nevezést. Fix gyári versenyzőként csak Dani Sordo maradt, a másik autót Monte Carlóban a francia Pierre Campana, Svédországban Patrik Sandell vezetheti majd, a későbbiekről még nincs hír. Az M-Sport Ford úgy tűnik Ott Tanakkal és Jevgenyij Novikovval képzeli el a jövőt, Henning Solberg, Mads Ostberg és Matthew Wilson egyelőre privátként indul. A Citroen újra felállította junior csapatát a tavaly az IRC-ben remek szezont futó belga Thierry Neuville kedvéért.
Az S2000-esek mezőnyében is lesznek nagy nevek: Sébastien Ogier ha épp nem a VW Polo WRC-t nyüstöli majd, akkor egy Skoda Fabiával áll rajthoz. Bár komoly esélye lenne megnyerni az SWRC bajnoki címét, végül nem neveztek be a kategória küzdelmeibe, hogy a tesztelésre összpontosíthassanak, ettől függetlenül az időeredményei jó támpontot biztosítanak majd a többi S2000-es versenyzőnek. Mellette a tavalyi PWRC bajnok Hayden Paddon (Skoda) és a WRC Akadémiát megnyerő Craig Breen (Ford) is itt indul. A tavalyi Montét megnyerő Bryan Bouffier idén is rajthoz áll Peugeot 207 S2000-esével az év első nagy versenyén, de a WRC-k visszatérésével aligha lesz esélye a duplázásra. Az ázsiai bajnokságban komoly tényezőnek számító Proton gyári csapata is gyarapítja a mezőnyt, nem is akármilyen gárdával állnak fel: a korábbi IRC- és kétszeres Európa-bajnok Giandomenico Basso, Alister McRae és Per-Gunnar Andersson terelgethetik majd a Satria Neo S2000-eseket.
Igazi unikum lehet a limitált programmal próbálkozó, csak az aszfaltos ralikra összpontosító Lotus csapata, amely két Exige R-GT-val áll rajthoz az R-GT kategóriában.
Versenynaptár
Az év kétségkívül legnagyobb szenzációja, hogy három év hiányzás után visszatér a vb-re a legendás Monte Carlo-rali. Az elmúlt három évben az IRC bajnokságát színesítette, a fent említett Bouffier mellett Hirvonen és Ogier nyert itt S2000-es autóval. Az előzetes tervek szerint igazi különlegességgel szolgálhat az Argentin-rali: Jean Todt FIA elnök nyomására 500 km-esre növelnék a versenytávot és chilei valamint uruguayi szakaszokat is beiktatnának. Az FIA célja, hogy a mai bő 300 km-es versenyeket meghosszabbítsák, a régi több száz kilométeres versenyek mintájára és a jelenleginél több éjszakai szakaszt rendezzenek. A Jordán-rali kikerült a naptárból, így idén is 13 futamot rendeznek. Az Olasz-ralinak eddig helyt adó Szardínia helyett idén a szicíliai Targa Florio-rali kerül be a vb-naptárba (nem összekeverendő az egykori Targa Florio sportkocsi versennyel). A tavalyi Ausztrál-rali helyett idén Új-Zéland következik a már megszokott rotációs rendszerben. Marad a naptárban a Wales-rali, de a hagyományos késő őszi szezonzáró pozícióját átadja a Katalán-ralinak.
Röviden tehát ennyit az idei évről, a hivatalos ceremóniák után pedig hétvégén jöjjön a 2012-es Monte Carlo-rali!