Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Hirvonen nyert, a Ford ziccert hibázott

2012. április 01. - eszgbr

Mikko Hirvonen első győzelmét aratta a Citroennel a 2012-es Portugál-ralin, miután csapattársa, Sébastien Loeb korán kiesett és a Fordok is csak estek-keltek. Sordónak és a Mininek jó volt a tempója, de a dobogóra végül Ostberg és Novikov állhatott fel.

1. nap

Az időmérőn a gyári Fordok domináltak, Latvala nyert, Solberg lett a második és úgy tűnt a versenyre is át tudják menteni tempójukat. Solberg nyerte az első két szakaszt, majd Latvala egyet, végül Ott Tanak részsikerével zárult a csütörtöki nap. A többi márkának viszont közel sem ment ilyen jól, a második gyorson Dani Sordonak kiégett az egyik fényszórója és több mint két percet veszített. A harmadik szakaszon Loebék lecsúsztak az útról és az árokban úgy meggöngyölték a DS3 WRC-t, hogy végleg feladni kényszerültek a ralit. Az első nap végén Jari-Matti Latvala állt az élen, mindössze 2,6 mp-cel megelőzve Solberget és kerek 5 mp-cel Hirvonent. Őket még egy percen belül Tanak, Neuville és Ostberg követte.

Loeb bukása a harmadik szakaszon:

2. nap

A második nap fő momentuma a nagy mennyiségben lezúduló eső volt. Az élmezőnyből Neuville és Tanak, valamint a tavalyi PWRC bajnok Paddon és a WRC Akadémia győztese, Craig Breen is visszaesett, de a vezéráldozatok csak ezután következtek. Latvala az ötödik gyorson eltalált egy követ - ami, mint ahogy már megszokhattuk - nem volt még ott, mikor az itinerjüket elkészítették. A finn páros lecsúszott a szakadékba és bár a kocsi nem sérült jelentősen, a versenyt aznap már nem tudták folytatni. Hasonlóan járt a következő szakaszon Petter Solberg is, így a Fordnak megváltás volt, hogy a délutáni három szakaszt az ítéletidő miatt törölték és csak a délelőtti három illetve kettő után számították fel nekik a szakaszgyőzteshez képest plusz öt perces hátrányt. Egyébként mindhárom gyorsot Sordo nyerte, de így is csak a 15. helyen állt, bő nyolc perces hátránnyal az élre álló Mikko Hirvonen-Jarmo Lehtinen pároshoz képest. Őket Jevgenyij Novikov és Mads Ostberg követte 36 illetve 41 mp hátránnyal, a negyedik helyig felkapaszkodó minis Patrik Sandell már több mint három percre volt az élen autózóktól.

3. nap

Szombaton a gyári Fordok újra rajthoz álltak és ahogy az várható volt, megindították a rohamot a pontszerző helyekért. Sordo, Solberg és Latvala diktálta az iramot a mezőnynek, mások csak elvétve kerültek a legjobb háromba a napi hat szakaszon, amelyekből végül a spanyol kettőt, a norvég négyet húzott be. Latvaláék elkönyvelhettek egy műszaki hibát is (az üzemanyagnyomással akadt gondjuk), így a felzárkózásból nem sok minden lett, a vasárnapot a 18. helyen tanyázva várhatták. Solberg viszont egészen az ötödik helyig kapaszkodott fel, sőt Nasser Al-Attiyah-val a negyedikért is megküzdött. Az élen továbbra is Hirvonen állt, 1 perc 11 mp-es előnnyel Ostberg előtt, akinek előbb sikerült megelőznie Novikovot, majd egy szűk félperces különbséget is kiautózott. Az első tízbe még Prokop, Kuipers, Ogier, az ifjabb Van Merksteijn és Jari Ketomaa fértek be, Sordo 12. volt.

4. nap

Az utolsó napon is hengerelt a Ford, a tempójukat látva verhették a fejüket a falba, hogy elszalasztották a lehetőséget a győzelemre. Bár hozzá kell tenni, hogy Mikko Hirvonen szinte végig biztonsági autózással versenyzett, Ostbergtől és Novikovtól nem nagyon kellett tartania. Az első két gyorson Latvala nem talált legyőzőre, majd Solberg is duplázott, végül ismét a finn hangolt a legjobban a plusz pontokért zajló Power Stage-re. A valamivel több mint 5 kilométeres gyorson viszont Dani Sordo még a hétvégén utoljára odapörkölt a Fordoknak és megszerezte a szakaszgyőzelemért járó 3 pontot. Latvala a második, Tanak a harmadik időt futotta. Az első ötben csak egy helycsere történt vasárnap: Solberg megelőzte Al-Attiyah-t, így viszonylag jól jött ki a pénteki balhéból. Sordónak az utolsó napon nem sikerült előrébb lépnie, maradt 12., Latvala a 14. pozícióban zárt.

A versenyt Mikko Hirvonen nyerte, úgy, hogy a négy nap alatt egyetlen szakaszgyőzelmet sem aratott, mint ahogy a második Mads Ostberg és a harmadik Jevgenyij Novikov sem. Nem tudom mikor volt ilyen utoljára, de nem mostanában, az biztos. Ostberg az élmenők hullását általában kihasználja, ez már a harmadik 2. helye, Novikov pedig nem csak saját, de Oroszország első dobogós helyezését szerezte a rali-világbajnokságon.

Hirvonen egyelőre nem a leggyorsabb, de a megbízhatóságára nem lehet panasz, eddig mind a négy versenyen az első négyben végzett (rajta kívül ezt csak Solberg mondhatja el magáról), és Loeb kiesését kihasználva átvette a vezetést a pontversenyben. A gyári Ford csapatban Solberg tartja a lelket, de harmadiknál jobb eredményt még nem ért el, Latvala a negyedik versenyen harmadszor nullázott, innen már nagyon nehéz lesz felkapaszkodnia a bajnoki cím közelébe. Ostberg szépen lassan top pilótává válik, nagy kár, hogy nem jut neki gyári ülés. Jevgenyij Novikov pedig egyszerűen az év meglepetése eddig, ahogy egy félgyári Fiestával minden körülmény között ott van az élmezőnyben és a bajnokság harmadához érve 5. a pontversenyben, arra nem hiszem, hogy sokan fogadtak volna. Ilyenkor sajnálja az ember igazán, hogy csak két komoly gyári alakulat van a vb-n, mert Ostberg, Novikov vagy Sordo megérdemelné, hogy a győzelemért küzdjön, de gyári támogatás nélkül többnyire csak akkor van esélyük erre, ha a négy gyári autó közül egy-kettő kiesik.

A legjobb nem WRC-s ismét Sébastien Ogier lett, Mexikó után újabb 8. helyet szerzett az S2000-es Skodával. De mint tudjuk, a Volkswagen nem nevezte az SWRC-ben, így a kategóriát az ausztrál Hayden Paddon nyerte, szintén Skodával. A bajnokságot vezető Craig Breen nem ért célba. A PWRC-seknek Portugália nem számított be, a WRC Akadémia viszont itt tartotta a szezonnyitóját (nekik már szombaton véget ért a verseny), ezt a géposztályt Alastair Fisher nyerte.

A Portugál-rali végeredménye:

1. Hirvonen (FIN), Citroen DS3 WRC 4:19:24,3

2. Ostberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC +1:51,8

3. Novikov (RUS), Ford Fiesta RS WRC +3:25,0

4. P. Solberg (NOR), Ford Fiesta RS WRC +3:47,4

5. Al-Attiyah (QAT), Citroen DS3 WRC +7:57,6

6. Prokop (CZE), Ford Fiesta RS WRC +8:01,0

7. Kuipers (NED), Ford Fiesta RS WRC +8:39,1

8. Ogier (FRA), Skoda Fabia S2000 +9:00,8

9. Neuville (BEL), Citroen DS3 WRC +10:29,7

10. Ketomaa (FIN), Ford Fiesta RS WRC +11:44,6

 

Az élmezőny állása a verseny után (helyezésért kapott pontok + Power Stage pontok):

1.      Hirvonen (FIN), Citroen 73 +2 = 75p

2.      Loeb (FRA), Citroen 58 +8 = 66p

3.      Solberg (NOR), Ford 54 +5 = 59p

4.      Ostberg (NOR), Ford 45 +1 = 46p

5.      Novikov (RUS), Ford 35 +1 = 36p

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr1004354535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása