Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

March 792: egy "rossz" autó, amely bajnokságot nyert

2022. február 08. - eszgbr

Gyorsan leszögezném, a rosszat nem úgy értem, hogy a March 792-es típusa gyenge, lassú és általában véve versenyképtelen lett volna. Ahogy az eredményei mutatják, a 792 igencsak eredményes autó volt, viszont a kezdetektől fogva alapvető konstrukciós problémákkal küzdött, amelyek egy nehezen vezethető, kellemetlen versenygéppé tették és az ilyenek ritkán nyernek bajnoki címeket.

marcsurer_march792_nordschleife79.jpgMarc Surer, March 792 BMW, Nürburgring-Nordschleife, 1979 (fotó: tuclahal.tumblr.com)

A March Engineering az 1970-es években párhuzamosan fejlesztett autókat az F1-re, F2-re és F3-ra, de míg a Formula-1-es világbajnokságon csak elvétve tudtak futamot nyerni, addig a két alacsonyabb kategóriában sikert sikerre halmoztak. A Forma-2-es Európa-bajnokságon volt két kevésbé sikeres évük 1976-77-ben, amikor a Renault által támogatott csapatok taroltak, de a franciák hamarosan a királykategória felé fordították figyelmüket. 1978-tól a March a BMW gyári csapataként újra uralta a sorozatot, ráadásul három évig szüneteltették az F1-es részvételt, így a Forma-2 abszolút prioritást élvezett.

A 782 egy nagyszerű versenyautó volt, nagy merevségű váza és könnyű kezelhetősége jól vezethető autóvá tette, amely megbocsátó volt a vezetői hibák tekintetében, a kétliteres BMW M12 motor 300 lóereje pedig bőségesnek bizonyult. Bruno Giacomelli a tizenkét Eb-futamból nyolcat megnyert és toronymagasan végzett a pontverseny élén. A brazil Alex Ribeiro is nyert egy futamot privát March-BMW-jével, így a fő konkurensnek számító Chevronnak csak három futam jutott.

Közben a Forma-1-ben a Lotus tarolt a szívóhatásos 79-essel és az idény második felében a March is elkezdte alkalmazni az új technológiát a 782 átalakított oldaldobozokkal ellátott változatával. Nyilvánvaló volt, hogy a következő években a Forma-2-ben is elengedhetetlen lesz a győzelemhez a ground effect kiaknázása. Az 1979-es idényre fejlesztett 792 már ebben a szemléletben készült.

Az új autó hosszú, keréktől kerékig érő oldaldobozokat kapott, amikben Venturi-csatornákat alakítottak ki a szívóhatás fokozása érdekében. A dobozok aljára szoknyák kerültek, amelyek célja az alacsony nyomású levegő autó alatt tartása és ezzel az extra leszorítóerő fenntartása volt. A szemnek nem túl kellemes küllemű, szögletes autó ék alakú orrot kapott, amit számos futamon nem is szereltek fel terelőszárnnyal, az oldaldobozok kellő mértékű leszorítóerőt generáltak. Mivel az autó oldalát elfoglalták a csatornák, a hűtő az orrba került, így még egy nagy méretű nyílást is vágni kellett rá.

A szívóhatás extra terhelést rótt a vázra, emiatt a torziós merevsége nem volt kielégítő. A szoknyákkal is akadtak gondok, nagy sebességnél pedig az autó "hullámzó" mozgásba kezdett, mindezek a problémák egy kellemetlen, az elődjénél nehezebben vezethető gépet eredményeztek. A 792-esből összesen 32 darab készült, ezek nagy része a BMW sornégyes motorját kapta meg, de készült néhány Hart-motoros példány is.

A címvédő Giacomellire lecsapott a Forma-1-be visszatérő Alfa Romeo és végül F1-es pályafutása során egyszer sem vezetett BMW-motoros autót. Az F2-es csapat első számú versenyzője így a svájci Marc Surer lett, aki ugyan futamot nem tudott nyerni, de így is második lett az előző évi bajnokságban. Surer már 1977-ben bekerült a BMW junior programjába és Eddie Cheever illetve Manfred Winkelhock mellett BMW 320-asokkal versenyzett a DRM-ben, mielőtt az F2-ben is megkapta a bajorok támogatását. A másik BMW támogatott autót Beppe Gabbiani vezethette, de emellett a March is indított több gyári autót minden futamon.

A nagy ellenfelek közül a Chevron visszaesett, miután az alapító és főtervező Derek Gardner 1978-ban életét vesztette egy sárkányrepülős balesetben és csak egy gyári autót indítottak az amerikai Bobby Rahal számára. Tony Southgate-et szerződtették, aki az előző évi modellt tervezte át a szívóhatás követelményeihez alkalmazkodva. A Chevronnal előző évben két futamot nyerő Derek Daly így Ron Dennis Project Four nevű istállójához szerződött, ami szintén a March autóit használta. Daly csapattársa Stephen South volt, azon alkalmakkor pedig, amikor a Forma-1-ben versenyzett, Keke Rosberg helyettesítette.

march792bmw_p4_1979.jpgAz ICI által szponzorált Project Four Racing egyik autója (fotó: auto-zer.com)

A March volt a legnépszerűbb márka a mezőnyben, de a konkurenciát sem lehetett lebecsülni. A Toleman az év elején még a March 782-est is használta, Rad Dougall meglepetésre nyert is egy futamot a típussal, de egyébként a Ralt autóival indultak és Brian Henton két futamgyőzelemmel a bajnoki esélyesek közé tartozott.

Az olasz Osella két év után visszatért egy autóval, amihez sikerült BMW-motorokat szerezni, a Pirelli pedig csak nekik szállított gumikat a mezőnyben. Az autót a BMW-nevelés Eddie Cheever vezette és az amerikai több futamot nyert ebben az évben, mint bárki más. A felsoroltakon kívül az AGS, a Maurer és a Pilbeam is próbálkozott, inkább kisebb, mint nagyobb sikerrel.

A silverstone-i szezonnyitó borzasztóan sikerült a BMW junioroknak, Surer és Gabbiani ütközött a felvezető körön és a svájci nem is tudott elrajtolni. A versenyt Cheever nyerte, kihasználva a Pirelli kiváló esőgumijait. Surer a következő hétvégén, Hockenheimben is kiesett, de a Dalyt helyettesítő Rosberg révén megszületett a 792 első Eb-győzelme.

Thruxtonban Rad Dougall nyert az előző évi March-csal, ez pedig egyszerre jelezte, hogy milyen jól eltalált konstrukció volt a 782, illetve, hogy az előző évben tapasztalt March fölény szertefoszlott az utódmodell érkezésével. Robin Herd, a March főtervezője később úgy nyilatkozott, hogy ha akadt volna egy jól finanszírozott istálló, amelyik a 782-est használta, könnyen elképzelhető, hogy elhappolta volna a bajnoki címet az újabb típussal versenyző gyári csapat elől.

A Nürburgingen és Vallelungában Surer nyert, Mugellóban viszont Gabbiani kikapott Hentontól. Pauban a Pirelli esőgumik ismét hozzásegítették Cheevert a győzelemhez, Surer a harmadik helyével a pontverseny élére állt, holtversenyben Hentonnal. Hockenheimben megszületett a March 792-esek első hármas győzelme, South és Daly elvitték az első két helyet a Project Four autóival, Gabbiani pedig a BMW autójával lett harmadik. Ezen a futamon a rutinos Hans-Joachim Stuck is indult beugróként a BMW csapatában, de bajnoki pontokra nem volt jogosult.

Eredetileg a kilencedik futamot is Franciaországban, Nogaróban rendezték volna, de a pálya visszalépett és Zandvoort ugrott be a helyére. A holland pálya érdes felülete a Pirelliknek kedvezett és Cheever szezonbeli harmadik győzelmével átvette a vezetést a bajnokságban, bár a harmadik helyen leintett Surer továbbra is lőtávolon belül volt. Pergusában ismét Brian Hentont intették le elsőként, de a Tiga csapata megtámadta a végeredményt, mert az első körben Henton egy szervizúton került ki egy balesetet. A rendezők helyt adtak a protestációnak, Hentont kizárták, a győzelem így a Tiga March 792-esével induló svéd Eje Elgh-é lett.

ejeelgh_march792_zandvoort79.jpgEje Elgh Zandvoortban (fotó: twitter.com/modelm43)

Misanóban Henton nyert a két BMW Junior autó előtt, Doningtonban pedig végre az addig négy második helyet gyűjtő Derek Daly is nyerni tudott. Marc Surer második helyével bebiztosította bajnoki címét, kettő ponttal megelőzve Hentont, de Daly és Cheever is hat ponton belül zárt a svájcihoz képest. A March 792-esek tizenkét futamból hatot nyertek meg és összesen 23 dobogós helyezést szereztek, ami elsősorban a számbeli fölénynek volt köszönhető. A March előnye közel sem volt akkora mint előző évben és a Ralt illetve az Osella is közel került a bajnoki címhez.

A sikeres Forma-2-es konstrukciókra jellemző volt, hogy egy évnél tovább használták őket az Eb-n, a March 782-est például még 1980-ban is több kisebb csapat indította, a 792-esek viszont szinte teljesen eltűntek a mezőnyből 1979 után és minden tehetősebb csapat az új 802-essel folytatta. Ugyanakkor már ez sem bizonyult elegendőnek a bajnoki címhez, a Toleman az új, saját fejlesztésű autójával elvitte az első két helyet.

Marc Surer a bajnoki címe után rögtön ülést kapott az Ensigntól az idény utolsó három Forma-1-es futamára, a következő idényben pedig az ATS-nél versenyzett. Később lehetőséget kapott a Theodore-nál és a Brabhamnél is, de a legtöbb időt az Arrowsnál töltötte, mígnem 1986-ban egy súlyos ralibaleset derékbe törte pályafutását.

doningtonf2_1979.jpgTeo Fabi és Derek Daly a doningtoni idényzárón, mindketten March 792 BMW-vel. A háttérben Eddie Cheever Osellával és Stephen South a Project Four másik autójával (fotó: imgbox.com)


A March 792 a japán Forma-2 bajnokságban

A March 792 nem csak Európában volt keresett típus, az Eb nyitánya előtt két héttel három autó már bemutatkozott a japán F2-es bajnokságban is. Hosino Kazujosi, Takahara Noritake és Nakadzsima Szatoru egész évben ezt a típust használta, bár a második, minei fordulót kihagyták. Hosino háromszor volt második, az utolsó két futamot pedig meg is nyerte a nyolc futamos bajnokságban. Így egyetlen ponttal lemaradt a bajnoki címről, ami a Team LeMans autójával induló Macumoto Keidzsihez került. Macumoto az utolsó két versenyen tért át a 792-esre, azt megelőzően a korábbi 782-essel versenyzett, sikeresen. A japán bajnokságban nem csak a March kasztnit használók, de az összes induló a BMW motorjait használta ezekben az években.

A Team LeMans egy-egy futamon európai pilótáknak is lehetőséget adott, így rajthoz állhatott Stephen South, Tiff Needell, Derek Daly és Beppe Gabbiani is. Az utolsó szuzukai futamon már nem kevesebb, mint nyolc 792-es volt a rajtrácson, köztük Keke Rosberg, a Walter Wolf Racing autójával.

march792_japan79.jpgHaszemi (#11) és Nakadzsima (#1) 1979-ben, mindketten March 792-vel (fotó: pinterest.com)

A típus 1980-ban is állandó résztvevője volt a japán bajnokságnak, Nakadzsima és Macumoto egész évben a 792-est használta, többen viszont már az újabb 802-esre váltottak. A típus így is három győzelmet aratott a hat futamon, a bajnoki cím viszont az utódjával versenyző Haszemi Maszahiróé lett.

1980-ban mindenki a March autóit használta, a következő évben viszont új Ralt, Toleman és Lola típusok érkeztek, motorok terén pedig a Honda és a Hart színesítette az addig meglehetősen egyszínű palettát. A 792-es gyorsan elavulttá vált és eltűnt a mezőnyből.


A March 792 kuriózumnak számít abból a szempontból, hogy egy modellautó gyártó is meglátta benne a fantáziát: a Minichamps néhány éve számos változatban árulta 1:43-as méretarányban.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr7416956712

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gigabursch 2022.02.09. 03:04:21

Remélem még sok cikked lesz az F2-ről és az F3-ról, mert ideheza (is) rettenetesen keveset lehet róla olvasni.
süti beállítások módosítása