Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Räikkönen győzött, Vettel nagyot mentett Abu Dhabiban

2012. november 05. - eszgbr

Az elmúlt hetek viszonylag unalmas futamai után ismét egy eseménydús nagydíjon vagyunk túl, annyi minden történt, hogy még egy nappal később sem igazán tudom hol kezdjek bele a történésekbe. Kimi Räikkönen kiválóan vezetve megérdemelten nyert, Vettel történelemkönyvekbe illő menetelést vitt véghez, de Alonso így is csökkentette hátrányát.

A legegyszerűbb az lesz, ha pilótánként vesszük sorba az eseményeket:

Kimi Räikkönen visszatért a csúcsra. A 2007-es világbajnok egész hétvégén jól teljesített, az elmúlt hetek szürkesége után a Lotus is magára talált legújabb fejlesztései segítségével, így a világbajnoki aspiránsoknak komolyan számolniuk kellett a futam előtt matematikailag még esélyesnek számító finnel. Vettel időmérőről való kizárása után a negyedik helyről startolhatott és már a rajtnál felkapaszkodott a második pozícióba. Az első körben még a hibázó Hamiltont is támadta, később viszont a brit megnyugtató előnyt autózott ki. Mögötte az üldözők inkább egymással voltak elfoglalva, így a saját tempóját autózhatta. Az első Safety Car-os etap után jól kapta el az újrarajtot, Alonsónak esélye sem volt az előzésre, a 19. körben pedig megörökölte az első helyet is. Innentől már nagyon nehéz lett volna elvenni tőle a győzelmet, bár az utolsó körökben Alonso megfuttatta a sikerért, végül támadásra már nem került sor. Ezzel Räikkönen visszatérése és a 2009-es Belga Nagydíj óta első győzelmét aratta, megszerezve a Lotus első diadalát is (ahogy elnézem, a statisztikák ezt a győzelmet nem számolják hozzá a történelmi Lotus istálló 79 győzelméhez és ez így is van rendjén). A bejátszott rádiós beszélgetése és a futam utáni interjúja már csak hab volt a tortán.

Fernando Alonso minden igyekezete ellenére csak három ponttal tudta csökkenteni hátrányát a pontversenyben, de nem lehet oka elégedetlenségre. A biztatóan induló, sikertelenül végződő időmérő után riválisa kizárásával megkapta a lehetőséget, hogy akár át is vegye a vezetést a pontversenyben, de kevéssé írható a számlájára, hogy ebből csak minimális előnyt tudott kovácsolni. A Ferrari versenytempója sokkal jobb volt mint az egykörös teljesítménye, a két SC szakasz után is látszott, hogy a maranelloiak autói küszködnek a gumik gyors felmelegítésével. A rajt után a tőle megszokott agresszióval mégis feljött a negyedik helyre, Hamilton kiesése és Maldonado legyűrése után pedig már Räikkönen nyomába eredhetett. Kimi viszont ihletett formában vezetett és alatta a technika is felvette a versenyt a Ferrarival, így csak szoros befutó lett a dologból.

Vettel, Vettel, Vettel! A címvédő 21 helyet javítva, a boxból rajtolva állt fel a dobogóra, a jelenlegi mezőnyből senki nem tudott még ekkora mértékű előrelépést felmutatni és a sportág 1950 óta íródó történetében sem sokan kelhetnek vele versenyre. De kezdjük az elején! Az időmérőn ugyan megszerezte a harmadik helyet (Hamilton érinthetetlen volt, a Webberrel szembeni alulmaradás már nehezebben magyarázható), de az autójában nem maradt elég üzemanyag a kötelező mintavételhez, ezért elvették minden körét és a mezőny végére száműzték, ahogy tették ezt Hamiltonnal is Barcelonában. A 24. rajtkocka helyett a biztonságosabb boxból rajtolást választották, így változtathattak az autó beállításain (ha jól emlékszem a versenyen mért végsebessége 8 km/h-val haladta meg az időmérőn mért értéket), motort és váltót cserélhettek és persze szabadon választhattak gumitaktikát. Schumacher és Senna mellet így Vettel volt a harmadik a mezőnyből, aki a keményebb gumin (a négyes skálán a harmadik, közepes abroncson) rajtolt el. A mezőny hátsó felén könnyen rágta át magát, igazából Grosjean volt az első, aki komolyabb ellenállást mutatott, de sokáig ő se bírta feltartani. Az első SC szakaszból rosszul is kijöhetett volna, ha a mezőny eleje lecseréli a lágy gumikat, de nem így tettek, így ezt megúszta, Ricciardo (vagy saját?) figyelmetlensége miatt viszont letarolt egy táblát. Az előzések során megsérült az első szárnya, ezt a biztonsági autós fázis alatt orvosolták és megejtette első kerékcseréjét is: megkapta a lágy abroncsokat. Az előtte haladók viaskodása valamint az esedékes kerékcserék után már a második helyen haladt, de a Red Bullnál nem kockáztattak és behozták egy új szett lágyért. A második SC összerázta a mezőnyt, ez megint csak kapóra jött neki, az utolsó rohamot a negyedik helyről kezdhette meg és bár Buttonben emberére akadt, az angol végül behódolt. Az élen Räikkönen és Alonso pokoli tempót diktált, de Vettel a frissebb lágyakkal még a nyomukba eredt, megfutotta a leggyorsabb kört is, végül négy másodperccel a győztes után intették le a harmadik helyen. Tagadhatatlan, hogy a mezőnyben zajló csetepaték segítették és az autója is magasan kiemelkedik a mezőnyből, de akkor is rendkívüli, hogy a boxutcából indulva a dobogón végzett és minimálisra csökkentette a pontveszteséget Alonsóval szemben. Akik eddig kétségbe vonták, hogy a mezőny sűrűjében is világbajnokhoz méltóan tud versenyezni, azok most csattanós választ kaptak. Ha a hátralévő két versenyt ép autóval be tudja fejezni, akkor azt hiszem nem kérdés, hogy ki lesz a 2012-es bajnok és az sem, hogy meg is érdemelné mind ő, mind a csapata.

Button kissé szürkén teljesített ahhoz képest, hogy a hétvége legerősebb autójában ült és ha csapattársának nincs a végzetes technikai hibája, simán nyerhetett volna az élről. Ehhez képest Jenson az időmérőn csak hatodik lett és a rajt után Alonso is lenyomta. A futamot a többi élmenővel azonos taktikán becsülettel végigversenyezte, Vettelt is tartotta amíg tudta, de szerintem semmi extrát nem nyújtott vasárnap, pedig autója minimum egy dobogós helyezésre predesztinálta.

Pastor Maldonado volt a hétvége sötét lova, aki komolyabban is bekavarhatott volna a topcsapatok küzdelmeibe. Az időmérőn a bravúros negyedik időt autózta, de mint Hamilton és Webber kivételével mindenkit, őt is jótékonyan érintette a Red Bull üzemanyag-bakija. A verseny elején tartotta magát Alonsóval szemben, de kb. amikor Hamilton autója bemondta az unalmast, a Williamsben is meghibásodott a KERS, ez pedig a mai F1-es párharcokban egyenlő a fehér zászló lobogtatásával, Alonso el is ment mellette. Webber is vérmesen támadta, túlságosan is, ebből az ausztrál megpördülése lett, de Maldonado is időt veszített. A KERS hiánya a köridőkben is megmutatkozott, a kerékcserék után Webber meg is előzte, ám mint tudjuk a red bullos nem érte el a célt. Maldonado végül a kiváló ötödik helyen végzett, spanyolországi győzelme óta ez a legjobb eredménye, a szezonja kettősségét viszont jól mutatja, hogy a 18 futamon mindössze ez volt a negyedik pontszerzése.

Kobajasi fű alatt beevickélt a 6. helyre, a 15-ről indulva. A hétvégén annyi minden történt, hogy elég kevés szó esett a Sauberekről, az időmérőn ugyan nem jutottak a Q3-ba, de a versenytempójuk elég jó volt és a forrófejű japán most kimaradt a nagy harcokból, a Mercedes nullázása után értékes pontokat szerezve a német gyári csapatot üldöző Saubernek.

Massa néhány jó futam után ismét beleszürkült a mezőnybe, nyolcadoknak indulva hetedik lett, úgy hogy hárman, Hamilton, Webber és Rosberg is kiestek előle. Hátvéd szerepét nem tudta ellátni, amikor Webber megpróbálta megelőzni, mindketten hibáztak és a brazil megpördülése után Vettel is elment mellette. Pontszerzésével viszont a Ferrari összesen 9 pontot hozott a Red Bullon. Egyébként az olasz gárda volt az egyetlen a nagy csapatok közül amelynek mindkét autója célba ért (és pontot is szerzett), bár a Lotus így is hozott rajtuk egy egységet.

Hamilton a hétvége nagy vesztese, az Abu Dhabiban hagyományosan jól teljesítő (tavaly első, tavalyelőtt második volt) angol idén is fő esélyesnek számított. Az időmérőn parádésan ment, esélyt sem adva senkinek a pole elhódítására és a versenyen is magabiztosan vezetett a műszaki problémájáig, így Szingapúr után egy újabb biztosnak tűnő győzelmet dobott el a McLaren megbízhatatlansága miatt. Ha összeszámolnánk mennyi pontot veszített idén a csapat vagy az autó hibái miatt, valószínűleg arra a következtetésre juthatnánk, hogy ezek nélkül még mindig versenyben lenne a bajnoki címért.

Mark Webber nincs irigylésre méltó helyzetben a Red Bullnál. Szombaton megverte Vettelt, de ha nincs a német kizárása biztosra veszem, hogy kénytelen lett volna átadni a második helyét, már ha a csapattársa nem erővel vette volna el azt. Így viszont az első sorból rajtolva adott volt a lehetőség, hogy megnyerje a futamot. Talán a hirtelen kínálkozó lehetőség is rányomta a bélyegét a futamára és ezért láthattuk ennyit hibázni. Már a rajtja is tragikusan sikerült, Räikkönen és Maldonado is állva hagyta, majd Alonsót sem tudta maga mögött tartani. Később utolérte a KERS gondokkal küzdő Maldonadót, de túl forrófejűen kezdett előzni, összeértek és kipördült. Massával szintén összeakadt, ezután rögtön behívták a boxba, így a mezőny végéről induló csapattárs is elment mellette. Érdekes módon a versenyének egy olyan baleset vetett véget, amiben vétlen volt, Pérez akciója után Grosjean verte szét autója hátulját.

A többiekről röviden, ömlesztve: Bruno Senna a rajtot követő balesete ellenére 8. lett, a keményebb keveréken rajtolva jól aknázta ki a Williams-Renault-ban lévő potenciált, így csapata kettős pontszerzést könyvelhetett el. Hülkenberg kiesésével di Resta hozta a menetrendszerű Force India pontszerzést, de hiába kezdett huszáros hajrába az indiai csapat, a Saubert már nemigen tudják befogni a pontversenyben. Ricciardo újra pontot szerzett, versenye mégis inkább arról marad emlékezetes, hogy hirtelen fékezése miatt Vettel eltalált egy hungarocell táblát az első biztonsági autós fázis alatt. Schumacher már tényleg csak levezet, de még így is épp csak lemaradt a pontszerzésről. Bár Rosberg egy-egy kör erejéig megvillan az időmérőkön, a Mercedestől  nem is várhatunk már semmi komolyat, így viszont elveszíthetik a konstruktőri 5. helyet, előnyük 12 pont a Sauberrel szemben. Ha már Rosbergnél járunk, a hetedik rajtkocka biztatónak tűnt, de a rajt után lekoccolták az első szárnyát, a hetedik körben pedig a Karthikeyannal való látványos ütközés véget is vetett versenyének. Sergio Pérez ezúttal nem a teljesítményével, hanem előzési kísérletével hívta fel magára a figyelmet, maga a manőver még rendben is volt, de kicsúszott a pályáról és amikor meggondolatlanul visszarántotta kocsiját a pályára összeütközött Grosjeannal, aki nekicsapódott Webbernek, így mindketten kiestek, Pérezt pedig 10 másodperces stop & go büntetésre ítélték.

Két futam van hátra, Vettel előnye 10 pont, de a Red Bull technikai fölényét látva Alonsónak már csak akkor lenne komoly esélye a végső győzelemre, ha a német legalább egyszer nem szerezne pontot. A konstruktőrök között az osztrákoknak 4 pont hiányzott, hogy már Abu Dhabiban bebiztosítsák a címvédést, ez Austinban vélhetően be is fog következni.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr104890126

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása