Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Izgalmas maradt a végjáték, bajnok a Red Bull

2012. november 19. - eszgbr

Lewis Hamilton nyerte az első austini versenyt, megelőzve Vettelt és Alonsót. Egy futammal a vége előtt a német előnye 13 pont, Brazíliában még bármi megtörténhet. A konstruktőrök versenyét zsinórban harmadszor nyerte meg a Red Bull Racing.

Jó versennyel debütált a Formula-1 új amerikai otthona, a texasi Circuit of the Americas pálya. Bár az edzéseken egyértelműen Vettel és a Red Bull volt fölényben, Hamilton lépésről lépésre közeledett hozzá, az időmérőn már csak 1 tizedmásodperc volt a címvédő előnye. A versenyen pedig fordult a kocka, bár Vettel is jól ment (végül a leggyorsabb kört is megfutotta), az 56 kör nagy részében a McLaren gyorsabb volt.

pirellicowboy.jpgNem tudom, hogy a Pirellinek vagy az amerikaiaknak jutott eszébe, de zseniális ötlet volt a kalap
fotó: www.fia.com

A német az élről rajtolva kiautózott 2-3 mp előnyt, miközben a poros oldalról rajtoló Hamiltonnak előbb le kellett gyűrnie az elé keveredő Webbert. A továbbiakban a brit folyamatosan közeledett a 100. versenyét teljesítő Vettelhez, de még DRS-sel sem volt egyszerű átlépni rajta, az egyetlen pengeváltásra a 42. körig kellett várni. Itt megjegyezném, szerintem mennyire másról szól egy kiélezett, több körön át tartó párharc a mai F1-ben, mint a hőskorban. Régen nyilván látványosabb volt az oda-vissza előzgetés, míg végül valakinek sikerült végleg felülkerekednie, ma viszont arról szól az egész, hogy körökön keresztül a határon autózva, a köridőkkel válaszolgatnak egymásnak a pilóták, míg végül egyetlen gondosan kivitelezett manőverrel dől el a harc. Visszatámadásra már csak ritkán kerül sor, itt sem volt ilyen, Hamilton gyorsan felépített egy egy másodperces előnyt, így Vettel már nem használhatta vele szemben a DRS-t és hiába nyomta pokolian a végéig, támadni már nem tudta. Hamilton szezonbeli negyedik győzelmét aratta, miután egy igen magas színvonalú csatában lenyomta az uralkodó bajnokot.

Mindennek Fernando Alonso örülhet a legjobban, hiszen ha Vettel nyer, a harmadik helyével is 20 pontos hátrányba került volna, aminek ledolgozásához már tényleg csoda kellene Brazíliában, a 13 ennél egy hajszállal megnyugtatóbb. Talán jobban érzékelteti a különbséget, ha azt vesszük, hogy a 13 pont a régi pontrendszerben ötöt jelentene, úgy, hogy a győztes tízet kap. Alonso egész hétvégén szenvedett, amellett, hogy a Ferrari alapból rettenetesen lassan melegítette fel a közepes és kemény gumikat, minden bizonnyal a saját beállításait sem sikerült eltalálni a versenymérnökével, Massa egész hétvégén gyorsabb volt nála. Az időmérőn elért katasztrofális 9. helyét a 8-ra cserélte volna Grosjean büntetése miatt (váltócsere), így viszont a sokkal előnytelenebb poros oldalról kellett volna rajtolnia, ezért a csapat Massa kocsijában is váltót cserélt, így a spanyol már ismét a tisztább oldalról és a 7. helyről indulhatott. Kiváló rajtjának és Webber kiesésének köszönhetően már a harmadik helyen állt, de a vezető duót esélye sem volt utolérni, végül ebben a pozícióban, Massa kíséretében fejezte be a versenyt. A brazil a körülményekhez képest nagyszerűen versenyzett, a Ferrari csökkentette is a hátrányát a Red Bullal szemben, de ez már csak szépségtapasz volt, az osztrákok megnyerték a konstruktőri bajnokságot. Webber korai kiesését egyébként a generátor okozta, tehát a Red Bull idei mumusa még mindig ott ólálkodik, Vettel nem lehet biztos abban, hogy a legfontosabb pillanatban nem hagyja cserben a technika. Persze ez önmagában nem lenne elég Alonso sikeréhez, neki a német kiesése esetén is a dobogón kellene végeznie, hogy bajnok lehessen.

A hétvégén a McLaren-Mercedes gyűjtötte a legtöbb pontot, ehhez pedig kellett Button jó szereplése is. Az angol műszaki okból nem tudta befejezni az időmérőt, csak a 12. helyről indulhatott, eltérő gumitaktikája (a kemény keveréken kezdett, míg a többiek a közepesen) és a McLaren kiváló versenytempójának köszönhetően végül az ötödik pozícióig küzdötte fel magát. Mögötte a két Lotus ért célba Raikkönen-Grosjean sorrendben. A finntől ezt az eredményt már megszokhattuk, ő a hétvége legszebb előzésével hívta fel magára a figyelmet, francia csapattársa viszont nagyot küzdött: a verseny elején főleg önhibájából folyamatosan csúszott vissza a mezőnyben, korai kerékcseréje és jó tempója viszont visszasegítette az élversenyzők mögé. Nico Hülkenberg már menetrendszerűen végez az első tízben, a szezon végén alaposan elkalapálja a szintén nem kutyaütő Paul di Restát. Az utolsó két pontszerző helyet a két Williams foglalta el (Maldonado 9., Senna 10.), ami egész hétvégén mutatott teljesítményük alapján reális és megérdemelt, de én még egy kicsit többet vártam tőlük.

A Sauber teljesen leeresztett a szezon végére, az elmúlt négy futamon Kobajasi abu dhabi hatodik helyét kivéve nem szereztek pontot.  Egyrészt az autó sem olyan ütőképes már mint év elején-közepén, helyüket átvette a Force India. Másrészt a két pilóta is maga alatt teljesít, Pérez amióta aláírt a McLarenhez, azóta jóformán csak lubickol, de Kobajasi teljesítményére is kihat a szerződtetése körüli mizéria. Érdekes a helyzetüket összevetni Felipe Massáéval, aki újra jól teljesít amióta kiderült, hogy még egy évig maradhat a Ferrariban. Még náluk is gyatrábbak a Mercedesek, Schumacher egy nagyszerű időmérő után (5. hely) egészen a 16. helyig csúszott vissza vasárnap, Rosberg csak a 17. helyről indulhatott és úgy lett 13., hogy ketten kiestek előle. Kíváncsi vagyok a győztes Lewis Hamilton mit gondolhat amikor szemügyre veszi leendő csapatát a mezőny hátsó traktusában, lesz dolga jövőre, az biztos.

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr104914362

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása