Michelisz Norbert nyerte a legjobb privát versenyzőnek járó Yokohama Trophy-t a Túraautó Világbajnokság (WTCC) 2012-es szezonjában! Az összetett pontversenyben a 6. helyen zárt. (A kép hungaroringi győzelme után készült.)
Michelisz Norbert nyerte a legjobb privát versenyzőnek járó Yokohama Trophy-t a Túraautó Világbajnokság (WTCC) 2012-es szezonjában! Az összetett pontversenyben a 6. helyen zárt. (A kép hungaroringi győzelme után készült.)
Az öt topversenyző után tekintsük át, hogyan alakult a 2012-es szezon a mezőny többi meghatározó tagjának és a kisebb kategóriák győzteseinek.
Jevgenyij Novikov (22), Ford Fiesta RS WRC
A még mindig borzasztóan fiatal orosz a tavalyi meggyőző teljesítménye után idénre egész éves szerződést kapott az M-Sporttól és élt is a kínálkozó lehetőséggel. A vb történetében első oroszként dobogóra állhatott, ráadásul kétszer is (Portugáliában és Szardínián is második lett), és bár becsúszott néhány nullázás, a kiegyensúlyozott teljesítménye a pontversenyben is megmutatkozott. Pechjére a Ford jövőre nem indít gyári csapatot, így a két M-Sport Fiesta egyikéért meg kell küzdenie Ott Tänakkal, Mads Ostberggel és talán még Petter Solberggel is. Függetlenül attól, hogy 2013-ban melyik csapat kötelékében áll rajthoz, biztos vagyok benne, hogy tovább halad a megkezdett úton és idővel olyan szintre fejlődik, hogy a legnagyobb versenyzőknek is komolyan számolniuk kell majd vele.
Novikov mérlege: 13 rajt, 2 dobogó, 4 szakaszgyőzelem, 88 pont, 6. helyezés
Vasárnap véget ért az idei rali-világbajnoki szezon, azon már senki nem lepődik meg, hogy Sébastien Loeb győzelmével. Véleményem szerint ez az év közel sem volt olyan izgalmas mint a tavalyi, de azért most is akadt bőven olyan esemény ami miatt érdemes visszapillantani rá, tesszük mindezt a legfontosabb szereplők szemszögéből.
Sébastien Loeb (38), Citroen DS3 WRC
Az immáron kilencszeres bajnok idén 13 futamból 9-et megnyert, ennél többet csak 2005-ben (10) és 2008-ban (11) sikerült, de akkoriban még több futam szerepelt a világbajnokság naptárában. A szezonnyitó, a vb-re idén visszatérő Monte Carlo-rali megnyerése után becsúszott egy hatodik hely Svédországban és akkor még azt gondolhattuk, hogy az idei év is olyan végletekig kiélezett lehet mint a tavalyi. De a portugáliai kiesést leszámítva Loeb sorra nyerte a versenyeket, Walesben már bőven elég volt a második hely is Latvala mögött, hogy a bajnoki cím kapujába kerüljön, amit végül otthon, Elzászban nyert meg, csakúgy mint két évvel ezelőtt. Az utolsó két, tét nélküli viadalon már megengedhette magának, hogy egy hiba után ne álljon vissza a versenybe (Szardínia), de a szezonzárót azért még behúzta, hogy szépen búcsúzzon az évtől és a világbajnoki címekért folytatott küzdelemtől. Loeb ugyanis részben visszavonul a ralitól, jövőre már csak néhány kiválasztott versenyen indul majd, természetesen a Citroen gyári csapat autójával.
fotó: www.facebook.com/WorldRally
Ez persze nem jelenti azt, hogy a spanyolországi volt az utolsó győzelme, hiszen rögtön januárban újra beül a DS3-ba, hogy jó eséllyel megnyerje a Montét. A pálya tehát az ifjaké, 2013-ban minden bizonnyal új világbajnokot avatunk, minden idők legsikeresebb ralisa pedig úgy vonul vissza, hogy rekordjait valószínűleg soha nem döntik meg és ez így is van jól. A sportnak ugyanis nem hiányzik még egy olyan időszak mint az elmúlt évtized volt. Loeb érdemei elvitathatatlanok, de az is igaz, hogy uralkodása alatt élte mélypontját a világbajnokság. Évekig egy-két ember és egy gyártó veszélyeztethette a címvédését, többnyire csak gyengébb technikával. Persze voltak így is izgalmas szezonok, Solberggel és Grönholmmal nagy csatákat vívott, majd Hirvonen, Latvala és Ogier szorongatták, de a norvégon kívül senki nem tudta megverni. Mindegy is, nem akarom Loeb érdemeit kisebbíteni, nem is tudnám egy ilyen írással, egyszer majd úgy is úgy gondolunk vissza ezekre az évekre, hogy szerencsésnek érezhetjük magunkat, mert láthattuk versenyezni a kilencszeres világbajnokot.
Loeb mérlege: 13 rajt, 9 győzelem, 10 dobogó, 72 szakaszgyőzelem, 270 pont, bajnoki cím