Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

WRC szezonértékelő 2012 - II. rész

2012. november 16. - eszgbr

Az öt topversenyző után tekintsük át, hogyan alakult a 2012-es szezon  a mezőny többi meghatározó tagjának és a kisebb kategóriák győzteseinek.

Jevgenyij Novikov (22), Ford Fiesta RS WRC
A még mindig borzasztóan fiatal orosz a tavalyi meggyőző teljesítménye után idénre egész éves szerződést kapott az M-Sporttól és élt is a kínálkozó lehetőséggel. A vb történetében első oroszként dobogóra állhatott, ráadásul kétszer is (Portugáliában és Szardínián is második lett), és bár becsúszott néhány nullázás, a kiegyensúlyozott teljesítménye a pontversenyben is megmutatkozott. Pechjére a Ford jövőre nem indít gyári csapatot, így a két M-Sport Fiesta egyikéért meg kell küzdenie Ott Tänakkal, Mads Ostberggel és talán még Petter Solberggel is. Függetlenül attól, hogy 2013-ban melyik csapat kötelékében áll rajthoz, biztos vagyok benne, hogy tovább halad a megkezdett úton és idővel olyan szintre fejlődik, hogy a legnagyobb versenyzőknek is komolyan számolniuk kell majd vele.
Novikov mérlege: 13 rajt, 2 dobogó, 4 szakaszgyőzelem, 88 pont, 6. helyezés

Thierry Neuville (24), Citroen DS3 WRC
Azok után, hogy 2011-ben egy Peugeot 207-essel két versenyt nyert az IRC-ben, idén átkerült a PSA konszern másik márkájához, a Citroenhez, ahol a kedvéért egy év kihagyás után újra felállították a junior csapatot. Az idei szezon kissé döcögősen indult, az első három versenyen nem szerzett pontot, de azután elkapta a fonalat az ifjú belga és zsinórban négyszer végzett a legjobb tízben. Finnországban és Németországban ismét nullázott, Walesben egy hetedik hely jelentette a visszatérést, a szezon csúcsa pedig Franciaországban jött el, ahol negyedik helyen zárt. Olaszországban csak a 19. helyen ért célba, de a Power Stage-en megcsípett egy pontot, Spanyolországban viszont újra pont nélkül zárt. Első teljes vb-szezonja tehát elég felemásan sikerült, fiatal vetélytársaival ellentétben nem tudott dobogóra állni, így annyira nem meglepő, hogy végül a Citroen nem őt tette be az első számú csapatba Hirvonen mellé. A bizalom egyelőre megvan a francia gyártó részéről, jövőre újra a junior alakulat színeiben vezetheti a DS3 WRC-t.
Neuville mérlege: 13 rajt, 11 szakaszgyőzelem, 53 pont, 7. helyezés

Ott Tänak (25), Ford Fiesta RS WRC
Az észt idei szezonja hasonló volt Neuville-éhez, időnként ő is tudott az élmezőnyt megszégyenítő időket autózni, ugyanakkor becsúszott egy-egy hiba is. Öt alkalommal nem tudta befejezni a versenyt, így kikapott a valamivel stabilabban teljesítő Novikovtól és végül egyetlen ponttal Neuville-től is. Viszont megszerezte élete első dobogós helyezését (3. hely Szardínián), Markko Märtin óta ő az első hazájából, akinek ez sikerült. Tänak vélhetően szeretné folytatni a honfitárs által kitaposott utat, így ha jövőre a Ford megfelelő autót tud alá adni, újabb dobogós helyezéseket hozhat és talán az első győzelmét is megszerezheti.
Tänak mérlege: 13 rajt, 1 dobogó, 8 szakaszgyőzelem, 52 pont, 8. helyezés

Martin Prokop (30), Ford Fiesta RS WRC
A 2009-es junior világbajnok idén váltott WRC-re és kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtva rendszeres pontszerzővé vált. A 11 ralin amin rajthoz állt, tízszer célba is ért, kilencszer pontszerző helyen. A gyári versenyzőkkel csoda lett volna, ha tartani tudja a lépést, de egy privát autóval így is negyedik lett Argentínában, a portugál és a görög futamon pedig ötödik.
Prokop mérlege: 11 rajt, 46 pont, 9. helyezés

Sébastien Ogier (28), Skoda Fabia S2000
Ogier meglepett amikor tavaly ősszel aláírt a Volkswagenhez, hiszen tudva levő volt, hogy a német gyár csapata nem fut teljes szezont idén (mint később kiderült, egyáltalán nem vetették be élesben a Polo WRC-t), így nem lesz esélye, hogy a bajnoki címért küzdhessen. Mivel a Citroennél nem volt maradása, valószínűleg jobban járt így, mintha a Forddal vagy a Minivel küzdött volna Loeb ellen. Amellett, hogy a háttérben tesztelte a VW új csodafegyverét, egy Skoda Fabia S2000-rel a pályákat is gyakorolta. A csapat elsődleges célja a tesztelés volt, így nem neveztek az SWRC-be, pedig nyugodtan megtehették volna, hiszen Ogier rendszerint földbe döngölte kategóriatársait a gyári Skodával, sőt minden bizonnyal a Skoda saját gyári pilótáival is felvette volna a versenyt az IRC-ben. 12 ralin hétszer végzett a top10-ben, ami már önmagában kiemelkedő eredmény, Olaszországban viszont úgy lett ötödik, hogy még szakaszt is tudott nyerni, elsőként egy Super2000-es autóval. A jövő évvel kapcsolatban a legnagyobb kérdés, hogy mennyire lesz ütőképes a Polo R WRC. Biztos vagyok benne, hogy a Volkswagen nagyon komolyan veszi a rali-vb-t (értsd: borzasztó sok pénzt költ rá) és egy év alatt kiküszöbölhették az autó gyermekbetegségeit is. Nálam Ogier a 2013-as világbajnoki cím első számú esélyese.
Ogier mérlege: 12 rajt, 1 szakaszgyőzelem, 41 pont, 10. helyezés

Dani Sordo (29), Mini JCW WRC
Sordo nem volt könnyű helyzetben idén, a Mini tavaly is inkább a spanyol klasszisának köszönhette a kiugró eredményeit, mint az autó ütőképességének, idén viszont az anyacég BMW az első verseny után szakított az autókat felkészítő Prodrive-val, így csak korlátozott számú futamon tudtak rajthoz állni. Míg a második autón egymást váltották a pilóták, Sordo mellett mindvégig kitartott David Richards. Monte Carlóban még a BMW égisze alatt ért el egy parádés második helyet, később viszont már nem volt ilyen fényes a helyzet: Svédországban, Argentínában és a vadászterületének számító aszfaltos francia futamon kiesett és Portugáliában is csak úgy tudott pontokhoz jutni, hogy megnyerte a Power Stage-et. Új-Zélandon hatodik lett, Németországban és hazai versenyén kilencedik, a maradék versenyeken pedig financiális okokból nem tudott elindulni. Hiába nyerte a négy gyári versenyző után a legtöbb szakaszt, az év végi 35 pontja arra sem volt elég, hogy beférjen a top10-be. Régi kenyéradói azonban nem felejtették el a korábbi évek dobogós helyezéseit, így 2013-ban ő lesz Mikko Hirvonen csapattársa a Citroennél.
Sordo mérlege: 8 rajt, 1 dobogó, 17 szakaszgyőzelem, 35 pont, 11. helyezés

Nasser Al-Attiyah (41), Citroen DS3 WRC
Amilyen dirrel-durral jelentették be, hogy idén gyári szintű Citroent vezethet a vb-n, annyira eltűnt év közben a reflektorfényből a 2011-es Dakar-rali győztese. Számos egyéb elfoglaltsága miatt (idén is indult a Dakaron, sportlövőként olimpiai bronzot nyert Londonban, az IRC-ben megnyerte a Ciprus-ralit) csak nyolc versenyen állt rajthoz, legjobb eredménye egy negyedik hely volt Portugáliában, emellett még négyszer végzett pontszerző helyen.
Al-Attiyah mérlege: 8 rajt, 1 szakaszgyőzelem, 28 pont, 12. helyezés

Chris Atkinson (32), Mini JCW WRC
A többre hivatott ausztrál a Subaru kivonulása óta csak egyszer indult a világbajnokságon, még 2009-ben, figyelmét inkább az Ázsia-Csendes-óceáni bajnokság felé fordította, amit idén meg is nyert egy Skodával.  A portugál Mini csapatnak így a világ másik végéről kellet előkotornia, amikor olyan pilótát kerestek, aki végre stabilan képes a pontszerző helyek elérésére. Az öt ralin amin Minivel indult (egy-egy versenye volt Forddal és Citroennel is) az 5-8. helyek mindegyikét elérte egyszer és Walesben is épp csak lemaradt a tízedik helyről.
Atkinson mérlege: 7 rajt, 1 szakaszgyőzelem, 28 pont, 13. helyezés

Andreas Mikkelsen (23), Skoda Fabia S2000
A szupertehetséges norvég idén párhuzamosan indult a vb-n és az IRC-ben, utóbbiban sikerült is megvédenie címét. A világbajnokságon mint Sébastien Ogier csapattársa versenyzett a Volkswagen autójával, előbb felváltva Kevin Abbringgal, majd miután meggyőzőbbnek bizonyult, a szezon második felében már állandó pilótaként. Tapasztaltabb csapattársa eredményeit nem tudta megközelíteni, de így is szerzett két hetedik helyet, Németországban pedig harmadik lett a Power Stage-en. A Volkswagen nem is akarja elengedni, így jövőre ő lesz a harmadik versenyzőjük Ogier és Latvala mellett, így már teljes szezonban, WRC-vel bizonyíthat majd a legjobbak ellen.
Mikkelsen mérlege: 8 rajt, 13 pont, 14. helyezés

Craig Breen (22), Ford Fiesta S2000
A fiatal ír rohamtempóban halad felfelé a szamárlétrán, azután, hogy tavaly megnyerte a WRC Akadémiát, idén a Super2000-esek kategóriájában sem talált legyőzőre. A nyolc SWRC futamból négyet megnyert, az utolsó, spanyol fordulót ráadásul úgy, hogy összetettben a hatodik helyen végzett! Sajnos az idei éve nem emiatt marad a legemlékezetesebb: a Targa Florio-ralin (IRC) balesetet szenvedtek és navigátorát, Gareth Robertset már nem tudták megmenteni az orvosok. Breen a tragédia ellenére folytatta a szezont és kiváló teljesítményével minden bizonnyal felhívta magára Malcolm Wilson M-Sport főnök figyelmét is.
Breen mérlege: WRC: 7 rajt, 8 pont, 17. helyezés, SWRC: 7 rajt, 4 győzelem, 5 dobogó, 118 pont, bajnoki cím

Per-Gunnar Andersson (32), Proton Satria Neo S2000
Az elnyűhetetlen Andersson idén a Proton első számú versenyzőjeként vezethette a malájok világbajnoki hadjáratát és elmondhatjuk, hogy kevésen múlt a végső diadal. Öt futam után vezette az SWRC kategória küzdelmeit, az utolsó három ralit viszont Breen ellentmondást nem tűrően megnyerte, miközben P-G. csak egy második, egy harmadik és egy hatodik hellyel gyarapodott, így kilenc pont hátrányban be kellett érnie a bajnoki ezüsttel. A szezonzáró Spanyol-ralin legfőbb vetélytársához hasonlóan jól szerepelt, összetettben a nyolcadik helyen végzett.
Andersson mérlege: WRC: 7 rajt, 4 pont, 24. helyezés, SWRC: 7 rajt, 2 győzelem, 5 dobogó, 109 pont, 2. helyezés

Benito Guerra (27), Mitsubishi Lancer Evo X
A WRC-k árnyékában kevés szó esik az N-csoportos autók küzdelmeiről, pedig a PWRC kategóriát korábban olyan versenyzők nyerték, mint Toshi Arai, Nasser Al-Attiyah vagy az utóbbi két évben Minivel versenyző Armindo Araújo. Guerra a hat futamon amin elindult, hármat megnyert, Mexikóban és Argentínában is csak egy hajszál választotta el az összetett pontszerzéstől és végül magabiztos, 21 pontos előnnyel nyerte meg a bajnokságot az argentin Marcos Ligato előtt.
Guerra mérlege: PWRC: 6 rajt, 3 győzelem, 4 dobogó, 109 pont, bajnoki cím

Elfyn Evans (23), Ford Fiesta R2
Az egykori brit bajnok és WRC induló Gwyndaf Evans fia, Elfyn fölényesen nyerte a WRC Akadémia idei küzdelmeit, a hat versenyből négyet megnyert és már a szezonzáró előtt bebiztosította a bajnoki címet a többi Fiesta R2-t hajtó fiatal előtt.
Evans mérlege: WRC Akadémia: 6 rajt, 4 győzelem, 5 dobogó, 144 pont, bajnoki cím

A bejegyzés trackback címe:

https://fotura.blog.hu/api/trackback/id/tr934910607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása