A hétvégén indul a hosszútávú világbajnokság (WEC) 2017-es idénye, a címvédő Porsche 919 pedig megkezdi negyedik szezonját. Adja magát az összehasonlítás legendás elődjével, a 917-essel, amely szűk három évet élt meg a vb-n. Már csak azért is, mert meglepően sok a hasonlóság a két típus pályafutásában.
A Porsche nem véletlenül választotta a 919 Hybrid nevet jelenlegi LMP1-es versenyautójának, ezzel is utalni szerettek volna a 917-esre, a márka történetének egyik legjelentősebb típusára, az első Porschére, amely megnyerte a Le Mans-i 24 órás versenyt. Mint tudjuk, a 919 azóta megismételte elődje sikereit és idén túl is szárnyalhatja azokat, de a francia klasszikuson kívül is van pár érdekes párhuzam a két autó között.
Mérsékelt sikerek az első évben
A 917 pályafutása kimondottan döcögősen indult 1969-ben. Az autó borzasztó erős, de igen nehezen kezelhető volt, a Porsche legjobb versenyzői nem igazán lelkesedtek az ötletért, hogy vásárra vigyék a bőrüket egy ilyen kiforratlan versenygépben. A szezon közepén, Spában debütált a világbajnokságon, majd Le Mans-ban megszerezte a pole-t, de egyik 917-es sem fejezte be a versenyt. A szezonzáró zeltwegi 1000 km-esen végre Jo Siffert is a volánhoz ült és Kurt Ahrens-szel meg is nyerte a versenyt. Ahrens-nek a következő év tavaszán volt azért még egy hajmeresztő balesete, amikor a 917LH wolfsburgi tesztjén a vizes úton megcsúszva a korlátnak csapódott, az autó pedig szabályosan kettészakadt.
A 919 esetében érthető volt, hogy első évében, 2014-ben még nem tarolta le a vb-t, a Porsche a semmiből építette újjá csapatát, idő kellett, míg belerázódnak. Így is szereztek négy rajtelsőséget, a szezonzáró interlagosi futamon pedig a Marc Lieb / Romain Dumas / Neel Jani egység megszerezte a típus első győzelmét is. A verseny a másik autó legénysége számára is emlékezetes marad, Mark Webber az utolsó kanyarban a falnak csapódott, a 919 pedig "derékban" eltört, még ha nem is szakadt ketté.
Német úthengerek
Mind a két típusra igaz, hogy első idénye után jelentősen átdolgozták, a következő két évben pedig megállíthatatlan volt. A 917 az 1970-71-ben megrendezett összesen 21 világbajnoki futamból 17-en állt rajthoz a gyári csapatok színeiben - a Nürburgringen és a Targa Florión a 908/03-at használták - és a 17 versenyből 14-et megnyert, földbe döngölve a Ferrarit (az olaszok két év alatt mindössze egy versenyt nyertek). Le Mans-ban mindkét évben kettős győzelmet aratott.
A 919 a 2015-16-ban kiírt 17 vb-futamból 12-t nyert meg az Audi és a Toyota ellenében, elődjéhez hasonlóan mindkét évben elhódítva a világbajnoki címet. A 2015-ös Le Mans-i 24 óráson kettős győzelmet aratott, tavalyi sikeréhez viszont kellett a versenyben vezető Toyota emlékezetes műszaki hibája is, amikor három perccel a leintés előtt Nakadzsima alatt megállt a TS050.
A legjobb versenyzők és Le Mans
Talán a legérdekesebb párhuzam, hogy bár mindkét típus uralta a hosszútávú versenyeket, a legjobb legénységű autóknak nem sikerült győzni Le Mans-ban. A 917 esetében a három gyári alakulat közül egyértelműen a John Wyer által vezetett, a Gulf legendás világoskék-narancs színeiben induló csapat volt a legjobb. Jo Siffert, Pedro Rodríguez, Brian Redman, Jackie Oliver, Derek Bell mind a JWA Porschéket vezették és a 917 15 győzelméből 11-et ők szállítottak. Le Mans-ban viszont nem tudtak nyerni, 1970-ben Hans Herrmann és Richard Attwood ért célba elsőként a salzburgi csapat autójával, egy évvel később pedig Helmut Marko és Gijs van Lennep a Martini Racing színeiben.
A 919 csak egyetlen csapat, a Porsche Team színeiben állt rajthoz, de a legeredményesebb Mark Webber / Timo Bernhard / Brendon Hartley trióról is elmondható, ami a JWA versenyzőiről. A 919 13 elsőségéből 8 hozzájuk kötődik és 2015-ben megnyerték a világbajnoki címet is, de Le Mans-ban a második helynél előrébb nem végeztek. 2015-ben a beugró Bamber / Tandy / Hülkenberg hármas verte meg őket, 2016-ban pedig csak a 13. helyen zártak, miközben Lieb, Dumas és Jani megvédte a címet a Porschének.
Miután 1971 végén a vb-n megszűnt az ötliteres sportautók kategóriája, a 917 kupé változata már csak ritkán állt rajthoz, leginkább másodvonalbeli versenyeken. A turbófeltöltéses verziói viszont még évekig taroltak a tengerentúli Can-Am-ben és az európai Interserie-ben. A 919 Hybrid a legfrissebb fejlesztésekkel folytatja a küzdelmet a világbajnokságon és már a hétvégén elindulhat az újabb címvédéshez vezető úton.
A 917-ről hosszabban itt írtam.