Forma.Túra.Rally.

Forma.Túra.Rally.

Group 5, DRM, IMSA GTX

2012. október 21. - eszgbr

A sorozat nyitóposztjában igyekszem tisztázni az alapvető fogalmakat és egy összefoglaló képet alkotni a Group 5 szabályrendszeréről és az azt alkalmazó versenysorozatokról.

drm-0.jpg

Mi is az a Group 5?

Az 1966 és 1981 közötti időszakban a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a versenysorozatok különböző géposztályait számokkal jelölte, 1-től felfelé haladva, minél távolabb állt a kategória szabályzata a szériaautóktól, annál nagyobb számot kapott. A Group 1 a szinte utcai állapotú autókat, míg a Group 7 gyakorlatilag egy no limit sportkocsi osztályt jelentett, aminek már semmi köze nem volt az utcai autókhoz. Az évek során persze változtak a határok a géposztályok között, így ugyanaz az elnevezés akár teljesen eltérő járműveket is jelölhetett. A Group 5 1966-tól egy speciális túraautó kategóriát jelölt, ide tartozott például az Abarth 1000 TC vagy a BMW 2002 és a Mini Cooper túraautó Eb-n használt változata.

1970-ben és ’71-ben mondhatni 180 fokos fordulatot vett a szabályzat és a Gr.5 az 5 literes csúcs-sportkocsikat jelentette, mint a kétszeres Le Mans-győztes Porsche 917K vagy a Ferrari 512S. 1972-től a Sportautó Világbajnokságon a 3 literes prototípusoké (pl.: Ferrari 312PB) lett a legmagasabb kategória, ekkor ez kapta a Group 5 megnevezést, majd 1976-tól ismét csavartak egyet a dolgon, a 3 literesek utódai kerültek a Gr.6 kategóriába (pl. Porsche 936), a Gr.4 maradt az előző rendszerhez hasonlóan a nagy túraautók (GT-k) osztálya, a kettő közé pedig beékelődött egy ún. „speciális szériaautó” kategória, de a prototípus-túraautó talán helytállóbb lenne. Ez a különös csoport olyan túraautókat és sportkocsikat tartalmazott, amelyek ugyan utcai autókon alapultak, de rengeteg módosítást engedélyeztek rajtuk, így igazán durva gépek jöttek létre. A Group 5 név hallatán egy igazi rajongónak először ezekre az autókra illik asszociálni. A kategória 1981-ig létezett, ’82-ben jöttek a betűvel jelölt csoportok, mint a főleg a túraautózásban népszerű A-csoport, a raliban legendássá váló B-csoport és a Porsche 956-hoz hasonló versenyautókat takaró C-csoport. A Gr.5-ös szörnyetegek ugyan néhány évig még rajthoz állhattak bizonyos sorozatokban, ám végül méltó utódok nélkül eltűntek.

Tovább

Az élmezőnyből csak Hirvonen nem hibázott, első győzelmét aratta a Citroennel

Mikko Hirvonen simán nyerte a Szardínia-ralit miután már pénteken kiesett Loeb, Latvala, Solberg és Neuville is, bár a francia világbajnok kivételével másnap mind folytatták a küzdelmet. Jevgenyij Novikov idén másodszor lett második, Ott Tanak pedig első dobogós helyezését szerezte. Ogier ötödik egy Super2000-es autóval.

mikkods31st.jpg

Csütörtökön két szakasszal vette kezdetét a Loeb és a Citroen világbajnoki győzelme után már tét nélküli Szardínia-rali. A Terranova nevű 28,14 km hosszú szakaszt teljesítették kétszer az indulók, előbb Loeb, majd Hirvonen bizonyult a leggyorsabbnak.

Tovább

A Ford és a Mini sem indít gyári csapatot 2013-ban a rali-vb-n

 2012.10.17 update: a Volkswagen bejelentette Jari-Matti Latvala szerződtetését

Tegnap a Ford és a BMW-hez tartozó Mini is bejelentette, hogy 2013-ban egy csapatnak sem biztosítanak gyári támogatást a WRC-ben.

A Mininél ez benne volt a levegőben azok után, hogy idén szezon közben szakítottak a Prodrive-val és a WRC Team Mini Portugalt nevezték ki gyári alakulattá. Armindo Araújo és Paulo Nobre viszont finoman fogalmazva sem tudták felvenni a harcot a Citroennel és a Forddal, a Német-ralitól szerződtetett Chris Atkinson legalább a pontszerző helyekre képes odaérni. Logikus lépés volt tehát megvonni tőlük az apanázst, ennek ellenére minden bizonnyal jövőre is láthatjuk majd a Mini John Cooper Works WRC-ket versenyezni privát versenyzőkkel a volánnál, hiszen a Prodrive egy darabig még biztosan indítja autóit.

A Ford bejelentése már váratlanabbul érte a közönséget, tavaly még biztosították a rali rajongókat, hogy a 2013-as szezon végéig biztosan lesz gyári csapatuk. A mostani döntést a gazdasági helyzettel indokolták, de nem lennék meglepve, ha egyszerűen csak ráuntak volna a sikertelenségre. A Ford évek óta küzd Loeb és a Citroen ellen, de néhány győzelmet leszámítva nem tudják megverni a jóval nagyobb költségvetéssel gazdálkodó franciákat. Idén már két futammal a vége előtt eldőlt mindkét bajnoki cím sorsa, így már csak a győzelmekért hajthat Latvala és Solberg Szardínián és Spanyolországban, ráadásul jövőre a Volkswagen is bivalyerős gyári csapattal indul, így az esélyeik tovább romlanak. Malcolm Wilson csapatfőnök biztosította a közvéleményt, hogy az M-Sport folytatja a Fiesta RS WRC és az új Fiesta R5 fejlesztését és jövőre is a bajnoki címért fognak harcba szállni. A gyári támogatás megvonásával szinte biztosan bekövetkezik az amit egész évben rebesgetnek: első számú pilótájuk, Jari-Matti Latvala elhagyhatja a kék oválos márkát és minden bizonnyal a Volkswagenhez szerződik Sébastien Ogier mellé.

2012.10.17: A Volkswagen Motorsport hivatalosan is megerősítette Jari-Matti Latvala és navigátora, Miikka Anttila leigazolását, így ha a Polo R WRC kellően gyors és megbízható lesz, akkor a VW az Ogier-Latvala párossal méltó ellenfele lehet a Citroennek a jövő évi világbajnoki küzdelemben.

935, Capri Turbo, M1, 320 Turbo...

drm80.jpgDeutsche Rennsport Meisterschaft, 1980

Az elkövetkező hetekben a fenti típusok és hasonszőrű társaik lesznek a blog főszereplői, ugyanis hamarosan elindul a Group 5 néven elhíresült kategóriával foglalkozó sorozat. Szó lesz az 1976-tól 1981-ig tartó időszak sportautó világbajnoki küzdelmeiről, a DRM-ről, az amerikai IMSA GT sorozat GTX csoportjáról és mindenről ami a Gr.5-ös fenevadakkal kapcsolatos.

Vettel 2014-től a Ferrariban?

Az általában megbízható forrásnak tekinthető BBC ferraris forrásokra hivatkozva megszellőztette, hogy a maranelloiak 2014-re előszerződést kötöttek Sebastian Vettellel.

Az átigazolás függ persze az olaszok 2013-as teljesítményétől is, de már régóta rebesgetik, hogy kivetették hálójukat a német bajnokra. Vettelnek egyébként élő szerződése van 2014-re a Red Bullal, a Ferrari viszont csak egy évre hosszabbított Massával, így jövő ilyenkor ismét időszerű lesz igazolni valakit. A nagy kérdés persze az, hogy mit szól ehhez a 2016-ig a Ferrarihoz szerződött Alonso. A BBC szerint Hamilton 2013-as szerződtetését megvétózta, Vettelre viszont rábólintott, ettől függetlenül érdekes lenne egy csárdában látni a Formula-1 két jelenleg talán legjobb dudását. Persze az is lehet, hogy Vettel marad a helyén, a Red Bullnál újra fut a szekér, ő az idei cím első számú várományosa és ahogy Adrian Neweyt ismerjük, sanszos, hogy jövőre ismét ő tervezi a leggyorsabb autót. Ha csak a Ferrari nem licitál rá jelentősen a Red Bull által nyújtott fizetésre, akkor valószínűleg Vettel is erősen elgondolkozik majd, hogy érdemes-e váltani. A Ferrari igazából akkor járna a legjobban, ha Newey is menne Vettellel együtt (igazából már Neweyval is nyernének), ahogy annak idején Ross Brawn és Rory Byrne is ment Schumacherrel.

Vettel nyert Koreában és vezeti a pontversenyt

Sebastian Vettel ugyan lemaradt a pole-pozícióról, sok kétségünk mégsem lehetett afelől, hogy ki fogja nyerni a 2012-es Koreai Nagydíjat. A Ferrari erős volt, de a Red Bullokra nem tudtak komolyan nyomást gyakorolni, míg a McLaren egész éves mélypontra zuhant.

Mark Webber ugyan megszerezte az első rajtkockát, komoly ellenállásra nem számíthattunk tőle, hiszen a bajnokság hajrájában már egyértelműen Vettelre épít a Red Bull. A címvédő a rajtnál le is lépte az ausztrált és az utolsó pár kör aggasztó gumikopásától eltekintve ismét simán nyert.

Tovább
süti beállítások módosítása