Kimi Räikkönen és a Lotus-Renault sikerével indult a 2013-as Formula-1-es szezon, a legnagyobb meglepetés viszont az egy év kihagyás után a Force Indiával visszatérő Adrian Sutil szereplése volt. Az időmérőt domináló Red Bullok és Mercedesek versenykörülmények közt már nem brillíroztak, a Ferrari erős, a McLaren csak szenved.
A továbbiakban az objektívnek tűnő konstruktőri rangsorom szerint folytatom, az erősorrend meghatározásánál nyilván a versenyen nyújtott teljesítmény nyom a legtöbbet a latban, főleg így év elején, amikor még eléggé sűrű a mezőny és az időmérőt és a futamot különböző csapatok dominálták. Jövő héten akár komoly átrendeződés is lehet, egy futam után nem egyszerű felállítani a sorrendet, különösen egy olyan nem tipikus pályán futott verseny után, mint az Ausztrál Nagydíjnak helyt adó Melbourne.
1. Lotus
A Lotust egyedül Kimi Räikkönen elsöprő győzelme emeli a lista élére, az időmérőn csak a negyedik legjobb csapat volt, Grosjean (10.) pedig a futamon is leginkább hátrafelé mozgott a mezőnyben. A finn bajnok viszont beváltotta a reményeket amiket a téli tesztek alapján hozzá és az új autóhoz fűztek és 2007 után újra győzött Melbourne-ben. Az autó szemmel láthatóan jól bánik mind a szuperlágy, mind a közepes keverékkel, ami idén is kulcsfontosságú lesz, tekintve, hogy a 2013-as Pirellik lágyabbak a korábbiaknál. Az élmenők közül Räikkönen volt az egyetlen aki két kerékcserével tudta le a futamot, ez pedig döntő tényező volt a győzelem szempontjából, de tisztán versenytempó szerint is talán a Lotus volt a legjobb. Kimi a végén még a leggyorsabb kört is megfutotta, karrierje során 38-adszor, az örökranglistán már csak hárommal van lemaradva a második helyezett Prost mögött. Élete első leggyorsabb körét egyébként épp Melbourne-ben futotta 2002-ben.
2. Ferrari
Ha valahogy átlagolnánk a szabadedzések, az időmérő és a futam erőviszonyait, könnyen lehet, hogy a Ferrari lenne az első. Mind Alonso (2.), mind Massa (4.) biztatóan teljesítettek már pénteken is, az időmérőn viszont egyértelműen kikaptak a Red Bulloktól és Hamiltontól is. Úgy tűnik a Ferrari abból a szempontból nem változott, hogy vasárnap a legerősebbek, mindkét autójuk jól rajtolt és a futam elején esélyesek voltak az első helyre, végül Alonso volt az akinek reális esélye nyílt, hogy elkapja Räikkönent. Egyelőre kénytelen volt beérni a dobogó középső fokával, de amióta a Ferrarinál versenyez, ez volt a legjobb eredménye az Ausztrál Nagydíjon. Helyzetük mindenképp biztató, most nem úgy kezdik a szezont, hogy egy hétvége után már a teljesen újratervezendő autóról nyilatkoznak.
3. Red Bull
A szabadedzések, sőt az időmérő utolsó szakasz után is úgy tűnt, a Red Bull-Renault lesz idén is az az autó amit le kell győznie az ellenfeleknek, ha bajnoki címet akarnak szerezni. A futamon viszont fordult a kocka, Webber (6.) a gyenge rajtja miatt rögtön leszakadt az élmezőnytől, Vettel (3.) hiába vezetett az első körökben, a szuperlágyak gyorsan elkoptak az autóján és a közepeseken nem volt partiban a Lotus-szal. Ennek ellenére nagyon nehéz lesz őket legyőzni, egyelőre annak örülhetünk, hogy a versenyen kiegyenlítettek voltak az erőviszonyok és nincs olyan fölényben a címvédő csapat mint 2011-ben.
4. Mercedes
A téli tesztek alapján ismét bizakodhattak a német gárda szurkolói, az időmérő pedig tovább növelhette az önbizalmukat, hiszen amíg nem száradt fel a pálya, addig Nico Rosberg (-) nagyon erősnek tűnt, Lewis Hamiltont (5.) meg senkinek nem kell bemutatni. Szárazon ugyan kikaptak a Red Bulloktól, de az angol harmadiknak kvalifikálta magát, így az esélyesek közt emlegethettük, a futamon viszont erőfeszítései kevésnek bizonyultak, az autó még mindig kíméletlenül bánik a gumikkal, ráadásul Rosbergnél előjöttek a szabadedzéseken tapasztalt műszaki gondok is. A Mercedes erős, erősebb mint az elmúlt években, de egy futam alapján még nem elég jók ahhoz, hogy a győzelemért küzdhessenek.
5. Force India
A Force India a futamig semmi extrát nem mutatott, a szokásos helyükön, a mezőny közepén futottak. Az időmérőn a 9. és 12. helyeket csípték el, úgy tűnt Hülkenberggel és a McLarenekkel lesznek partiban. Aztán Sutil húzott egy váratlannak nem nevezhető, de a mezőny többségétől eltérő döntést és a közepes keveréken rajtolt el, amivel az első kiállások során elkezdett felfelé lépdelni a mezőnyben, csakhogy ott meg is ragadt! A tempója simán jó volt ahhoz, hogy az első ötben autózzon, vagy kis szerencsével a dobogóra is felállhasson. A szuperlágyat csak az utolsó etapra kapta meg, nem véletlenül: pár kör után elkoptak és a németnek komolyan kellett gépészkednie a kanyarokban, hogy a pályán tartsa az autót. Végül hetedik lett, di Resta pedig csendben a nyolcadik.
6. McLaren
A wokingiak komoly bajban vannak, az autójuk egyszerűen lassú és saját bevallásuk szerint nem igazán tudják miért. Hamilton távozásával egyértelműen gyengült a csapat, Buttonre (9.) lehet építeni, de ha nem megy a szekér, hajlamos beleszürkülni a mezőnybe. Péreznek (11.) még szoknia kell a légkört egy történelmi nagy csapatnál, a versenyen legalább kihozta azt ami benne és az autójában volt, négy helyet javított az időmérős helyezésén, de pontot így sem tudott szerezni.
7. Sauber
A Saubertől elsőre többet vártam a tavalyi év fényében, egyelőre nem villantottak, de Hülkenberggel a fedélzeten ez csak idő kérdése. A német egy bosszantó műszaki hiba miatt nem tudott rajthoz állni a futamon, Gutiérreztől (13.) pedig egyelőre ne várjunk csodát. Viszont ha belerázódik ő lehet a legeredményesebb újonc. Hülkenberg az időmérőn 11. lett, ez kiinduló alapnak nem rossz, de egy futam után a Sauberről van a legkevesebb objektív információnk, Malajzia után okosabbak leszünk. Csak emlékeztetőként: tavaly Pérez második lett Sepangban...
8. Williams
Tavaly úgy tűnt a Williams végre maga mögött hagyta a nihilt, de most visszasüllyedtek bele. Maldonado lehangolóan nyilatkozott az autóról, az időmérőn már a Q1-ben búcsúzott, így kikapott újonc csapattárástól, Valtteri Bottastól is. A venezuelai a kicsúszásával megkoronázta a hétvégét, Bottas az időmérőhöz képest két helyet javítva 14. lett. Mélyről kezdik az évet, de amíg a venezuelai olajpénz ott van a zsebben, addig van keret a fejlesztésre és ha jó az autó, Maldonado képes villantani, valamint Bottas is a reményteli újoncok közé sorolható.
9. Toro Rosso
A faenzai istálló a szokásos helyén tanyázik, a középmezőny második felében ellubickolnak, de a világot idén sem fogják megváltani. Versenyzőpárosuk nem változott, ez jó, de más pozitívumot nem nagyon tudok felhozni. Az időmérőn a 13-14. helyen végeztek, a futamon Ricciardo műszaki okból kiállt, Vergne 12. lett, ezzel megelőzte a két kis csapatot és az újoncokat.
10. Marussia
A Marussiánál már az is előrelépés, hogy nem őket tettem a lista végére. Az időmérőn egyértelműen jobbak voltak mint a Caterham, a versenyen meg ahogy esik úgy puffan. Bianchi (15.) révén az egyik legígéretesebb újonc vezeti az egyik autójukat és a maguk szerény szintjén Chilton (17.) is jó lehet. Pontszerzésre nem számítok tőlük idén, de a Caterhamet elkaphatják.
11. Caterham
Idén már a középmezőnyt és a pontszerző helyeket kellene ostromolniuk, ehelyett a tavalyi autó felpaprikázott változatával hasítanak a mezőny végén. Ha elkészül az új autó, ténylegesen előrébb léphetnek, azt már tavaly is láttuk, hogy Charles Picben (16.) van fantázia, Giedo van der Garde-t (18.) én jelenleg a leggyengébb újoncnak tartom, de ne feledjük 27 év alatt azért ragadt rá egy s más, ebből a tapasztalatból pedig meríthet a továbbiakban.
Ami mellett nem mehetek el szó nélkül az a Magyar Televízió kommentátorcseréje: Szujó Zoltán egyértelműen jobb választás mint Mezey Dániel, az évtizednyi helyszíni tudósítás során olyan tapasztalatra tett szert amilyennel valószínűleg senki más nem bír az országban. Emellett lelkes, szimpatikus, tényleg ért ahhoz amit csinál, jó párost alkot Wéber Gáborral, bár azért időnként ő is beszél hülyeségeket. A közvetítést is feldobták néhány dologgal mint pl. a képernyő alján futó infósor, látszik, hogy az MTV-nél foglalkoznak a dologgal, nem csak trónolnak a megszerzett közvetítési jogokon.